Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill med ny Nissan Leaf 40/60kwh valgets kval

Startet av dfuruvar, tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:17

« forrige - neste »

dfuruvar

Hei!

Dette blir min første elbil hvis det blir noen bil i hele tatt da, fordi jeg har fått låne en Nissan leaf et helt døgn nå og må si jeg liker egentlig bilen, relativt god å kjøre og har nok plass til meg. MEN! Jeg klarer helt å bestemme meg for om jeg skal gå for en Leaf, vente litt til til andre modeller kommer på markedet og i så fall hvilken Leaf jeg skal gå for 40 eller 60 kwh.

Hvis vi ser for oss at jeg går for Leaf så synes jeg prisen for den med 60kwh er noe høy for en såpass "enkel" bil, jeg har i dag en Mercedes C350E hybrid så jeg er nok litt bortskjemt med den med tanke på opplevd kvalitet, kjørekomfort etc. Men sannheten er at jeg ikke trenger en slik bil, vi er bare 2 mennesker så plass er ikek et kjempe issue. Derimot går jeg for en 40kwh utgave av leaf så er jeg redd at det blir en modell ingen vil ha om noen år når den med lengre rekkevidde er mer utbredt selv om prisen er en del høyere ved kjøp av ny.

En annen betenkelighet jag har med Leaf er at den har CHAdeMO lading, som jeg forstår nå bare er NIssan igjen som leverer på nye biler og det er visstnok en standard som ikke kommer til å bli like utbredt her i Norge eller Europa, da alle andre går over til CSS ser det ut som.

Til de som vil anbefale meg Tesla så er ingen av modellene dems aktuelle en gang.

Joggamann

Velkommen til forumet, og skjønner godt dilemmaet ditt!

Du svarer egentlig på ditt eget spørsmål vedr 40/60 kwh med at prisen er for høy på sistnevnte.

Vanskelig og ofte veldig subjektivt om hva en skal anbefale andre å gjøre. I mitt tilfelle hadde jeg en gammel bil som måtte gjennom EU kontroll og kosten det tok å fikse den valgte jeg heller å legge i tap av nybil kjøp.

Om 40 kwh blir for lite for meg kan jeg bytte den ut om et halvt års tid ca med en leaf eller annet merke som er kommet, her er det og vil fremover være stort trykk på Finn av elbiler så salg er jeg ikke så redd for.

Dog må du en del opp i pris som du nevner, og her er ankepunktet mitt for at valgte å ta 40 og ikke 60 kwh fra leaf. Jeg betalte 325 for full utstyrt leaf med alt utstyr i bil + matter og skvettlapper. Prishoppet til 60 med tilsvarende ville for meg vært ca 80 000,- For de pengene kan du hurtiglade veeeeeldig mye om du vil.

Chademo og CCS debatten tenker jeg ikke så mye på, hva som skjer om 5-10 år spiller ingen rolle for meg, ha har jeg bytta til nyere elbil igjen allikevel.

Tiger123

Leaf e+ er ganske dyr. Jeg har Leaf40, og kommer ikke til å oppgradere. Liker bilen, synes den er stillegående og god å kjøre, med e-pedal og ACC som høydepunktene for meg i min første elbil. Men for samme pris kan du gå på finn.no i dag og kjøpe en ny Kona med mye bedre rekkevidde. Hvis du trenger bil nå altså.

Joggamann

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:15
Leaf e+ er ganske dyr. Jeg har Leaf40, og kommer ikke til å oppgradere. Liker bilen, synes den er stillegående og god å kjøre, med e-pedal og ACC som høydepunktene for meg i min første elbil. Men for samme pris kan du gå på finn.no i dag og kjøpe en ny Kona med mye bedre rekkevidde. Hvis du trenger bil nå altså.

Kona ligger jo greit overpriset på finn om du sammenlikner Leaf 40 mot Kona. Her snakker greit 100 000,- i forskjell alt etter utstyrsnivå på Leaf.

dfuruvar

Takker og bukker for alle svar, det tilbudet jag her fått for 2019 modell av Leaf så er prisen 64000 mer for 60kwh kontra 40kwh, begge leaf er topputgaven med tekna, skinn, metallic lakk og vinterhjul. 64000 er på en måte ikke SÅ mye mer når en kjøper bil, men samtidig går det prisen på leaf ganske så høy i forhold til hva bilen er. Og det faktum at de har bittelitt å gå på når det kommer til ergonomi, mer justering av sete og ratt er vel den eneste innvendingen jeg har mot denne bilen. Men sitter likevel OK.

ANG kona så må jeg ærlig si at jeg synes den ser helt forferdelig ut! 

ThomasEL

Siden det vel nå har vist seg at Leaf 62kWt er mye likere Leaf 40kWt enn mange trodde på forhånd (samme batterifabrikk, passiv kjøling og chademo), så tenker jeg det er behovet for de ekstra kWt som må veies opp mot den ekstra prisen.  Rapidgate er fikset på nyere utleveringer av 40kWt bilene.

Hvis du har et kjøremønster som gjør at du flere ganger i måneden slipper hurtiglading med 62kWt, men må lade med 40kWt utgaven, så kan det nok være verd å gå opp. Hvis du bare unntaksvis kjører turer som 40kWt ikke klarer uten hurtiglading, så er kanskje 40 god nok for deg.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tiger123

Sitat fra: Joggamann på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:16
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:15
Leaf e+ er ganske dyr. Jeg har Leaf40, og kommer ikke til å oppgradere. Liker bilen, synes den er stillegående og god å kjøre, med e-pedal og ACC som høydepunktene for meg i min første elbil. Men for samme pris kan du gå på finn.no i dag og kjøpe en ny Kona med mye bedre rekkevidde. Hvis du trenger bil nå altså.

Kona ligger jo greit overpriset på finn om du sammenlikner Leaf 40 mot Kona. Her snakker greit 100 000,- i forskjell alt etter utstyrsnivå på Leaf.

Ja kanskje jeg var litt uklar, men mener altså Kona som et alternativ til e+, altså Leaf60. Hvem av de som er overpriset kan sikkert diskuteres, om man kun vurderer verdien i dagens marked. Da er nok Kona riktig priset også. Markedet bestemmer.


Joltus

Konaen eg prøvde støyet fryktelig mye mer enn leafen min..... Fryktelig mye mer syns eg.

Og er mye mindre.

Pluss at leafen går an å få tak i ny istedet for på finn til blodpris.

Tiger123

Sitat fra: dfuruvar på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:39
Takker og bukker for alle svar, det tilbudet jag her fått for 2019 modell av Leaf så er prisen 64000 mer for 60kwh kontra 40kwh, begge leaf er topputgaven med tekna, skinn, metallic lakk og vinterhjul. 64000 er på en måte ikke SÅ mye mer når en kjøper bil, men samtidig går det prisen på leaf ganske så høy i forhold til hva bilen er. Og det faktum at de har bittelitt å gå på når det kommer til ergonomi, mer justering av sete og ratt er vel den eneste innvendingen jeg har mot denne bilen. Men sitter likevel OK.

ANG kona så må jeg ærlig si at jeg synes den ser helt forferdelig ut!

Kjøremønsteret er jo avgjørende. Kjører du mye motorvei? Jeg kjører mye motorvei inn til Oslo nesten hver dag(mye 110-120 på ACC), og i dagens vær og temperaturforhold har jeg ca 14-15 mil rekkevidde. Hadde jeg kjørt lite motorvei hadde jeg ikke ønsket meg en annen bil, har nok ca 20 mil i samme vær og temp, på mye by og landevei i maks 80.

Jeg ga forresten 333 for min Tekna m matter, i august. 405 var prisen jeg fikk på Leaf60 av samme forhandler, i forrige uke.

erikoe

Har hatt 40 kw bilen min siden mars. Super bil som går svært stille og med flotte kjøreegenskaper. For meg er dette en bil som går 27-28 mil og har aldri hatt behov for hurtig lading. Bare pass på å hold deg unna lavprofil dekk og feite felger, da mister du masse rekkevidde. 16/65/195 dekk for optimal kjørelengde. Skal du ikke på lange ferieturer med den er 40kw nok.

leafnor

Det er lett det blir med EL-biler som med mobiltelefoner/PC. Det er det som er for gammelt eller det som skal komme, og så blir det ikke til at en kjøper noe.
Bytt inn MB'n, kjøp 60kWt og kjør med bredt glis om munnen. Skulle du angre så får du så og si pengene dine tilbake om 1, 2 eller 3 år, for 90% av de som vil stå i kø å kjøpe den vil ha et kjøremønster der de aldri kommer til å ha behov av en Chademo hurtiglader som evt ikke skulle finnes mer (Noe som er 0=null % sannsynlig)
Og får du ikke solgt den, send meg PM så kjøper jeg den i enten om 1, 2 eller 3 år til skampris 8)
PS: At du må selge den til skampris om 1,2 eller 3 år er like lite sannsynlig som at Chademo er borte som lademulighet i en radius på 30 mil for en Leaf med Chademo hurtigladerinngang.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trond.m

Jeg har hatt mange elbiler og jeg vet at det er fullt mulig å ha gratis eller tilnærmet gratis bil. Det forutsetter at man kjøper og selger på gunstige tidspunkt og før det annonseres modellendringer med større rekkevidde. Leaf 3 er prisberegnet for et opphetet marked med knapphet på elbiler og basert på historisk svak norsk krone. Det gir grunnlag for et verditap som minst er på nivå med tradisjonelt verditap på fossilbiler. Det er bare å se hva leasingprisene er på elbiler så får man en indikasjon på de årlig kostnadene ved å kjøpe en elbil til 400.000. Det eneste som kan veie opp for et stort verditap er innføring av avgifter og mva, men det er høyst usikkert om dette oppveier for økt tilbud og teknologisk utvikling.

dfuruvar

Takk for svar alle sammen! Jeg har gått noen virkelig runder med meg selv og det ble en 2019 Leaf 62kw med rødmetallic med sort tak, lyst skinn og diamant slipte darkgrey 17" alufelger.

Så får en bare ha tolmodighet til å vente, og innse at det ikke blir ny MC i år....

Tiger123


Gratulerer! Hva kommer den på, ferdig på veien? (Jeg kunne få den på veien til ca 405 000. Da med "standard vinterdekk", og uten noe annet ekstrautstyr).

dfuruvar


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA