Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Model 3 kvitt barnesykdommene?

Startet av PeterT, tirsdag 15. januar 2019, klokken 09:27

« forrige - neste »

Balrog

Herlig - jeg ser for meg Frank Hvam og kompisen gå over bilen med forstørrelsesglass, lommelykt og stetoskop.

Det er jo bare en bil. Har dere venner som kommer og måler panelgap når de er på besøk? I-lands-problemer ass...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Thob

Kunne ikke vært mere enig balrog ;D når jeg henter min og hvis jeg da ser folk som går over bilene sine med lupe, hodelykt og stetoskop, slik noen antyder at de har tenkt til, kommer jeg til å flire godt for meg selv. Hoderisting kommer nok også til å forekomme, men skal prøve å være høflig slik at det ikke blir alt for synlig :P

trykkertor

Siden dere ikke bryr dere, håper jeg det er slike som dere som får biler med skjeve panelgap, litt transportriper, (slapp av, dere kommer ikke til å se dem), og litt ymse støvkorn under lakk og diverse.

Når en bruken en halv million på en bil, (som ærligtalt "egentlig" er langt dyrere om vi skulle snakket om norske priser med moms og avgifter), så er det noen av oss som forventer en rimelig strøken lakk til den prisen.
Hvis du er en av dem som ikke skjønner hvorfor noen ønsker å bruke en lykt til å sjekke lakk, så er det fordi du er en av dem som ikke vet hva dere skal se etter.
For dere er cobbing, swirls, hologrammer, nibs og slikt fremmedord. Flott. Nyt bilen med og kos dere.
For noen av oss er bil en hobby og en lidenskap. Da nytter det ikke med frimerker som har avrevne hjørner, pengeselder med rift i serienummeret, eller puslespill hvor 1 bit mangler. Vi er glade i hobbyen vår.
Nevnte jeg en halv million?

Geir K

#33
Jeg har kjøpt biler usett,uprøvd både nye og demobrukte. Sist fra Bertel O Steen i Stavanger. Har det vært noe har jeg sagt fra på en seriøs måte om det som er avvik. Ingen problem. Slik forventer jeg at seriøse aktører i markedet forholder seg. Og slik forventer jeg at Tesla oppfører seg når jeg henter bil der også. Det forventes ikke at en overlevering skal skje med hodelykt og lupe. Avslappet til dette, konkurranse er til for at leverandører skal anstrenge seg litt ekstra.

bno

Deler den Geir K

Har hentet splitter nye biler fra Tyskland også og forhåndsbetalt, men Tesla har selv skapt situasjonen og derfor kommer jeg til å være veldig våken dog uten hodelykt ved overtakelse.

bmw2002

Ser endel på Twitter og forum som klager over at dørhåndtak og ladeport fryser. En gikk så langt som at han hadde bestemt for kun å bruke bilen om sommeren.

Er det noen grunn til at dette skulle være noe større problem enn på Model S eller I-Pace. (På I-Pace har jeg kun opplevd et frossent dørhåndtak etter å ha vasket bilen, nå tørker jeg vekk vann etter vask i minusgrader)

Autowinder

#36
Sitat fra: Balrog på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:04
Herlig - jeg ser for meg Frank Hvam og kompisen gå over bilen med forstørrelsesglass, lommelykt og stetoskop.

Det er jo bare en bil. Har dere venner som kommer og måler panelgap når de er på besøk? I-lands-problemer ass...

Det går fint an å ta en annen tone her inne, enn nedlatende og konfronterende. Den innstillingen og væremåten du utviser, er ikke nødvendigvis den alle ønsker å fremstå med, eller bli møtt med.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RuneW

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 08:19
Er det noen grunn til at dette skulle være noe større problem enn på Model S eller I-Pace. (På I-Pace har jeg kun opplevd et frossent dørhåndtak etter å ha vasket bilen, nå tørker jeg vekk vann etter vask i minusgrader)

Nå aner jeg ikke hvordan dørhåndtaket til I-Pace er, men TM3 sitt dørhåndtak "innbyr" til problemer med fastfrysing pga to ting:

1. Minimal åpning mellom håndtak og karosseri (isbro danner seg lett)
2. Kraft/arm-prinsippet. Man må trykke på et lite område og skyve en (relativt) lang arm ut fra karosseriet. Det er rett og slett ikke mulig å trykke hardt nok til å løsne selv et lett fastfrosset dørhåndtak.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

THE

Sitat fra: RuneW på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:02

2. Kraft/arm-prinsippet. Man må trykke på et lite område og skyve en (relativt) lang arm ut fra karosseriet. Det er rett og slett ikke mulig å trykke hardt nok til å løsne selv et lett fastfrosset dørhåndtak.

Må jo forstå at dette er en "egenskap" og ikke en "feil". Når dørhåndtaket er fastfrosset er det stor sannsynlighet for at vindusruten også er frosset fast, og da skal du ikke få åpnet bilen. Slik unngår man problemet med vinduer som faller ned i døra på Model 3 pga. fastfrysing. Her ser vi jo at Tesla har tenkt på alt, og lært av problemene med fastfryste vinduer på S og X... Det er jo også årsaken til at bilen ikke har rattvarme, trenger jo ikke det når man uansett ikke får åpnet døra mellom oktober og april.

Fra spøk til alvor. Hvor stort problem blir dette egentlig? Bilen min står ute året rundt, og jeg kan vel huske to til tre ganger der det har vært is på dørhåndtakene på Xen, men det er jo noe helt annet når du skal trykke håndaket inn noen mm. for å åpne i stedet for å vippe håndtaket ut slik som på Model 3. Frister jo ikke å bruke noe hardt å banke på isen heller, og ikke alltid man har tilgang til en pose med varmtvann for å tine håndtaket.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lynkjapp

Dere som er erfarne Tesla-brukere, hvor lang tid tar det å varme opp bilens utside fra innsiden i la oss si ti minusgrader? Skjer det i det hele tatt at rim og is på utsiden smelter andre steder enn på glassflatene?

THE

@Lynkjapp, nei isen på utsiden av karosseriflatene smelter ikke av forvarming når det er kaldt, da skal den i alle fall stå lenge å forvarme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1000kwh

Det smelter aldri på panser og bagasjeluke er min erfaring.

Jeronan

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:32
Dere som er erfarne Tesla-brukere, hvor lang tid tar det å varme opp bilens utside fra innsiden i la oss si ti minusgrader? Skjer det i det hele tatt at rim og is på utsiden smelter andre steder enn på glassflatene?

If the car is covered in a lot of ice, I usually start the AC around 30 minutes in advance. That is usually enough to melt a thick layer of ice from the windows.
On very cold days without ice forming on the car, our Model S heats up very quickly. Usually don't need more than 10-15 minutes or so.

It's one of the most efficient cars I have owned when it comes to pre-heating the cabin.  :+1:
Shouldn't be any different with the Model 3, since it uses a similar system and its a much smaller car.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espen Hugaas Andersen

Har ikke fulgt så mye med på dørene, men det smelter ikke noe på panser og lykter, når den står ute i -10C.

Hvis bilen har stått ute og har fått et lag snø/is på seg er det ikke uvanlig at jeg setter bilen i garasjen (uisolert) når jeg kommer hjem med varmen på i noen timer. Da er det ren og pen og stort sett tørr neste gang jeg skal ut å kjøre. Men da har jeg altså fått temperaturen i garasjen over null.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vesel

#44
Lufta innvendig går tilsynelatende fra -11° C til 22° på 8 min, og fra -11° til 28° på 16 min. Temperatursensoren kan være ugunstig plassert rett ved luftstrømmen da. Dessuten vil det nok ta lengre tid før bilen faktisk oppleves så varm pga kuldestråling fra de kalde overflatene i den.

Varmeapparatet i Model S er på 6 kW, mens det er på 4 kW i Model 3. Kupéen er knapt større i Model S enn i 3, så det går vel litt raskere å varme opp den, om den ikke varmer opp den svære bagasjeplassen i S også da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA