Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Salto 572 32A

Startet av skwelbil, tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

skwelbil

Hei,

jeg har en Salto 572 ladeboks som nå er montert opp på ett nytt sted og denne støtter opp til 32A.

På tidligere adresse var denne koblet opp mot en 32A sikring og ladeboks innstillt på 32A.

På ny adresse er denne koblet opp mot en 25A sikring, mens ladeboksen fortsatt er innstilt på 32A.
Elektrikker mente siden det sto 25A på "sikring" inne i boksen at den max kunne ha 25A sikring i sikringsskapet.


Kan jeg fortsatt lade med max hastighet innstillt i bilen, eller må jeg skru ned til redusert (16A)?

Noen som har peiling?



BMW i3S 120ah Fully Charged 2019

jkirkebo

Sitat fra: skwelbil på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:21
Hei,

jeg har en Salto 572 ladeboks som nå er montert opp på ett nytt sted og denne støtter opp til 32A.

På tidligere adresse var denne koblet opp mot en 32A sikring og ladeboks innstillt på 32A.

På ny adresse er denne koblet opp mot en 25A sikring, mens ladeboksen fortsatt er innstilt på 32A.
Elektrikker mente siden det sto 25A på "sikring" inne i boksen at den max kunne ha 25A sikring i sikringsskapet.


Kan jeg fortsatt lade med max hastighet innstillt i bilen, eller må jeg skru ned til redusert (16A)?

Noen som har peiling?

Hva som står inne i Salto-boksen vet jeg ikke, men du bør få justert ned boksen til å gi maks 25A på pilotsignalet. På Salto må dette gjøres fra en laptop med software som kun autoriserte Salto-forhandlere har tilgang til. Det er ingen enkel løsning ala dip-switch som på EcoLite. Greit at din nåværende bil kan justere ladehastighet inni bilen men da får du jo bare 16A og andre elbiler som ikke kan justere (f.eks ny Leaf) vil bare ta sikringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

skwelbil

Så hvis jeg kjører max lading på min i3 så kan jeg forvente at skiringen i huset slår seg ut?

Det blir en annen ladeboks neste gang - det er helt klart.
BMW i3S 120ah Fully Charged 2019

Orbit

Ja, bilen vil rekke 32A, og sprenge sikringen etter kort tid. Dersom du vil slippe å stille ned hastighet i bilen (da det også vil begrense «bortelading»), kan du kjøpe en 16A kabel (som vel i praksis er kodet til 20A), som da automatisk vil begrense ladehastigheten når du benytter denne. Koster en drøy tusenlapp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Du bør vel strengt talt ikke sette ladeboksen til samme som sikringen heller. Det ble jeg frarådet av samtlige elektrikere (seriøse firmaer) som jeg sendte prisforespørsel til da jeg installerte en Salto. Min er koblet til 25A sikring og er innstilt til å dra 20A.

Klykken

Elektrikeren min hadde ikke tenkt å sette inn 32A sikring hos meg, men jeg krevde å få det, nettopp av samme grunn som 1317142119 nevner.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kåre Knatten

Forskriften sier ladestasjonen maksimalt kan settes til 80% av sikringstørrelsen

Carl Anton Stenling

Trodde dette med 80 % belastning ikke var pga. forskriften, men ut fra temperaturforhold etc. for den enkelte sikring. Da kan montasjemåte og type sikring (elektronisk, elektromekanisk) ha innvirkning. Noen sikringsprodusenter har tabeller som angir belastningsverdi ved ulik omgivelsestemperatur.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PerBear

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:57
Forskriften sier ladestasjonen maksimalt kan settes til 80% av sikringstørrelsen
Har sett UL for Nord-amerika om sikring skal ha margin men det gjelder ikke i Norge. Her er sikringene laget etter andre normer som gjør at du kan belaste sikring inntil 100% men sikringer må ofte derates dersom de ikke har tilstrekkelig kjøling. Dessuten er det krav til max spenningsfall som gjør at en ofte må trekke tykkere kabel enn det sikringen oftest brukes sammen med.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Rav4_EV

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 11:20


Hva som står inne i Salto-boksen vet jeg ikke, men du bør få justert ned boksen til å gi maks 25A på pilotsignalet. På Salto må dette gjøres fra en laptop med software som kun autoriserte Salto-forhandlere har tilgang til. Det er ingen enkel løsning ala dip-switch som på EcoLite. Greit at din nåværende bil kan justere ladehastighet inni bilen men da får du jo bare 16A og andre elbiler som ikke kan justere (f.eks ny Leaf) vil bare ta sikringen.

Jøss, er vel bare å laste ned programvaren fra abl.de. Eventuelt kan man klare seg med et vanlig terminalprogram og en usb til rs-485 adapter.

Hvor "finmasket" er egentlig innstillingene på EcoLite?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

skwelbil

Har prøvd å finne programvare for å koble meg på, men finner ikke noe på abl.de eller andre steder.

Sikkert ikke meningen at hvermansen skal få programmere boksen selv, så ligger vel ikke ute offentlig.

Får prøve terminalprogram og en usb til rs-485 adapter eller ringe en elektrikker :-)

Kjedelig å lade på 16A når jeg kunne ladet på 20A - men det er også kjedelig å betale 1500 for at en elektrikker skal komme å sette i en kabel :-)
BMW i3S 120ah Fully Charged 2019

Klykken

Spørsmålet du bør stille deg selv er vel om du trenger kjappere lading. Vi har greid oss med 12A i 5 år på vår i3, men da har vi hatt en fossilbil til backup, frem til i sommer. Med to elbiler kjøpte jeg inn én ladestasjon og 3-fas 32A kurs. Ikke mer enn 9kW, men det holder i lange baner og lader stort sett med 16A på den med mindre vi plutselig får det travelt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kåre Knatten

Jeg har satt opp en Elvi, kjøpt via elbilforreningen, både på hytta (400V 16A 3-fase) og hjemme (240V 16A 1-fase) og begge elektrikeren ville ha dokumentasjon på reduksjon til 80% for å gi ferdigattest på installasjonen. Disse lederne er online og det er bare å sende en mail til kundeservice, så setter de maks effekt. Så jeg tror ikke det er bare noe de finner på, begge firmaene var rimelig klare på reduksjonen.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 16. januar 2019, klokken 07:39
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 11:20

Hva som står inne i Salto-boksen vet jeg ikke, men du bør få justert ned boksen til å gi maks 25A på pilotsignalet. På Salto må dette gjøres fra en laptop med software som kun autoriserte Salto-forhandlere har tilgang til. Det er ingen enkel løsning ala dip-switch som på EcoLite. Greit at din nåværende bil kan justere ladehastighet inni bilen men da får du jo bare 16A og andre elbiler som ikke kan justere (f.eks ny Leaf) vil bare ta sikringen.

Jøss, er vel bare å laste ned programvaren fra abl.de. Eventuelt kan man klare seg med et vanlig terminalprogram og en usb til rs-485 adapter.

Hvor "finmasket" er egentlig innstillingene på EcoLite?

Jeg tror man trenger koder og slikt for å låse opp. Er visst sikret ganske bra så kun forhandlere skal ha tilgang etter hva jeg har hørt.

På EcoLite kan man stille inn følgende med dip-switch:

9A,10A,11A,12A,14A,15A,16A,18A,20A,22A,24A,25A,28A,30A og 32A.

Resten av verdiene kan også brukes, men de må da kodes med motstand isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Det er vanlig praksis i bransjen å dimensjonere med 80 % belastning på en kurs ut fra en tommelfingerregel, men her er det elektrikeren og ikke forskriften som gjør en slik skjønnsmessig vurdering.

For min egen del valgte jeg å følge 80 % anbefalingen siden 16 A holder lenge for vår bruk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA