Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimeligste ladeløsning i fellesgarasje?

Startet av utlending1, tirsdag 15. januar 2019, klokken 16:30

« forrige - neste »

utlending1

Hei,

Situasjonen i vårt sameie er at det har vært brann i garasjen i sameiet (påtent, så ikke noe elbil- eller fossilbilbrann  ;) ). Dette har medført at det har vært behov for å ordne litt på det elektriske anlegget i garasjen, og elektrikerfirmaet som har vært der har bemerket at flere elbiler lader direkte fra stikkontakt (Schuko). De har derfor i samrådet med styret gitt alle elbileiere beskjed om at det i løpet av den neste måneden må ordnes med en tryggere ladeløsning for alle som skal lade elbilen sin. De fleste har da bestilt elbillader via sameie (og via elektrikerfirmaet som har jobbet med det elektriske i garasjen).

Det vurderte vi også å gjøre, men problemets kjerne ligger i at kapasiteten på det elektriske anlegget ikke er allverdens (16A per plass). Det var det før brannen, og det er det også etter at garasjen nå har blitt åpnet opp igjen for bruk. Jeg kunne investert i en elbillader om det var mulig å øke kapasiteten fra 16A til 32A på vår plass, men pga kapasitetsproblemer lar det seg ikke gjøre. Jeg synes å investere i flere tusen kroner for en ladestasjon på 16A (fordi det da skal ta like lang tid som det tok å lade fra stikkontakt tidligere) ikke er forsvarlig. Bilen vår lader med 12A.

Hva er den billigste ladestasjonen (type 2) som finnes der ute? Finnes det noen andre løsninger? Jeg har tenkt evt å få installert CEE-stikk på ladeplassen (usikker på pris), og kjøpe type2 til CEE-stikk ladekabel (1000ish kroner). Noen som vet hvor mye sistnevnte løsning koster, og om det i det hele tatt er en "forsvarlig løsning"?

Vollis47

Tragisk dersom alle skal ha hver sin ladekurs på 16A. Mye bedre om en lager til et anlegg med lastdeling. Da kan en få opptil 32A på tre faser, dvs opptil 22 kW lading. Selvfølgelig ikke alle på en gang.

Et slikt anlegg blir dessverre ikke billig, men sikrer at kanskje alle kan få ladet det de trenger.

Høres ikke ut som styret har nok kunnskap/informasjon om elbillading.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Den rimeligste løsningen er gjerne Zaptec sin Zapcharger: https://zaptec.com/

Da får alle mulighet til inntil 22 kW lading, uten at byggets inntak må oppgraderes.

Beregn 22-25 000 kr for hvert ferdig opplagte punkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. januar 2019, klokken 16:53
Den rimeligste løsningen er gjerne Zaptec sin Zapcharger: https://zaptec.com/

Da får alle mulighet til inntil 22 kW lading, uten at byggets inntak må oppgraderes.

Beregn 22-25 000 kr for hvert ferdig opplagte punkt.

Viktig å få med at 22kW krever at det er 400V i bygget, eller man monterer en dyr trafo. Er det 230V uten trafo blir maks ladeeffekt 7,4kW. Som nok uansett er raskt nok for omtrent alle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Her må dere få inn noen som har kompetanse på elbillading.

Type 2-ladestasjoner med lastbalansering gjør at dere slipper effektavgift (veldig dyrt) og oppgradere inntak for å ta unna X plasser à 16A (også veldig dyrt).

I og med at elbil blir stadig mer utbredt og populært, så vil du se at verdien på garasjeplassen øker når det er installert saklig ladeløsning. Dette er noe som kommer alle andelseiere i garasjelaget til gode, men betinger at man har et litt lengre perspektiv.
2018 Tesla Model S 75D

elekTrond

Også slipper de som nå investérer i eget utstyr og elektrikerarbeid, å rive alt ned igjen den dagen styret blir oppdatert og finner det for godt å pålegge alle å spleise på fellesutgiftene til infrastrukturen i ovennevnte innleggg. Det er dyrt å betale to ganger.
'13 Mjau

utlending1

Takk for alle svar.

Mulig jeg odla meg litt feil, men spørsmålet mitt dreier seg om min ladeplass. Styret er ikke villige til å gjøre noe i forhold til å øke kapasiteten for alle, så alle forblir stuck på 16A.

Det jeg lurer på er hva jeg bør gå for. Som sagt hadde jeg 16A på Schuko tidligere, og nå forblir kursen 16A. Ser ikke vitsen med ladestasjon om CEE-stikk på nåværende 16A-kurs ikke blir så voldsomt dyrt. Noen som har kunnskap om hva sånn ca installasjon av CEE-stikk på 16A vil koste (ekskludert kostnad for ladekabel)?

KjellG

Det alle over omtaler er at det er uheldig at hver og en orner sin lading uavhengig av alle andre i garasjen. Med et felles system kan en få et vesentlig bedre system uten å endre hovedinntaket til sameiet.

Du og sameiet bør lese dette grundig for å slippe å kanskje måtte rive alt ut igjen om få år.

Orbit

Den kontakten du har i dag, som er sikret med 16A, er nok installert for bruk med motorvarmer/støvsuger; dvs lav samtidighetsfaktor med de andre kursene. Å ta denne kursen i bruk til elbillading er å betrakte som en bruksendring (uavhengig om det går via ladestasjon, industri- eller Schuko-kontakt), og da skal samtidighetsfaktor 1 benyttes. Det betyr at foranliggende hovedsikring må oppgraderes til at alle kan trekke 16A samtidig.

Nå sier du ikke hvor mange plasser det er, og hvor stor hovedsikring de deler på, men mest sannsynlig går ikke dette opp. Så løsningen er derfor å få til noe i fellesskap, som gjør at dere ikke trenger å oppgradere hovedinntaket (som er dyrt både for installasjon, og i driftsavgifter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Magnus Hansen

Mye krisemaksimering her. Nå har det jo åpenbart vært elektriker inne i gården og vurdert anlegget og mener det tydeligvis at anlegget tåler 16A per plass. Det er selvfølgelig en bedre løsning med et dynamisk anlegg hvor man kan få mye høyere hastighet hvis ikke alle lader. Men ulempen er at totalkostnaden kanskje blir dobbelt så høy og at også de som nå ikke har planer om elbil må betale nå

Wibla

All erfaring tilsier at inntak til garasjeanlegg ikke er dimensjonert for 100% samtidighetsfaktor, med mindre det er en garasjekjeller og hovedinntak til bygget som helhet er overdimensjonert.
2018 Tesla Model S 75D

KjellG

Hvis ikke aktuell elektriker har erfaring med sameieløsninger, så er det slett ikke sikkert at han kommer med noen god løsning.

Gitt at det er 10 p-plasser i sameiet. Da vil garasjen alene trenge 160A hovedsikring. Dette kan fort bli lite håndterbart. Med lastbalansering vil en kanskje kunne mette 25 plasser med 63A hovedsikringer. (Fiktive tall)

Magnus Hansen

Om ikke elektrikeren har stor erfaring med felles ladeløsninger, så skjønner han selvfølgelig hvordan en elbillader brukes og selvfølgelig vet han om samtidighetsfaktor og hvordan man dimensjoner overspenningsvern.

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:31
Mye krisemaksimering her. Nå har det jo åpenbart vært elektriker inne i gården og vurdert anlegget og mener det tydeligvis at anlegget tåler 16A per plass. Det er selvfølgelig en bedre løsning med et dynamisk anlegg hvor man kan få mye høyere hastighet hvis ikke alle lader. Men ulempen er at totalkostnaden kanskje blir dobbelt så høy og at også de som nå ikke har planer om elbil må betale nå

Kostnaden for infrastrukturen (som sameiet tar) ligger typisk på 3-5000,- pr. plass. Ladestasjoner på hver plass betales av den enkelte. De som ikke har planer om elbil ennå betaler ingenting direkte men gjelden til sameiet vil selvsagt øke littegrann. Dette oppveies flerfoldige ganger av verdiheving på leilighet/P-plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordlands

Sitat fra: utlending1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 18:55
Det jeg lurer på er hva jeg bør gå for. Som sagt hadde jeg 16A på Schuko tidligere, og nå forblir kursen 16A. Ser ikke vitsen med ladestasjon om CEE-stikk på nåværende 16A-kurs ikke blir så voldsomt dyrt. Noen som har kunnskap om hva sånn ca installasjon av CEE-stikk på 16A vil koste (ekskludert kostnad for ladekabel)?
Selve CEE stikket bør koste 1-2000 å få installert, men jeg regner med utfra beskrivelsen at det ikke er jordfeilbryter type B fra før. Siden det er oppmerksomhet rundt dette nå tviler jeg på du vil få lov til å montere nytt stikk uten slik jordfeilbryter, da vil det koste minst 2000 til og gjerne 3-4000 om de ikke vil bruke, eller det ikke er plass til, billigste fra CHiNT.

Til sammenligning koster en Ratio 16A ladestasjon med innebygd DC-RCM som ikke krever jordfeilbryter type B ~5500 + 1-2000 for montering. Dersom det kreves en dyr separat jordfeilbryter type B for CEE stikk eller du vil kjøpe en egen ladekabel for å bruke fast på plassen blir det da bare et par tusen mer for ladestasjon. Selv ville jeg nok da valgt ladestasjon fordi det i teorien er tryggere og i hvert fall er mer solid enn en løs kabel, men om du slipper billigere unna eller det virker sannsynlig at det må investeres i en ny løsning innen 5 år blir CEE klart mer attraktivt.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA