Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Model 3 kvitt barnesykdommene?

Startet av PeterT, tirsdag 15. januar 2019, klokken 09:27

« forrige - neste »

hawK

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. januar 2019, klokken 11:43
Sitat fra: hawK på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:49
Det er ofte vanskelig å se alle defekter med en gang, føler jeg selv.. Når jeg har handlet bruktbiler så er det alltid ting som dukker opp når jeg vasker og tørker bilen første gang, så for min del blir det nok vaskehallen med en gang.

Noen som har erfaring med en god batteridreven lykt for å spotte defekter?
Jeg ser på disse, men tenker evt. forhøre meg hva folk på DCN bruker for tiden: http://concours.no/produktkategori/tilbehor/arbeidsbelysning/
Scangrip er 100% solid ja, men da tar du en kirurgisk tilnærming til problemet. Det du er på utkikk etter skal du kunne se uten å gå kirurgisk tilverks. Lokalets belysning bør være nok, eller evt en grei LED-lykt (hodelykt f.eks). Se etter skår i lakken, lakksig og støvkorn i klarlakk.

Swirls og tendenser til eventuelle hologrammer må kunne godtas. Bilen er klargjort, og ikke "detailed" og forseglet. Men er hele bilen dekt av swirls og ugagn fra poleringsmaskin så er det selvsagt rom for diskusjon og utbedring.

Helt enig i det du skriver.
Godt tenkt med hodelykt, der har jeg allerede en veldig god lykt jeg ikke tenkte på i farten :+1:

Thob

Stakkars Tesla, de kommer tydeligvis til å få mye reklamasjoner fra folk som går rundt med lykt for å finne defekter på bilene :o jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre det, syns personlig det er litt i drøyeste laget. Jeg går for en rask titt og runde rundt bilen, så skal jeg heller bruke tiden jeg sparer til å nyte bilen :) :+1:

18650

Sitat fra: Thob på onsdag 16. januar 2019, klokken 13:09
Stakkars Tesla, de kommer tydeligvis til å få mye reklamasjoner fra folk som går rundt med lykt for å finne defekter på bilene :o jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre det, syns personlig det er litt i drøyeste laget. Jeg går for en rask titt og runde rundt bilen, så skal jeg heller bruke tiden jeg sparer til å nyte bilen :) :+1:

Jeg bruker heller den ekstra tiden til å gå over bilen ekstra nøye, enn å bruke tigangeren på å gremmes (=ikke nyte bilen) over ting jeg finner i etterkant.

Det er slett ikke synd på Tesla. De er dårligst i klassen på fitment/finish, og eneste måte de kan bli bedre på er reklamasjoner. Uten det, gidder de ikke bruke en dollar på forbedringer. Når finish/fitment til og med får tyn fra folk som kommer fra andre amerikanske merker, må de nesten forvente at folk som kommer fra europeiske/japanske/koreanske har et og annet å sette fingeren på.  :) Jeg kommer ikke til å la flere defekter passere bare fordi det er en Tesla.

hawK

Sitat fra: Thob på onsdag 16. januar 2019, klokken 13:09
Stakkars Tesla, de kommer tydeligvis til å få mye reklamasjoner fra folk som går rundt med lykt for å finne defekter på bilene :o jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre det, syns personlig det er litt i drøyeste laget. Jeg går for en rask titt og runde rundt bilen, så skal jeg heller bruke tiden jeg sparer til å nyte bilen :) :+1:

Hvorvidt det er behov for lykt avhenger av belysningen i lokalet.
Det er ikke sånn at jeg kjøper bil til en halv million kroner og godtar større defekter i lakken.
Swirls og småriper jeg enkelt kan korrigere med maskin selv, vil jeg nok ikke klage på.

Vesel

#19
Enig med Thob. Er litt drøyt å gå til innkjøp av spesiallykter for å klare å finne feil i lakken. Regner med bilen skal brukes også, ikke bare stå i garasjen og beundres? Et par timer på veien en norsk vinter så er vel bilen uansett full av slike nærmest usynlige riper.

Aldri fått så masse downvotes på Reddit som da jeg skrev "ITT: Autism." i en tråd på r/teslamotors der folk ble bedt om å ikke berøre andres biler i salgslokalet. Holdt på å le meg ihjel. For en gjeng! Minner meg litt om da.  :laugh:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

18650

Handler ikke om autisme eller frykt for å bruke bilen. Klart, det finnes noen av disse også. Da skjønner jeg ikke gleden med å kjøpe ny bil. Men jeg vil helst lage ripene, parkeringsbulkene og steinsprutene på bilen min selv. Er der for mye å forlange?  ;)

chargedup

Jeg har vært med på en utlevering av Tesla på varemessa i Lillestrøm. Bilen hadde riper på pianolakk midtkonsoll, plastdeksler inni bilen og i bagasjerom, ødelagte sømmer i setet (så ut som hull i setet) som om noen hadde stukket en kniv/skrutrekker i sømmen og generelt litt stygg i lakken. Spesielt panseret var veldig dårlig med veldig mye ujevnheter (vet ikke hva det heter, men bittesmå forhøyninger av lakk). Lokalet de har på varemessa er utstyrt med relativt dårlig belysning slik at man må se veldig nøye etter for å se lakkfeil (nesten som overskyet dagslys), umulig å se uten å se lakken fra alle vinkler.
Tror selgerne/representantene der er opplyst til å late som alt er ok, virket i hvert fall å være slik med den bilen og nabobilen på utlevering. Jeg ble rett og slett forskrekket over hvor enkelt de tok på noen av feilene med riper innvendig på en helt ny bil, selv om de til slutt noterte det. Ble også veldig overrasket over at de ikke gjorde kunden klar over noen av feilene som var helt åpenlyse som hull i setet. Jeg tør å påstå at ingen andre såkalte premium merker ville levert ut en slik bil til kunden, de ville heller ringt og sagt at bilen ville bli en uke eller to forsinket.

Jeg tror Tesla håper at en god del ikke ser feilene, så får heller de få som orker klage bli skuffet over utlevering. Tesla tenker nok at 10-30% mindre reparasjoner (penger) fra folk som ikke bryr seg/legger merke til feil er mye bedre enn 10-30% sure kunder fra start (rykte).

Personlig kommer jeg til å gå over bilen og se etter lakkfeil og ellers store åpenbare feil, men det er begrenset hva man får tid til og hvor "dust" man orker være mot representanten.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

emurof

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:09
Sitat fra: Vesel på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:03
Tror jeg har den grundige sjekken hjemme i ro og mak. Virker litt kleint og stå der foran en selger med lykt og lete etter nærmest usynlige feil på en nybil med garanti, reklamasjonsrett og åpent kjøp-policy fra et seriøst selskap. Får holde å ta en kjapp, overfladisk kikk etter åpenbare feil inne i salgslokalet.
Hva da hvis du kommer hjem og ser flere steder hvor det er riper på sidene etter noen (logistikk, transport, verksted) har gått for tett langs bilen.
Tesla sier, dette kan ha skjedd hjemme hos deg eller på butikken.
Du sier, nei den var slik da den ble levert.

Uansett er det tryggere å få notert avvik ned på et skjema ved overtakelse.

Riper ser man vel uten lommelykt. Det er greit å se godt over bilen, men å begynne med lommelykt og forstørrelsesglass omtrent blir litt i overkant...

emurof

Sitat fra: chargedup på onsdag 16. januar 2019, klokken 16:41Jeg ble rett og slett forskrekket over hvor enkelt de tok på noen av feilene med riper innvendig på en helt ny bil, selv om de til slutt noterte det. Ble også veldig overrasket over at de ikke gjorde kunden klar over noen av feilene som var helt åpenlyse som hull i setet. Jeg tør å påstå at ingen andre såkalte premium merker ville levert ut en slik bil til kunden, de ville heller ringt og sagt at bilen ville bli en uke eller to forsinket.

Hah! Der ligger Tesla langt foran konkurrentene! De gir deg nemlig begge deler på en gang: Først forsinker de utlevering, og så leverer de ut bil med åpenbare feil :laugh: :laugh: :angel:  ;D

Klykken

Sitat fra: emurof på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:00
Sitat fra: chargedup på onsdag 16. januar 2019, klokken 16:41Jeg ble rett og slett forskrekket over hvor enkelt de tok på noen av feilene med riper innvendig på en helt ny bil, selv om de til slutt noterte det. Ble også veldig overrasket over at de ikke gjorde kunden klar over noen av feilene som var helt åpenlyse som hull i setet. Jeg tør å påstå at ingen andre såkalte premium merker ville levert ut en slik bil til kunden, de ville heller ringt og sagt at bilen ville bli en uke eller to forsinket.

Hah! Der ligger Tesla langt foran konkurrentene! De gir deg nemlig begge deler på en gang: Først forsinker de utlevering, og så leverer de ut bil med åpenbare feil :laugh: :laugh: :angel:  ;D
Tullinger. Dette hører med sjeldenheten selvsagt, men blir opphauset når det forekommer. Nesten alle biler uansett merke har en eller annen defekt i lakken ved ankomst til utleveringssted. Noen må tilogmed omlakkeres pga skader under transport. Fokuset bør være på hvordan det håndteres når det oppdages av kunde eller representant fra merket.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

olavxxx

Tror litt av problemet har vært at Tesla har tidligere brukt folk uten særlig peiling på bil. Det viktigste er å avdekke eventuelle bulker, lskkskader, riper i felger. Se også på seter osv. type ting man i ettertid i teorien kan påføre selv

Er ingen vits å se om alle USB uttak virker osv det dekkes uansett av garanti.

chargedup

Sitat fra: Klykken på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:46
Tullinger. Dette hører med sjeldenheten selvsagt, men blir opphauset når det forekommer. Nesten alle biler uansett merke har en eller annen defekt i lakken ved ankomst til utleveringssted. Noen må tilogmed omlakkeres pga skader under transport. Fokuset bør være på hvordan det håndteres når det oppdages av kunde eller representant fra merket.

Godt mulig at dette er sjelden kost hos Tesla, men dette var altså min opplevelse. At biler med skader byttes deler på og omlakkeres hos alle merker er jeg fullstendig klar over, men da skjer det enten før overtakelse eller så sier forhandler ifra ved overtakelse.

Forskjellen går vel mer på min opplevelse med Tesla. De later som om bilen er helt feilfri. Hadde de sagt ifra om feil på paneler og setet hadde jeg vært mindre skeptisk. Lakkdefekter vet jeg at de fleste forhandlere prøver å skjule så godt de kan og late som at ikke er der.

Når det er sagt har jeg bestilt bilen og gleder meg til å få den, men gruer meg litt til selve overtakelsen da jeg hater å klage på ting. Jeg har ingen planer om å teste alle bilens funskjoner, kun det man vanligvis ser etter på en ny hvilken som helst bil, men etter min opplevelse sist kommer jeg nok til å bruke en halvtimes tid. Hvis noen her er ordentlig petimeter, vil ha en garasjebil og vil få bilen levert med all plastikk på :police:, sjekk:
https://www.youtube.com/watch?v=wh39s4q38nY
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

olavxxx

Ta uansett med en venn med godt øye for detaljer.

Philip Marlowe

Sitat fra: olavxxx på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:52
Ta uansett med en venn med godt øye for detaljer.

Jepp, kanskje han karen her for man forventer jo at Tesla Model 3 skal holde samme standard som en Mercedes:

https://www.youtube.com/watch?v=wx8oPCkciwI&t=641s


Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

z4rd

Chargedup: Jeg har personlig opplevd ved overlevering av ny Lexus at bilen har fått lakkskader ifm transport/klargjøring uten at selger informerte meg. Var egentlig bare flaks at jeg oppdaget det. De var jo ryddige etter at jeg påpekte skaden... men det er nå ikke slik at alle andre er feilfrie.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA