Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Her er Cadillacs første elbil"

Startet av Amoss, mandag 14. januar 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

Amoss

https://www.tek.no/artikler/her-er-cadillacs-forste-elbil/455468
Sitat

Her er Cadillacs første elbil
Skal ta opp kampen mot Tesla.

Den amerikanske motorgiganten GM vil nå bruke bilmerket Cadillac til å lede an sin nye satsing på elbil. Nå har de sluppet sine første bilder av den nye bilen, melder Electrek.

Lite konkret ennå

Vi nordmenn assosierer nok merket Cadillac først og fremst med store «flak» fra 50- og 60-tallet, men dette uttrykket har de bevegd seg vekk fra i nyere tid.

Deres første elbil ser ut til å bli det man kaller en crossover-modell, og ut ifra de få bildene selskapet har sluppet kan det bli å bli et skikkelig blikkfang av en bil.

Ved første øyekast minner den oss faktisk en god del om Bytons kommende elbil.

GM har ikke sagt et ord om hva slags spesifikasjoner bilen vil ha, bortsett fra at den vil være basert på selskapets BEV3-plattform.
Model S 85D

Måkemannen

"Ifølge nettsiden Electrek planlegger Cadillac å bruke fordelene elbiler har til å gjøre plassen inni bilen større. Elbiler trenger ikke på langt nær like mye plass til drivlinjer og motor, noe som altså skal komme kupé-plassen til gode. "

Hvordan går det ihop med å satse på multi-plattform?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Amoss

Sitat fra: Måkemannen på mandag 14. januar 2019, klokken 11:11
Hvordan går det ihop med å satse på multi-plattform?

Ikke noe i hverken artikkelen eller kilden (Electrec) tyder på at "BEV3" plattformen skal være "multiplatform" i betydningen av flere drivlinjer på samme plattform. Navnet i seg selv hinter om at dette vil være en ren BEV plattform.

Dersom du mente "Hvordan går det ihop med å satse på en plattform for flere bilmodeller?" så ser jeg ikke helt problemet med det.
Model S 85D

Counterpointer

Den så bra ut på det bildet. Det er veldig bra at det kommer stadig flere modeller

Men Cadillac selges vel ikke i Norge?

OhmPaPa

Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. januar 2019, klokken 12:02
Men Cadillac selges vel ikke i Norge?

Dumt de solgte Opel - ellers kunne de ha gjenopplivet Opel Senator.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. januar 2019, klokken 12:02
Men Cadillac selges vel ikke i Norge?

Sant, men det importeres stadig elbiler hit, så den vil nok havne på norske skilter også etterhvert. Men ja, blir en ekstra jobb å gjøre lade-porten Europa-kompatibel...

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 14. januar 2019, klokken 12:58
Dumt de solgte Opel - ellers kunne de ha gjenopplivet Opel Senator.

Sant nok, men da burde de heller gå for Opel Diplomat.
Model S 85D

Counterpointer

Hvis det blir litt sving på GM så kunne sikkert noen ha startet opp igjen.

Det virker foresten som Bolt salget til Bergheim går helt greit, så import er jo mulig.

1Ampera

#7
Her er GM sitt firma i Europa. Her can du få Cadillac som er tilpasset EU.

«Cadillac is the American premium car brand. Thanks to its rich history of iconic cars, it has inspired several artists and songwriters. The famous US-band Hot Chocolate even praised 'Heaven is in the back seat of my Cadillac'. In Europe, the brand is looking back on a changing history. Two years ago, the parent company GM decided to establish Cadillac Europe as an independent entity. A new premium brand strategy was implemented. Since then, the company has been enjoying increasing brand awareness. European Business talked to Vice President Felix Weller about the new brand strategy.»

Cadillac Europe GmbH, a company registered under the Laws of Switzerland
and having its registered office at Stelzenstrasse 4, 8152 Glattpark, Switzerland.

Telephone contact: +41 44 828 27 00
E-Mail: cadillac.europe@gm.com

Legal representative: Felix Weller

Court of Registry: Zürich
Commercial Register No: CH-020.4.055.151-4
Domicile: Glattpark
VAT-ID: CHE-259.266.783 MWST
UID: CHE-259.266.783
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Måkemannen

Sitat fra: Amoss på mandag 14. januar 2019, klokken 11:51
Sitat fra: Måkemannen på mandag 14. januar 2019, klokken 11:11
Hvordan går det ihop med å satse på multi-plattform?

Ikke noe i hverken artikkelen eller kilden (Electrec) tyder på at "BEV3" plattformen skal være "multiplatform" i betydningen av flere drivlinjer på samme plattform. Navnet i seg selv hinter om at dette vil være en ren BEV plattform.

Dersom du mente "Hvordan går det ihop med å satse på en plattform for flere bilmodeller?" så ser jeg ikke helt problemet med det.
Da misforsto jeg, beklager.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA