Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man få digitalt speedometer på Leaf 2018?

Startet av pitbullo, søndag 13. januar 2019, klokken 17:44

« forrige - neste »

pitbullo

Hei, første post her!

Jeg er i startgropen for å bytte ut den gamle Yarisen med en elbil. På grunn av plass og pris (og design) så har vi landet på enten den nye Leaf 40kWh eller Soul 30kWh. Leaf er nok mest aktuell, men jeg så ser jeg med forferdelse at de "skryter" av analogt speedometer, som har kommet etter tilbakemeldinger fra brukerne. Betyr dette at man ikke kan få digitalt speedometer på displayet i det hele tatt?
Jeg foretrekker digitalt :)

hawK

Du kan ha digitalt på venstre siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

pitbullo

Takk for svar!
Nissan sine sider hadde ingen informasjon om dette, og et googlesøk gav meg heller ikke noe svar.
Da ble leafen ekstra aktuell :)

hawK

:)

Har du prøvekjørt bilene?
Jeg har aldri sittet i en Soul før, men hører mye negativt.
Jeg er egentlig fornøyd med Leafen, men bytter til en model 3. Det er hovedsakelig fordi jeg fortsatt er i 20-årene og lyst på litt mer moro!


Sent from my iPhone using Tapatalk

pitbullo

Jeg har ikke prøvd Leaf enda, men tenkte meg en tur ut og se i morgen, da jeg har fri fra jobb. Soul har jeg kjørt ved et par anledninger, og bilen er veldig kjekk. Jeg liker at man sitter høyt, og har sansen for den firkantede fasongen. To-tonet lakk er også et pluss.
Derimot så er Leaf en ny bil, mens Soul er utgående, så om man kjøper Soul nå, så har man plutselig forrige modell om et par måneder. Tenker at verdifallet da er større enn med Leaf. Dessuten har den nye Leaf mere utstyr.
Hadde bil vært prioritert i denne omgang så hadde nok Tesla stått på listen, men vi må handle bil da den gamle slitne pendlerbilen tok kvelden èn EU-kontroll for tidlig... etter planen så skulle den leve et par år til, men slik gikk det ikke. :)

Joggamann

Hva trenger du da? Hvor mye vil du bruke?

Soul får du en del billigere, spesielt om du vurderer brukt.
Dog er fordelen med leaf i mine øyne:

- app
- større bagasjerom
- større innvendig
- Propilot/adaptiv cruise

Eneste som jeg kunne trengt i en leaf var ventilerte seter.

pitbullo

Det du lister opp er noe av det vi også har tenkt, og med den større bagasjeplassen er den stor nok til at vi får med oss to unger og et par bager til en helgetur hjem til besteforeldre 10 mil unna. Da kan den også i mange tilfeller erstatte familiebilen, Skoda Superb. Bagasjeplassen er derfor en av tingene som teller positivt i retning Leaf. App er kjekt, men ikke nødvendig (bilen blir stående til vanlig 1,5m fra hoveddøren hjemme). Adaptiv cruise er veldig greit siden jobbreisen er 3,5 mil, stort sett på landevei i 60 og 70 km/t.

At det er mer fraspark i Leafen er også et stort pluss. Har ikke hatt bil som gjør 0-100 under 8 sekunder siden ungdomsårene :)

Joggamann

Hvis du har to unger hadde jeg ikke vurdert annen bil enn leaf om du skal ha elbil. (Tesla regner jeg med utgår siden du er på et leaf forum :-) )

Smasher

har Leaf 2015, Vi bruker stadig Leafen på hytta med 2 unger og bikkjebur.

pitbullo

Har vært og sett på en nå, men ikke kjørt den. Jeg er overarasket over den opplevde kvaliteten på interiøret, og plassen i bagasjerommet. Positivt overasket!
Jeg tror vi har en vinner her :)

Jeg ser det er mange med utstyrsnivå N-connecta, samt noen launch edition. Er det stor forskjell mellom disse? Jeg har ikke planer om å gå over 300k i pris.

sylwester

#10
Nissan har en skjerm på venstre side av analogt speedometer som kan ha forskjellige informasjonskjermer. Disse må slås av i settings og deretter vil de være tilgjengelig under `i`. 

Se:

https://youtu.be/6DwWyExJc4c
Den jeg bruker er den første du ser og den har speedometer i km/t, kompass, radiostasjon (eller info om hva som spilles), en liten power-meter for å holde seg innenfor tilgjengelig regen. Jeg har også slått på Drive Computer 1&2 og resetter DC2 og tripB hver 1. i måneden, mens DC1/tripA resettes gjerne ved hver fullading eller ved en tur jeg lurer på forbruk. På langturer så bruker jeg Dc2 til hele turen, mens DC1 brukes til etapper.

40kWh-bilen er fin inntil 16mil til hverdags siden da kommer du frem hele veien med god margin selv de kaldeste dagene. På lengre turer har jeg kjørt opptil 420km og jeg tenker det er nær smertegrensa på en dag. Neste måned planlegger jeg en tur fra København til Oslo, som er 610km.

Det er mye plastikk og setene kunne vært bedre, men alt i alt får du ganske mye som du ellers må betale mye for på andre modeller. Jeg har både 2012 og 2018 og syns begge er helt fantastiske.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

pitbullo

Takk for utfyllende svar. Jeg må nok ta den på en trilletur før avgjørelsen tas, men alt i alt så ser det lovende ut!

hawK

Sitat fra: pitbullo på mandag 14. januar 2019, klokken 11:58
Har vært og sett på en nå, men ikke kjørt den. Jeg er overarasket over den opplevde kvaliteten på interiøret, og plassen i bagasjerommet. Positivt overasket!
Jeg tror vi har en vinner her :)

Jeg ser det er mange med utstyrsnivå N-connecta, samt noen launch edition. Er det stor forskjell mellom disse? Jeg har ikke planer om å gå over 300k i pris.

Jeg har ikke full oversikt over utstyrspakkene, men jeg vet at en del biler i starten ble levert med fotbrekk.

Joggamann

Sitat fra: pitbullo på mandag 14. januar 2019, klokken 11:58
Har vært og sett på en nå, men ikke kjørt den. Jeg er overarasket over den opplevde kvaliteten på interiøret, og plassen i bagasjerommet. Positivt overasket!
Jeg tror vi har en vinner her :)

Jeg ser det er mange med utstyrsnivå N-connecta, samt noen launch edition. Er det stor forskjell mellom disse? Jeg har ikke planer om å gå over 300k i pris.

Du har følgende pakker å velge mellom i dag hos forhandler:

Tekna
N-Connecta
Acenta

I tillegg har du Launch edition som legger seg midt mellom Tekna og N-connecta. Det du mangler såvidt jeg vet er delskinn/fullskinn samt bose lydanlegg. Denne får du dog ikke tak i fra forhandler med mindre du kjøper brukt eller via forhandler på finn som har import.

pitbullo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA