Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12 volt batteri tomt for strøm

Startet av jabe1807, søndag 13. januar 2019, klokken 09:37

« forrige - neste »

jabe1807

Her om dagen ville ikke vår 24kw Leaf starte. Da var 12v batteriet flatt. Bilbergeren som fikk den i gang igjen så at dette var vanlig på alle el-biler og hadde startet mange. Er dette normalt, må batteriet lades manuellt innimellom på vinteren for å være på topp?

leafnor

#1
Et vanlig fenomen, men dog ikke regelen at alle opplever dette. 
Da det finnes flere grunner til at 12V går tomt, anbefaler jeg du gjør et "selvstudium" i de mange trådene som tar opp dette. Bl.a mulige feil, men også hva folk har gjort for å sikre seg. Med å lade eller ha med seg et lite nødstartbatteri.
Bruk derfor søket "12v tomt" i søkefelte, og du får mange tråder som omtaler tema.

Kan legge til at jeg har aldri opplevd flatt batteri på vår 2012. Men skulle jeg måtte velge løsning så ville jeg ha ordnet meg med et reservebatteri i bilen (Tørt 12V) som kunne benyttes som nødstarthjelp, og selvfølgelig ha en lader så jeg ladet opp batteriet igjen når det først var gått tomt.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Jeg har det som fast vane å lade 12V batteriet over natten ca 1 gang pr. mnd. og sette det på lading i perioder jeg skal være lenge borte(1 uke eller mer)
Har aldri opplevd flatt batteri men byttet likevel batteriet på litt over 5 år som en liten forsikring.
Da jeg ikke helt vet hva som skjer ved bortfall av 12V så sørget jeg for at det gamle batteriet ikke var frakoblet før det nye var innkoblet(paralellkobling)
Dette fungerte helt som smurt :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

lifern

Jeg har hatt flatt 12v batteri mange ganger. Vet ikke hva som gjør det.
Har nå en liten Defa smartcharger som jeg lader det opp i helgene.
SVART EUROLEAF 2013

Powerflux

Sitat fra: lifern på søndag 13. januar 2019, klokken 12:42
Jeg har hatt flatt 12v batteri mange ganger. Vet ikke hva som gjør det.

Det kan vel være at batteriet ditt er så svekket at det ikke lenger opprettholder spenningen!
Skader ikke å bytte for å se om det løser problemet?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

lifern

Jeg har byttet batteri, så det har overhodet ingen ting med det å gjøre.
Etter en kjøretur på 45 min, stod jeg parkert 2 timer. Da var det flatt.
Noe tapper det ut, men finner ikke ut av det siden jeg ikke vet når det skal skje.
SVART EUROLEAF 2013

Balrog

Jeg har hatt det en eller to ganger på en 2011. Sist gang fordi man ventet og lyset sto på. Det trekkes kun fra 12V batteriet

Det som er litt spesielt med Leaf er at 12V batteriet kun lader på bestemte deler av ladesyklusen og når for eksempel vindusviskere slås på. Det er ingen sensor av typen "oops nå er batteriets spenning nede på 11,9 V så da lades batteriet fra 400V batteriene".

Det skal ikke noe særlig til batterikraft for å starte Leafen om 12V er flatt. Jeg vil derfor tro at en nødlader fungerer enkelt. Vi har satt inn en 12V USB-lader i sigarettenner-uttaket som viser kupetemperatur og batterispenning (billigtema) så vi kan ha litt kontroll med batterispenningen.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Electrix

Dette problemet er nok veldig forskjellig fra bil til bil. Vår Leaf er nå 6,5 år gammel og har aldri hatt noe 12V problem, vi har aldri ladet 12V batteriet på noen annen måte og heller ikke byttet 12V batteri.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kjell Leaf

#8
Vår Leaf lader av og til på 14,3-14,5 V på kjøreturer på minst 3-4 mil uten at viskerne er på. Den lader altså etter behov og har null problem med strøm. Hadde 12V problem da bilen var ny, men tror det er fikset ved en oppdatering. Jeg har voltmeter i sigarettenneren, så har full kontroll over bilens lading.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jabe1807

Hei
Takk for alle svar og tips. Jeg tror at det blir for mye forbruk av 12v støm om vinteren, slik at ladesystemet ikke klarer å kompansere for dette og lade batteriet når det er stort 12v-forbruk. Løsningen blir foreløpig å monere et voltmeter, slik at jeg kan følge med på spenningen. Det vil uansett være lurt å lade opp batteriet av og til, da vil nok levetiden på dette også kunne økes.

Trekkoppbil

Det er vel en god vane å ha startkabler liggende i bilen, og gjerne en booster. Man får kjøpt små startboostere i lommeformat.

Citroel

Hei,
dere som sjekker 12v spenningen jevnlig ved hjelp av voltmeter eller leafspy - hva er akseptable verdier?
Jeg ser i Leafspy at mitt batteri av og til er nede på 12,40 volt, synes det er litt lite. Ellers er det mange forskjellige verdier, etter dagens tur var spenningen 12,64 volt. Kanskje på tide å bytte batteri? Tror det er 5 år gammelt originalbatteri i bilen.

Har forresten kontrolert Leafspy mot voltmeter, og fant da at Leafspy viste riktig spenning.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

leafnor

Sjekk her:
https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/
Batteri over 12,5 er OK. 12,4 så bør det lades, men må ikke.
Så å bytte batteriet ditt virker det ikke å være behov av.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kjell Leaf

Sitat fra: leafnor på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:49
Sjekk her:
https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/
Batteri over 12,5 er OK. 12,4 så bør det lades, men må ikke.
Så å bytte batteriet ditt virker det ikke å være behov av.
kan ikke måle rett etter at bilen har fått lading, da viser det for mye, du må la den stå en stund først.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leafnor

Målte på mitt 12V fra 2012 etter at bilen sto noen timer i -8 grader, 12,2 volt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA