Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mange i-Pace på finn.no

Startet av kln66, onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05

« forrige - neste »

kln66

I øyeblikket er det 42 stk i-Pace til salgs på Finn. Priser fra 729.000 - 929.000 og km.stand fra 0 - 16.500. Det synes jeg er ganske mange, tatt i betraktning at bilen nettopp har kommet i salg. De fleste bilene selges av private eller "annet bilutsalg", bare 6 er fra merkeforhandler.
Nå har ikke jeg sjekket hvordan disse bilene er priset i forhold til tilsvarende nye biler, så dette er kanskje biler som selges dyrt i et forsøk på å tjene penger på den store etterspørselen etter elbiler? En del er kanskje også bruktimportert?

Uansett er det tydeligvis ikke noe problem å få seg en i-Pace uten ventetid, i hvert fall om man kan leve med at man ikke får bestemme konfigurasjon og farge selv.

Chimp

Er nok en del som ønsker å tjene penger nå som det er mulig med ventetid. Så var det også en prisøkning i høst som det kan gå an å hente ut på finn.no pr i dag, og flere prøver på det.

chargedup

Jeg er en av de som har solgt bilen på finn. Planen var å beholde bilen i noen år, men så la jeg merke til at de fleste bilene som kostet under 800 ble solgt relativt kjapt (selv bruktimport). Siden jeg kjøpte en S med lite utstyr var prisforskjellen så stor og konkurransen, så liten at jeg måtte prøve. Bilen ble solgt etter litt over en uke. Jeg hadde en fortjeneste på rundt prisøkningen til JLR i oktober (etter lånekostnader og forsikring), etter å ha brukt bilen et par måneder.
Angrer litt på salget, da det var den beste bilen jeg noengang har kjørt (utenom sportsbil, som er en annen kategori), men penger er penger. Skal ikke se bort ifra at jeg kjøper en brukt I-pace om et år eller to.

Av det jeg har sett i laveste prisklasse (S utgaven) ser det ikke ut som om selgere har sjekket finn eller kjøpere har full kontroll på nybilpris. Noen legger ut bilen 100' over bilens pris og får solgt relativt raskt, mens andre som bare har lagt på 30/40' og blir liggende lenge. Virker ikke som om kjøperne tar seg bryet med å prøve å konfigurere en ny bil for å sjekke hva bilen koster fra forhandler.
Det kom ekstremt mange spm om hvor mye bilen kostet ny, da jeg la den ut. Ærlig som jeg var sa jeg da at prisen var rundt det en ny bil koster i dag uten 6 måneders ventetid. Da spurte de igjen om hva den kostet meg noe som tyder på at veldig få vet hva prisøkningen til JLR var i oktober. Mange av kjøperne har altså gjort ekstremt lite research (bortsett fra å ha lest tester av bilen), og det gjør at selgere (av S utgave med liten konkurranse) kan prise bilen relativt fritt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

@chargedup
Veldig interessante betraktninger

Stusser også på Finn prisene, virker også som de holder seg bedre enn jeg trodde.
Nå kommer det jo snart brukte E-tron og Model 3 på Finn også, så da blir det spennende å se om det påvirker markedet?

Personlig tror jeg etterspørselen vil holde seg høy nok til at en får gode bruktpriser en stund til, antagelig frem til intencivene reduseres kraftig/tas vekk.

Tellus

Tilgangen på nye biler vil nok også spille en rolle. Det produserer jo kun rundt 20.000 biler i året. Om dette er tilstrekkelig til å fylle etterspørselen gjenstår å se.

chargedup

Jeg synes også bilen ser ut til å holde seg relativt bra i pris fortsatt. Mye av grunnen er selvsagt prisøkningen JLR kom med som utgjør rundt 7-8% for en basic S. Selvfølgelig spiller også etterspørselen en stor rolle, hadde man kunne fått nybil fra merkeforhandler på dagen hadde ikke prisene vært der de er på finn.

Den dagen jeg solgte bilen gikk jeg rett til Tesla nettsiden (selv om jeg aldri har likt noen av bilene deres) og bestilte model 3. Pr nå ser det ikke ut til at noen av konkurrentene som kommer klarer å matche rekkevidden til respektive Tesla modell dessverre. Etter å ha kjørt Tesla (både s og x) noen få ganger i et par timer er det også eneste fordelen de har som bil i forhold til feks Jaguar i mine øyne.

Salget ble gjort pga økonomi (etter fortjenesten slipper jeg lån på model 3), str på bil (for en med liten garasjeplass i Oslo og lite behov for stor bil) og det at jeg tror Jaguar vil ha større verditap nå som de veldig populære merkene Audi og Mercedes kommer med "samme" type biler.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på onsdag 16. januar 2019, klokken 23:06
....det at jeg tror Jaguar vil ha større verditap nå som de veldig populære merkene Audi og Mercedes kommer med "samme" type biler.
Spesielt hvis det slår til som noen mener å vite at EQC kommer til å starte på 500........

PS, jeg tror absolutt ikke dette, men at de vil legge seg pent rundt 650 som Audi og Jag.

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på onsdag 16. januar 2019, klokken 23:06
....Etter å ha kjørt Tesla (både s og x) noen få ganger i et par timer er det også eneste fordelen de har som bil i forhold til feks Jaguar i mine øyne.
Du brukte ikke Infotainment systemet ??

Jeg synes I-Pace er strålende å kjøre, men selve systemet, innstillinger og ikke minst lag, er til å bli gal av.

Samt lading............ der er det en god del som mangler enda

Tellus

Kommer jo litt an på hva du sammenligner med da  ;)

chargedup

Er klar over at det var litt flåsete sagt! Begge biler har flere plusser og minuser, men prøvde å holde meg kort.
På de få turene jeg har hatt i Tesla på maks et par timer, har jeg kjørt og ikke trykket nok på infotainment til å bli kjent (som Tesla er bedre enn Jaguar på) eller hatt behov for hurtiglader (som Tesla er best på).
Når det kommer til selve kjøringen er Tesla i mine øyne dårligere, bortsett fra selve rekkevidden. NB: dette er for en som på langkjøring "kun" kjører motorvei med relativt høy fart og det er spesielt der model x har et bedre forbruk enn I-pace.

Jeg tror heller ikke EQC kommer til å bli så lavt priset som 500', men pga batteristørrelse tipper jeg at de legger seg rundt 50' under de andre på ca likt utstyrt bil (OBOS variant, vinterpakke og skinn (ekte eller vegan)).
Etterspørsel etter Audi og Mercedes har alltid vært langt høyere enn Jaguar og derfor tror jeg de kommer til å selge i bøtter og spann. Vet om flere 70 åringer som ikke skjønner at noen kjøper Skoda, for de var jo akkurat som Lada, selv om Skoda var på 7. plass i nybilsalg ifjor...

Dersom man vil ha en helt ny elbil (i høy prisklasse 850-1300'?) med minst mulig verditap over 5 år tror jeg Porsche kan være riktig valg, da sportsbiler (mission e skal visst bli en mellomting mellom 911 og panamera) fra de holder seg godt i pris i forhold til alt annet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

olavxxx

Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.

Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.

Alle biler må man tenke 10-20 prosent verditap første år. Få unntak fins selvsagt.

Chimp

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:17
Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.

Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.

OK

Hva er det med teslafolket og å forklare at tesla er så bra, så billig og går så langt med så fancy skjerm?

Vi har ventet i 5 år på et alternativ til tesla.

Gode alternativer fra tesla kan selvsagt påvirke prisen til i pace på sikt, pr nå har tesla gått fra å være kult og innovativt til noe svært mange er lei av - service, feil, for mange av dem osv.
Så jeg tror heller gode alternativer fra andre selskaper påvirker mest pr i dag. Audi som har kommet med en bil og slipper flere. Kanskje 4wd-alternativ fra skoda vw også. Fordi mange har nok gått opp en prisklasse for å få elbil med 4hjulstrekk som ikke er tesla, og når det kommer alternativer kan det hende de går mer nøkternt. Polestar blir et alternativ også. Eqc ix3 må heller ikke glemmes. Ei heller porsche.
Men akkurat nå er det relativt  rolig, og frem til alle begynner å levere bra med biler tror jeg fortsatt på delvis sellers market for 4wd elbiler.
Min spådom er at jaguaren vil holde seg ganske bra i år i pris, mens fra 2020 vil nok nedskrivningene være som på en vanlig bil, pluss mer etterhvert som man går inn i 2021/22 med enda mer teknologi. Dog med MVA som en faktor som demper verdifallet.

olavxxx

Sitat fra: Chimp på søndag 27. januar 2019, klokken 11:02
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:17
Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.

Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.

OK

Hva er det med teslafolket og å forklare at tesla er så bra, så billig og går så langt med så fancy skjerm?

Vi har ventet i 5 år på et alternativ til tesla.

Gode alternativer fra tesla kan selvsagt påvirke prisen til i pace på sikt, pr nå har tesla gått fra å være kult og innovativt til noe svært mange er lei av - service, feil, for mange av dem osv.
Så jeg tror heller gode alternativer fra andre selskaper påvirker mest pr i dag. Audi som har kommet med en bil og slipper flere. Kanskje 4wd-alternativ fra skoda vw også. Fordi mange har nok gått opp en prisklasse for å få elbil med 4hjulstrekk som ikke er tesla, og når det kommer alternativer kan det hende de går mer nøkternt. Polestar blir et alternativ også. Eqc ix3 må heller ikke glemmes. Ei heller porsche.
Men akkurat nå er det relativt  rolig, og frem til alle begynner å levere bra med biler tror jeg fortsatt på delvis sellers market for 4wd elbiler.
Min spådom er at jaguaren vil holde seg ganske bra i år i pris, mens fra 2020 vil nok nedskrivningene være som på en vanlig bil, pluss mer etterhvert som man går inn i 2021/22 med enda mer teknologi. Dog med MVA som en faktor som demper verdifallet.
På et diskusjonsforum diskuterer man vel, han skrev:
På de få turene jeg har hatt i Tesla på maks et par timer, har jeg kjørt og ikke trykket nok på infotainment til å bli kjent (som Tesla er bedre enn Jaguar på) eller hatt behov for hurtiglader (som Tesla er best på).
Når det kommer til selve kjøringen er Tesla i mine øyne dårligere, bortsett fra selve rekkevidden. NB: dette er for en som på langkjøring "kun" kjører motorvei med relativt høy fart og det er spesielt der model x har et bedre forbruk enn I-pace.


Men model 3 vil jo da være en bedre drivers car mtp. mer enn rekkevidde, også ytelse og kjørefølelse, veigrep osv.
Var mest som et tips hvis han skulle ha seg en billigere elbil, siden han sa han solgte pga prisen.

Pristapet var ikek ment som relevant for Tesla, mest hva man må forvente pristap på ALLE biler (10-20% hvert år), så at han da får lavere tap på en billigere bil (siden 10-20% av mindre penger, er mindre).

Når det er sagt, er jeg spent på Lynk&CO, samt POlestar og andre.
eTron er ikke så aktuelt for min del, jeg går ned fra X til 3P, men polestar 2 ser nice ut, men den kommer 1 år for sent for min del, dessverre. I tillegg vet vi jo ikke så mye specs på den annet enn at de sier de skal konkurrere mot model 3, så det blir jo spennende. Polestar var jo Volvo sitt racing-tuning firma i mange år.

Counterpointer

Som en bivirkning at jeg så på håndball, så kom det også stor annonse for I-Pace, der lokker de med kort levering nå.

Hvis dette er reelle påstander så må det bety at køen er unnagjort! Noen som vet sikkert om det er tilfelle?

Det bør bety starten på et helt normalt prisfall på brukte på Finn

Vind

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:17
Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.

Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.

Alle biler må man tenke 10-20 prosent verditap første år. Få unntak fins selvsagt.
Model 3 er i ett annet segment, den deler med I-Pace el drivlinje. 

Model 3 mere drivers car - det er en påstand som henger i luften.  Har ikke kjørt modell 3, men har kjørt model S performance og I-Pace, og vil påstå at I-Pace er betraktelig bedre å kjøre enn S, og tviler da på at Modell 3 er bedre.

Model 3 har ett trangt bagasjerom, ganske trangt baksete - og etter å ha sett bilen på Skøyen vil jeg påstå at den er ett stykke fra premium. 

Men det er flott det kommer flere el alternativer.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA