Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisnivå fra sted til sted

Startet av stianx93, mandag 14. januar 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

stianx93

Er det noen andre som opplever at elbiler er durer enkelte steder i landet?

Følger med på i3, og har inntrykk av at den gjerne er både 20 og 30 tusen dyrere i Hordaland enn enkelt andre deler av landet.

Rimeligste 94ah er for øyeblikket 269000, for en bil uten noe ekstra. Helt tilsvarende bil selges for 259.000 i Oslo, og det finnes rimeligere eksemplarer med mer utstyr andre steder igjen.

Ønsker å kjøpe fra lokal forhandler i forhold til garanti og service, men usikker på om det betyr noe? Frister lite å betale 270 for en Basic, når en Fully Charged koster 280 andre steder.

Har forøvrig sett at det samme gjelder f.eks Ioniq, hvor den rimeligste i Oslo er 258.000 med skinnseter og 30.000 km, mens den rimeligste i Bergen, er 275.000 med skinn og 34. 500 km.


Rs2-GTi

I Nordland er det bare å glemme å gjøre gode kjøp på Leaf som er noen år. For en 2013 Leaf i god stand med 50-70.000 km klarer du å få prutet en i Oslo ned til rundt 80.000 kr. Her oppe må du opp i 120-130.000. Tror folk ser mørkt på å begynne å organisere transport, rett og slett.

cra

Sitat fra: Rs2-GTi på tirsdag 15. januar 2019, klokken 01:10
I Nordland er det bare å glemme å gjøre gode kjøp på Leaf som er noen år. For en 2013 Leaf i god stand med 50-70.000 km klarer du å få prutet en i Oslo ned til rundt 80.000 kr. Her oppe må du opp i 120-130.000. Tror folk ser mørkt på å begynne å organisere transport, rett og slett.

Min første elbil (En Think classic) kjøpte jeg i Bergen og fikk den sendt med hurtigruta opp til Ålesund for en drøyt tiår siden. Det kostet meg 5.000kr, og ikke mer styr enn at jeg måtte møte opp på hurtigrutekaia og hente bilen. Jeg aner ikke hva det koster i dag, men med 40-50.000 kr i prisdifferanse som antydet her så vil det garantert være penger å spare! :). Klart, det vil sikkert variere hvor praktisk dette er; jeg bor ikke så mange mil unna lesund, så for meg var det praktisk. Andre kan ha lenger reisevei, men det kan være verdt å sjekke opp!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

Kunsten er å kikke over landegrensene, når man er på utkikk etter bil. Kjøper man i Europa, må man passe på å finne en bil med momsrefusjon.

stianx93

Transport er i utgangspunktet ikke noe problem. Ser for meg en 2017/2018 i3 eller Ioniq, og kan fint ta en dag fri fra jobb for å spare 15.000,-. Det jeg er skeptisk til er å kjøpe en bil fra et annet sted i landet. Gjorde den feilen med min nåværende bil, og det ble et kav når det skulle reklameres. Jeg holder til i Bergen, og selger holder til i nord for Trondheim. Ble med ett veldig vanskelig da de ikke svarte på mail, telefon eller brev. Har derimot ingen erfaring med nyere biler i forhold til garanti og lokale verksted. Spiller det ingen rolle om bilen er kjøpt hos Jæger, Bilia eller Fredriksen Automekk?

Har flere BMW verksted i Bergensområdet, men frykter å oppleve dårlige service utover det som er lovpålagt, med tanke på at bilen ikke er kjøpt hos de. Andre med erfaring i forhold til dette?

Skulle gjerne brutkimportert, men virker som veldig mye arbeid i forhold til fortjenesten på slike biler. Billigste i Sverige er ca. 240.000 eks. mva, mens tilsvarende finnes i Norge til noen få tusen mer. Erfaring i forhold til å outsource jobben til firma?

Takker for alle svar så langt.

Rs2-GTi

Sitat fra: cra på tirsdag 15. januar 2019, klokken 08:38
Jeg aner ikke hva det koster i dag, men med 40-50.000 kr i prisdifferanse som antydet her så vil det garantert være penger å spare! :)

Det er fryktelig mye upraktiske folk der ute. Folk flest har ikke anelse hvordan biltransport fungerer hverken til sjøs eller på vei, og det handler nok enkelt og greit at dem er villige til å betale noen hundrelapper i måneden for å slippe å tenke på den utfordringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA