Skrevet av Emne: !2 volt batteri tomt for strøm  (Lest 493 ganger)

jabe1807

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
!2 volt batteri tomt for strøm
« på: søndag 13. januar 2019, klokken 09:37 »
Her om dagen ville ikke vår 24kw Leaf starte. Da var 12v batteriet flatt. Bilbergeren som fikk den i gang igjen så at dette var vanlig på alle el-biler og hadde startet mange. Er dette normalt, må batteriet lades manuellt innimellom på vinteren for å være på topp?

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2096
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #1 på: søndag 13. januar 2019, klokken 11:27 »
Et vanlig fenomen, men dog ikke regelen at alle opplever dette. 
Da det finnes flere grunner til at 12V går tomt, anbefaler jeg du gjør et "selvstudium" i de mange trådene som tar opp dette. Bl.a mulige feil, men også hva folk har gjort for å sikre seg. Med å lade eller ha med seg et lite nødstartbatteri.
Bruk derfor søket "12v tomt" i søkefelte, og du får mange tråder som omtaler tema.

Kan legge til at jeg har aldri opplevd flatt batteri på vår 2012. Men skulle jeg måtte velge løsning så ville jeg ha ordnet meg med et reservebatteri i bilen (Tørt 12V) som kunne benyttes som nødstarthjelp, og selvfølgelig ha en lader så jeg ladet opp batteriet igjen når det først var gått tomt.
 
« Siste redigering: søndag 13. januar 2019, klokken 11:29 av leafnor »
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1129
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #2 på: søndag 13. januar 2019, klokken 12:00 »
Jeg har det som fast vane å lade 12V batteriet over natten ca 1 gang pr. mnd. og sette det på lading i perioder jeg skal være lenge borte(1 uke eller mer)
Har aldri opplevd flatt batteri men byttet likevel batteriet på litt over 5 år som en liten forsikring.
Da jeg ikke helt vet hva som skjer ved bortfall av 12V så sørget jeg for at det gamle batteriet ikke var frakoblet før det nye var innkoblet(paralellkobling)
Dette fungerte helt som smurt :+1:
Japan Leaf, levert juni 2013.
103500 km. Alle barer inntakt.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
24000 km.

lifern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 493
  • SVART EUROLEAF 2013
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #3 på: søndag 13. januar 2019, klokken 12:42 »
Jeg har hatt flatt 12v batteri mange ganger. Vet ikke hva som gjør det.
Har nå en liten Defa smartcharger som jeg lader det opp i helgene.
SVART EUROLEAF 2013

Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1129
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #4 på: søndag 13. januar 2019, klokken 19:41 »
Jeg har hatt flatt 12v batteri mange ganger. Vet ikke hva som gjør det.

Det kan vel være at batteriet ditt er så svekket at det ikke lenger opprettholder spenningen!
Skader ikke å bytte for å se om det løser problemet?
Japan Leaf, levert juni 2013.
103500 km. Alle barer inntakt.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
24000 km.

lifern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 493
  • SVART EUROLEAF 2013
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #5 på: søndag 13. januar 2019, klokken 22:09 »
Jeg har byttet batteri, så det har overhodet ingen ting med det å gjøre.
Etter en kjøretur på 45 min, stod jeg parkert 2 timer. Da var det flatt.
Noe tapper det ut, men finner ikke ut av det siden jeg ikke vet når det skal skje.
SVART EUROLEAF 2013

Balrog

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 870
    • Vis profil
    • Ubegrenset og gratis lagring av personalia og data
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #6 på: mandag 14. januar 2019, klokken 01:36 »
Jeg har hatt det en eller to ganger på en 2011. Sist gang fordi man ventet og lyset sto på. Det trekkes kun fra 12V batteriet

Det som er litt spesielt med Leaf er at 12V batteriet kun lader på bestemte deler av ladesyklusen og når for eksempel vindusviskere slås på. Det er ingen sensor av typen "oops nå er batteriets spenning nede på 11,9 V så da lades batteriet fra 400V batteriene".

Det skal ikke noe særlig til batterikraft for å starte Leafen om 12V er flatt. Jeg vil derfor tro at en nødlader fungerer enkelt. Vi har satt inn en 12V USB-lader i sigarettenner-uttaket som viser kupetemperatur og batterispenning (billigtema) så vi kan ha litt kontroll med batterispenningen.
Over 98.000 problemfrie km i Tesla S P85 levert 270913 samt mer enn 52.000 km i japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA og bannlyst av nissene i Nissan Norge
Tesla Model 3 reservert 310316
Zero SR elektrisk motorsykkel

Electrix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1224
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #7 på: mandag 14. januar 2019, klokken 10:00 »
Dette problemet er nok veldig forskjellig fra bil til bil. Vår Leaf er nå 6,5 år gammel og har aldri hatt noe 12V problem, vi har aldri ladet 12V batteriet på noen annen måte og heller ikke byttet 12V batteri.
Leaf 2012, kjørt 61 000
Kristiansand

Kjell Leaf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1133
  • Leaf Tekna des.2013
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #8 på: mandag 14. januar 2019, klokken 15:43 »
Vår Leaf lader av og til på 14,3-14,5 V på kjøreturer på minst 3-4 mil uten at viskerne er på. Den lader altså etter behov og har null problem med strøm. Hadde 12V problem da bilen var ny, men tror det er fikset ved en oppdatering. Jeg har voltmeter i sigarettenneren, så har full kontroll over bilens lading.
« Siste redigering: mandag 14. januar 2019, klokken 16:15 av Kjell Leaf »
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jabe1807

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #9 på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 12:16 »
Hei
 Takk for alle svar og tips. Jeg tror at det blir for mye forbruk av 12v støm om vinteren, slik at ladesystemet ikke klarer å kompansere for dette og lade batteriet når det er stort 12v-forbruk. Løsningen blir foreløpig å monere et voltmeter, slik at jeg kan følge med på spenningen. Det vil uansett være lurt å lade opp batteriet av og til, da vil nok levetiden på dette også kunne økes.

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1775
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #10 på: onsdag 16. januar 2019, klokken 18:49 »
Det er vel en god vane å ha startkabler liggende i bilen, og gjerne en booster. Man får kjøpt små startboostere i lommeformat.

Citroel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #11 på: torsdag 17. januar 2019, klokken 12:22 »
Hei,
dere som sjekker 12v spenningen jevnlig ved hjelp av voltmeter eller leafspy - hva er akseptable verdier?
Jeg ser i Leafspy at mitt batteri av og til er nede på 12,40 volt, synes det er litt lite. Ellers er det mange forskjellige verdier, etter dagens tur var spenningen 12,64 volt. Kanskje på tide å bytte batteri? Tror det er 5 år gammelt originalbatteri i bilen.

Har forresten kontrolert Leafspy mot voltmeter, og fant da at Leafspy viste riktig spenning.

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2096
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #12 på: torsdag 17. januar 2019, klokken 16:49 »
Sjekk her:
https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/
Batteri over 12,5 er OK. 12,4 så bør det lades, men må ikke.
Så å bytte batteriet ditt virker det ikke å være behov av.
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

Kjell Leaf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1133
  • Leaf Tekna des.2013
    • Vis profil
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #13 på: i går kl. 16:28 »
Sjekk her:
https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/
Batteri over 12,5 er OK. 12,4 så bør det lades, men må ikke.
Så å bytte batteriet ditt virker det ikke å være behov av.
kan ikke måle rett etter at bilen har fått lading, da viser det for mye, du må la den stå en stund først.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2096
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« Svar #14 på: i dag kl. 17:11 »
Målte på mitt 12V fra 2012 etter at bilen sto noen timer i -8 grader, 12,2 volt.
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G