Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill med ny Nissan Leaf 40/60kwh valgets kval

Startet av dfuruvar, tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:17

« forrige - neste »

Sense

Når man skal betale over 400 000 for en elbil, vil jeg heller gått for Tesla model 3 til ca. 450 000. Tror ventetiden er redusert til noen få måneder nå, og den leveres med 4-hjulstrekk. Den kjører langt bedre og lenger enn Leaf 60kw. Over 500 km på motorvei kan ikke Leaf matche. I tillegg kan du benytte Supercharger-nettverket på langtur. Det gir det raskere hurtiglading enn noen andre, i tillegg til høy mobilitet. Men vi går mot slutten av de dagene superlading var gratis.

emmern

Ja kjøp heller model 3. Så får du dobbelt så rask lading også. Og sikkert over dobbel akselerasjon og rekkevidde :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

hawK

Folk har forskjellig behov. Leaf er en helt annen bil enn model 3.

Du må opp i 480' for model 3 med vinterhjul, over 500' hvis han skal ha rød.

Jeg bytter ut min 40kWh med model 3 LRD, men det er ikke gitt at det er rett valg for alle..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bjoris

Gå for en nesten ny LE 40 kwh for rundt 270-280. Det blir ett MYE bedre kjøp enn ny Leaf 60 så kan du bytte deg opp etter hvert som det kommer mer på markedet. Akkurat nå er det litt "galemattias" ifht disse 60 bilene

Sense

Akkurat sånn tenker jeg også. De neste 5 årene vil det poppe ut mange modeller i dette prissjiktet, forhåpentlig uten de håpløse ventelistene som finnes nå på enkelte modeller. Da er det ikke så dumt å sitte på den "gamle" 40 kw
Leafen til markedet har tilpasset seg våre behov.
Uansett vil det være langt lettere å selge elbiler enn fossiler framover.

En bekjent av meg kjøpte en brukt Tesla model S nylig og hadde ikke mulighet for lading verken hjemme eller på jobb. Da forstår jeg behovet for kjappest mulig å skifte til bil med lenger rekkevidde.

Dudi

Sitat fra: Bjoris på søndag 20. januar 2019, klokken 23:28
Gå for en nesten ny LE 40 kwh for rundt 270-280. Det blir ett MYE bedre kjøp enn ny Leaf 60 så kan du bytte deg opp etter hvert som det kommer mer på markedet. Akkurat nå er det litt "galemattias" ifht disse 60 bilene

+1

trondhla

Her i Norge er skal du pga. kulde kjøpe med stort batteri. Det gir færre antall ladninger, mindre belastning på batteri og forsvarlig rekkevidde på vinteren med varme i kupeen.
Mitt forslag er at du skal vente til noe etter TM3 MR (Mid-Range) kommer på markedet med regulær leveringstid. Dette vil dra ned prisen på Leaf med 62 kWh samt Kia E-Nero 64 kWh. Begge er overpriset og vil ikke være konkurransedyktig slik de er priset per i dag. Sett mot TM3 MR vil de ikke hevde seg.
Kia E-Niro og Hyundai Kona har blitt testet i daglig kjøring og viser seg å ha noe høyere forbruk enn forespeilet samt at ladehastighet ligger noe lavere. De ligger i samme lei som Leaf. TM3 er bedre enn disse på begge områder men er en bedre bil totalt sett. Pris bør derfor reduseres til ca. +-340 før du vurderer disse.

Test Kia og Hyundai:
https://www.tu.no/artikler/vi-har-testet-de-sma-elektriske-suv-ene-tusenvis-av-nordmenn-venter-pa/455516

Løve

Sånn ting ser ut nå må vi vente på VW I.D. Sommeren 2020. Jeg venter glatt i stede for å betale for overpriset Leaf.

Arthur Morgan


En annen betenkelighet jag har med Leaf er at den har CHAdeMO lading, som jeg forstår nå bare er NIssan igjen som leverer på nye biler og det er visstnok en standard som ikke kommer til å bli like utbredt her i Norge eller Europa, da alle andre går over til CSS ser det ut som.

Til de som vil anbefale meg Tesla så er ingen av modellene dems aktuelle en gang.
[/quote]

Kjøp deg nesten ny ioniq, ccs lading, går like langt som leaf 40 også,

Kjøp deg

Kgf

Jeg bestilte Leaf e+ 9. januar, og har nettopp fått bekreftet at jeg får den i mai. Først ble det sagt juni-juli, men nå er datoen 25. mai :). Det er mange som mener at jeg burde valgt modell 3, men når en ser det håpløse bagasjerommet, så mener jeg at Leaf er et bedre valg.

Jeg har nå en 30 kw Leaf 2017 modell som har gått ca. 20 000 km uten noen problem/reklamasjoner, og det taler også til fordel for Leaf. Bilen jeg bestilte er hvit med sort tak, og litt utstyr. Så vil historien vise om jeg valgte rett...
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)


Kgf

Det ble 415 000 med litt ekstra(matter, innsteg lys, skvettlapper++). Ikke billig, men så får jeg bilen i mai. Det er en helt annen bil enn det jeg har nå, og planen er å bare ha denne. Nå har vi to, en Volvo xc60(2017) og så kjøpte vi Leafen bare for å prøve. Vi ser at det er Leafen vi bruker, og ikke Volvoen. Den er betydelig billigere i drift....
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)

Sense

Skvettlapper? På en ny bil? Lages det fortsatt på personbiler?

Leaf har bagasjerom på 435 liter, mens Model 3 har 425. De 10 literne hadde jeg byttet bort uten å blunke, mot en bil som kjører mye bedre, har lenger rekkevidde, akselerasjon og raskere hurtiglading.

Det må da være et annet argument for at du valgte Leaf+.

TJV

Mulighet for å lempe en ganske så stor barnevogn og noen handleposer baki (når hattehyllen er fjernet) kan være et argument. Større forhandlernettverk visst det skulle bli reklamasjon med mindre ventetid er vel ikkje negativt? Rattvarme er jo helt suverent.
I vårt tilfelle som sjelden kjører mer enn 200km på vinteren og 270km på sommeren gjør at kjøpet av en Leaf 40kW LE for 1 år siden til 275.000kr har passet oss perfekt til i forhold til prisen. Skal vi bytte til Model3 så må vi nesten betale én gang til den prisen for å få en bil med lenger rekkevidde, 4wd, bedre aks, litt kjappere app til bilen, og noen andre ting.
Ble gjerne litt off topic, men det jeg skulle frem til er at man kjøper bil ut ifra lyst, behov og pris.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Joltus

Må jo foreløpig over 500 for å få Acc på tm3 da.... 100k er en del opp det....


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA