Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kollisjonsfare!

Startet av steensk8, mandag 14. januar 2019, klokken 05:15

« forrige - neste »

steensk8

Lille julaften snødde det tett i AustAgder. På kvelden holdt jeg på å crashe inn i en hvit Zoe bakfra. Bilen var som sagt hvit, det snødde tett og trolig brukte sjåføren auto-knappen på lysene. Dermed er det ikke baklys på bilen og det kom som et sjokk for meg at det var en bil foran. Kan jeg anbefale Zoe eiere å skru over til "vanlig" lys på kvelden og ved dårlig sikt? Hilser en i3 eier som nå er nøye på å gjøre det samme selv!
Citroen C-on. Ny juni 12

THE

Dette bør vel være en oppfordring til alle eiere av nyere biler uansett merke.

Ved bruk av automatisk kjørelys er det ofte bare lys på foran. I snøvær, tåke og regnvær kan det være lyst nok til at nærlys inkludert baklys ikke går på automatisk. I Zoe er det i alle fall mulig å oppdage det da man får opp nærlysindikator i instrumentcluster når "fullt" lys går på.

I en Skoda Octavia jeg kjører av og til er det ingen indikasjon på om lys er på når lysautomatikk er aktivert. Det vil si det er ingen mulighet til å se om nærlys+baklys eller kun kjørelys foran er tent.

Stort sett kjører jeg alltid med nærlys på siden det er en uendelighet av tunneler uansett hvilken retning jeg kjører, og jeg ser ikke noe behov for at lys skal slå seg på/av mer eller mindre kontinuerlig.

Det aller beste hadde vært at baklys også hadde blitt slått på ved bruk av kjørelys foran (automatikk), da hadde man sluppet disse bilene som er mørke bak i forhold med dårlig sikt, men samtidig ganske mye dagslys.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svein_H

Jeg er veldig bevisst akkurat dette da jeg selv bruker Auto-settingen på min Zoe. Mulig det er individuelle forskjeller her, men jeg syns faktisk at den er over gjennomsnittet rask til å sette på hovedlysene sammenlignet med andre merker. Da er det mer irriterende med alle de som -ikke- bruker Auto-settingen og som kjører med bare LED-lys foran og ingen baklys hele tiden, for ikke å snakke om de som hele tiden klarer å rote seg borti tåkelys-bryteren og kjører med det i tillegg til hovedlysene.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA