Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersk med tanker om tesla

Startet av Moffen, mandag 14. januar 2019, klokken 11:08

« forrige - neste »

Moffen

Hei dette er sikkert snakket om før men har for første gang i livet begynt å seriøst vurdere elbil. Og for mitt bruk virker modell 3 som en perfekt bil. Men igjennom mange år med stort sett japanske biler har jeg aldri opplevd feil i noen stor grad. Men når jeg prøver å lese om tesla er det tydligvis kun enten hatere eller tesla religiøse eiere som krangler..
Er det noen som kan erlig fortelle meg om tesla kvaliteten. Har en smertegrense på ca 500k og andre elbiler med fare for å trøkke folk på foten her synes jeg strengt tatt ikke er pene eller rekkevidde nok..

1000kwh

Sitat fra: Moffen på mandag 14. januar 2019, klokken 11:08
Hei dette er sikkert snakket om før men har for første gang i livet begynt å seriøst vurdere elbil. Og for mitt bruk virker modell 3 som en perfekt bil. Men igjennom mange år med stort sett japanske biler har jeg aldri opplevd feil i noen stor grad. Men når jeg prøver å lese om tesla er det tydligvis kun enten hatere eller tesla religiøse eiere som krangler..
Er det noen som kan erlig fortelle meg om tesla kvaliteten. Har en smertegrense på ca 500k og andre elbiler med fare for å trøkke folk på foten her synes jeg strengt tatt ikke er pene eller rekkevidde nok..
Majoriteten er nok vanlige folk. Ikke haters, ikke menighet. De lager heller ikke innlegg på nettet..

Hvis du er nervøs for problemer ville jeg heller ventet til folk har fått erfaring med Model 3 i Norge :)

Espen Hugaas Andersen

Det er vanskelig å generalisere for mye rundt kvalitet, fordi med Tesla er det ganske stort spenn i opplevelser, fra supert til ræva. Men her er mitt forsøk:

1. I gjennomsnitt virker det som Tesla er omkring midt på treet når det gjelder antall feil. De japanske er som regel bedre, mens andre merker er verre. Dette er altså i dag, det har tidligere vært mye mer feil som nå er utbedret på nye biler.
2. Model 3 virker som er best på antall feil, fulgt av Model S og så Model X. Er nok hjulpet i stor grad av at det ikke er like mye som kan gå feil på bilene.
3. Feilene fordeler seg ikke jevnt, altså noen har større problemer og andre har ingen problemer.
4. Tesla vil stort sett gjøre det de kan for å rette feil.
5. Verkstedkapasiteten er sprengt i Norge. På ikke-kritiske ting som f.eks årlig service og kosmetiske feil er det noen steder ventetid på flere måneder, og selv på viktige, men ikke kritiske, ting kan det være en god stund å vente.
6. Deler er i visse tilfeller en utfordring. Noe deler sendes over fra USA, så om man får en feil som gjør at bilen ikke er kjørbar, så kan det fortsatt være uker/måneder å vente på å få det reparert. Noen har ikke fått låne-Tesla, men har måttet kjøre rundt i fossilbil.

Personlig, etter et par år med Model X, så er jeg ikke spesielt bekymret i forhold til kjøp av Model 3. Jeg tror dette vil gå stort sett greit. Erfaringene fra USA virker brukbare, i forhold til at det er solgt et enormt antall Model 3 og man hører egentlig ganske få skrekkhistorer. Og deler vil nok være lettere tilgjengelig ettersom mer er standard og produsert i større volum. (Noen varianter av Model S ble det bare produsert noen få hundre/tusen av, noe som gjør deletilgangen vanskelig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


lars667

Jeg har ingen erfaring med Tesla. Men da jeg kjøpte e-Golf (skikkelig fersking), var én av faktorene som fikk meg til å velge VW at det er et merkeverksted/forhandler like i nærheten (bor innerst i Oppland). Har en nybilgaranti er det greit å kunne ha forhandler/merkeverksted i nærheten. Dette gjelder spesielt hvis det er en ny bilmodell hvor barnesykdommer må forventes. Du kan jo også sjekke litt hvor fornøyde folk er med nærmeste Tesla-senter?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Luftventil

Av det jeg har lest har jeg inntrykk av at Model 3 har mindre feil enn Model S og Model X.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

hELgenen

Blir ekstrem synsing her,men rent teknisk tror jeg TM3 er helt ok mhp. kvalitet,ja kanskje bedre enn snittet i sin prisklasse. Finish på karosseri og lakk er trolig noe lavere enn snittet. Service og tilgang på service er verre enn snittet og gitt et høyt antall nye TM3 eiere så tror jeg det blir verre for alle Tesla eiere. Ønsker du et 100% trygt og sikkert kjøp der bilen  bare virker og virker og en finish av ypperste kvalitet..vel da glemmer du TM3 i denne omgang..men vil du oppleve en bil som gir mest ytelse for pengene så er kanskje TM3 veien å gå.   Som sagt,ekstrem synsing uten annet å bygge på enn en haug av artikler og youtube videoer og egne logiske slutninger basert på denne infoen.

arnkl

På siste kvalitetsundersøking til Consumer Report vart Model 3 vurdert til "average reliability". Både Model S og Model X hadde "below average" dei første åra dei var på marknaden (og Model X er der vel framleis), så det ser ut til at kvaliteten på Model 3 er tilfredstillande.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

olavxxx

Jeg hadde en 2017 X med alt utstyr og har bestilt 3 Performance.
Min første Tesla var da i 2017, jeg hadde den inne to ganger for å få utbedret noen småting, begge gangene fikk jeg leiebil med dekket bomring, bensin osv. Det var da nyere biler (Volvo V90 og Audi A4 Avant).

Så klart at man kan si at ideellt sett skulle det ikke skjedd noe, men feilene jeg hadde var da ikke noe "farlig" egentlig og selv om det var kjedelig, særlig det å kjøre fossil etter man er vant til elbilens (og særlig da Tesla) akselerasjon, gjorde de alt de kunne for å ordne opp.

Så jeg kjøpte jo da model 3.

Jeg tror at Model 3 vil ha mindre problemer, mye av problemene på X var dørsensorene de brukte i starten, men de endrer og reviderer hele tiden. På S har de slitt en del med dørhendlene som er motoriserte.

På model 3 er det ikke så fancy dører som på S og X, det er faktisk mekanisk hendel på utsiden.
I tillegg er det generelt sett mange ting som er "enklere", på godt og vondt. Klart at det er mindre fancy, men samtidig er det da mindre ting som kan gå i stykker.

Model 3 gir også utrolig mye for pengene, LR og Performance kan ikke røres av noen av de andre elbilene som fins i dag. LR kjører lengst, performance litt kortere pga dekkene. Men husk at Performance da er som en hissig sportsbil på bane, den akser noe helt vanvittig for å være i den prisklassen den er, samt lading i kM/t er veldig kjapt.

Model 3 leveres også med CCS, som ikke S og X har på plass før de kommer i revidert utgave.
Infotainmentsystemet til Tesla med Spotify, stort kart, kontinuerlige oppdateringer, "easter eggs" og mye annet gjør at å eie en Tesla betyr at bilen hele tiden fornyes med oppdateringer.

Andre forhandlere lager en bil, så må du betale for å få nytt kart (gjerne mange tusen kroner), oppdateringene til konkurrentene er ofte noe som må gjøres hos forhandler også, der Tesla henter det ned selv.

Jeg skal ikke si at jeg synes Tesla er verdens fineste bil, men jeg synes faktisk de er ganske fin alle sammen. Klart at jeg synes en Ferrarri eller en Ford GT40 er tøffere enn en model 3, men det er jo ikke så veldig realistisk at jeg skal kjøre rundt i de bilene.

Så for min del er det liksom en model 3 performance eller en Volvo eller noe. Volvo har jo fint design, men drivlinje som ikke er elektrisk ville jeg ikke kjøpt. Innen 2025 er det jo mål at det ikke skal selges noen fossile nye biler, så man må nesten regne med mange restriksjoner og dyrere bruk av fossile biler i årene som kommer.

Et enormt "krakk" på fossilmarkedet ser jeg også for meg er på vei.

S4e

Ikke erfaring selv, men mitt klare inntrykk er at Tesla har fantastisk bra kvalitet på drivlinje, batteri og programvare. Her tror jeg ingen slår dem og ville vært mer bekymret for kvaliteten fra andre produsenter med mindre erfaring og små volumer.
Eksempel: har Opel Ampera-e selv og her er det masse småfeil med programvare i bil og app. INGEN videreutvikling - vil neppe bli fikset noensinne?

Eneste bekymring er øvrige deler av bilen og kapasitet serviceapparatet.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

DagfinnN

Jeg har Ampera-E. Veldig fornøyd med bilen bortsett fra ladehastighet når man er på langtur. Men masse småfeil ja. Omtrent hver dag jeg når jeg kjører på jobb for jeg beskjed om å ta tak i rattet. Jeg holder jo i rattet så hardt jeg kan, men meldinga kommer....
Uten oppdateringer OTA blir nok denne feilmeldinga der en stund. Jeg har hatt den i 18 mnd nå.
Tenk om det var Tesla som hadde en slik feil. Da hadde det blir overskrifter i media....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Vesel

Kjøp Model 3.  :+1: Latterlig mye bil for pengene. Dette blir en klassiker, kanskje den nye Bobla.   :D
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Myrknir

Sitat fra: Vesel på søndag 20. januar 2019, klokken 17:16
Kjøp Model 3.  :+1: Latterlig mye bil for pengene. Dette blir en klassiker, kanskje den nye Bobla.   :D

Blir ikke Leaf sett på som den nye bobla?
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

bjornskj

Sitat fra: Vesel på søndag 20. januar 2019, klokken 17:16
Kjøp Model 3.  :+1: Latterlig mye bil for pengene. Dette blir en klassiker, kanskje den nye Bobla.   :D
Den nye Bobla til 1/2 mill?

Vesel

#14
Sitat fra: bjornskj på tirsdag 22. januar 2019, klokken 14:45
Den nye Bobla til 1/2 mill?
Den kommer i basisutgaven til 300 000 kr om bare noen måneder. Sleng gjerne på Premium-pakken og/eller Autopilot til 40 000 kr hver. Du gjør uansett et kupp i forhold til alt annet som er på markedet nå.  :)

Basis med Premium-pakke til 340-350 000 kr:

  • Tilgang til Supercharger-nettverket. 50 kWh i denne bilen gir i praksis ofte lengre rekkevidde enn biler med større batterier og høyere WLTP. Supercharging er også langt rimeligere enn lading hos Fortum eller Grønn kontakt. Bilen kan i tillegg lade med CCS som de beste blant de andre bilene.
  • 258 hestekrefter. 0-100 på 5,6 sek.
  • Glasstak, skinnseter, smakfullt minimalistisk interiør
  • Velfungerende app som lar deg styre og overvåke det meste fra hvor som helst i verden.
  • Stor skjerm av god kvalitet med alt det viktige integrert, som Google Maps og Spotify. Internett alltid tilkoblet over mobilnettverket.
  • Lekker sedan. Gode kjøreegenskaper på den type vei man kjører 90% av tida.
  • OTA-oppdateringer. Denne bilen blir bedre over tid. Også pga Supercharger-nettverket bygges ut da.
  • Trolig markedets mest holdbare batterier utifra erfaringer med Model S.

Sleng på Autopilot til 40 000 kr og du har en bil med de beste selvkjøringsferdighetene på markedet. Gjør at bilen i enda større grad bare blir bedre over tid.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA