Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil, rekkevidde og kjøretid ved langkjøring

Startet av Gunn Bråten, lørdag 12. januar 2019, klokken 11:48

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:05
35 til 40 mil alt etter målemetode. EPA sier ca 35 mil. De bruker en relativt jordnær målemetode.  WLTP er noe over 40 mil.  Foreløpig så er nærmeste servicesenter Brumunddal eller Trondheim.

Dessverre så trøbler Tesla med reparasjoner og service. Tildels lange ventetider og når modell 3 nå kommer i stort antall så kan det jo bli spennende, for å si det slik.
Nå skal de jo øke verksstedkapasiteten sies det.

Brumunddal er vel stort sett kjent for å være gode på service og reparasjoner? Sammen med Skodje (Ålesund) og Kristiansand. Problemer er det vel i hovedsak i Bergen og Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roy Aasen

Brumunddal har vel noenlunde greit. Men det er 22 mil dit og 17 til Trondheim. Suboptimalt.
Og som nevnt..det kommer "noen"  M3

jkirkebo

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 12. januar 2019, klokken 21:16
Brumunddal har vel noenlunde greit. Men det er 22 mil dit og 17 til Trondheim. Suboptimalt.

Sant nok, men ikke nødvendigvis så plagsomt om man vet om Oslo-turene en stund i forveien. Da kan man jo booke inn time for service/rep slik at man setter fra seg bilen på vei ned og henter den på vei hjem (og kjører loaner i mellomtiden).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Det er også greit at det kun er service hvert 2. år. Og det skal være mulig å gjøre full service med service-bilene, så det kan hende de kjører gjennom østerdalen nå og da.

Men jeg ville forberedt meg på at dette ville vært litt upraktisk. Riktignok ikke nødvendigvis mye mer upraktisk enn andre alternativ, hvis de andre alternativene også er et stykke unna.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:08118 kW blir vel umulig hvis ikke alle parametre stemmer. Temperatur, SoC, ledige søyler, etc. Regn betydelig lavere på en kald vinterdag i Alvdal....
Normalt sett får jeg 118 kW på langkjøring. Antar Model 3 vil være ganske likt på dette punktet.

Det som er greit å huske på er at man bør starte med 90-100%, og så ikke lade før man er i området 10-30%. Da har man kjørt så langt at batteriet er mer enn varmt nok, sommer som vinter. (Om man skal til f.eks Oslo bør man lade før man kommer frem til Oslo, slik at ikke bilen står og kjøler seg ned mens man er der, for så å lade med kaldt batteri når man skal tilbake.)

Og så bør man holde seg unna de superladerne som er travle, slik at man får en lader alene. Nebbenes bør stort sett gå greit, ettersom det er mye kapasitet der.

En fordel som er unik for Model 3 (for øyeblikket) er at batteriet takler høyere effekt. Model 3 MR takler også 118 kW, noe som betyr at LR bør egentlig takle minst 150 kW. Men ettersom laderne ikke gir ut mer enn 120 kW, så får man altså ikke høyere effekt. Dette kan endre seg, men uansett betyr det at ting trenger ikke være helt optimalt temperaturmessig og slikt for å få ut 118 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Skeptikeren

Ettersom du skal ha en bil og vil ha nærhet til verksted så hadde jeg ikke vurdert Tesla i min villeste fantasi. Har snakket med flere som sliter med biler som har stått på verksted i over et halvt år, det har ikke bare å gjøre med hvor man velger å sette den men også tilgang på deler som ikke finnes i Norge. Det står haugevis av biler som sitter fast på verkstedene og mange mener dette vil kollapse enda mer nå som Model 3 kommer. Bilen er helt sikkert bra men det kan ikke ta så lang tid å reparere en bil når man er avhengig av den.

Du har jo ikke kjempelang veg til Elverum, der vil du ha forhandler av Hyundai Ioniq. Installer hjemmelader, og hurtiglader har du også i alle retninger om du behøver å lade.

Trekkoppbil

#21
Hva med en 60kwt bil som kan lades på 100kw?

Dersom man kommer 30 mil før første lading, og man deretter lader 20 min hver 15. mil, for å  fylle på 30 kwt til?

På riksveien i 80km/t i bra vær, kan man nok komme  lengre, og under dårlige forhold kommer man kortere, og mange forhold som kjørestil, spiller inn.
Foreløpig er det ikke så mange 100kw ladere langs veien, og hurtigladere er upålitelige på ulike måter.

Ofte trenger man å hurtiglade kun noen få minutter for å komme fram, og det er sjeldent smart å hurtiglade mer enn 15-20 minutter. Har man gammel bil med kaldt batteri og høy opplading, så får man ikke hurtiglading etter normal forstand. Av og til kan man se sånne biler med 70-80% SOC som blir stående på en hurtiglader å saktelade 30-60 minutter, mens det er en kø med bilister som trenger å lade 2-10 minutter hver for å komme seg fram. Kulda burde ikke være noe problem, for hvis  man starter turen med fullada batteri, blir gjerne batteriet kjørt litt varmt, før man trenger å hurtiglade. Men jeg skal ikke garantere at hurtiglading vil fungere hvis du parkerer ute i sprengkulde i innlandet.

chriso89

Spørsmål.   Hvor ofte drsr du på disse langturene?  For om det ikke er ofte så er det verdt de ekstra stroppene.  Kan kjøpe billigere bil om man kan lade litt.    Og nå kommer Nissan leaf 60 kwt og det burde dekke sitt behov.   

Gunn Bråten

Takk for mange svar! Jeg ser på Tesla som uaktuelt akkurat nå, pga pris og avstand til serviceverksted samt de erfaringene en del har med Tesla. Jeg drar ikke på mange langturer i året, og de fleste av dem er på sommeren. Så det er først og fremst viktig at bilen dekker hverdagsbehovet (Kunne kjøre 80 km uten lading, også vinterstid (to turer tur/retur Tylldalen-Tynset, 20 km hver vei). Jeg skal sjekke tipset om bilselgeren på Alvdal, samt prøvekjøre Nissan Leaf 40kw nå i helga. Sistnevnte kan fås tak i på Tynset. Frister også veldig med Ioniq siden den forbruker mindre strøm og har fått veldig gode testresultater, men da må jeg vel til Elverum for service m.m. og det ser jeg på som en ulempe.

Ikke så lett å velge!

Skeptikeren

Service er vel hver 15000 km, så det er vel overkommelig med en tur til Elverum såpas sjeldent

lars667

Valgte E-golf FL pga nærhet til merkeverksted. Bor for langt fra Hyundai (og Tesla)-verksted/forhandler (Vågå). E-golf er kompromiss på rekkevidde og kanskje hurtiglading, men har mange merkeverksted og har samtidig rimelige deler for alt annet enn drivline. Håper på å få gunstig innbytte i ID Neo eller Crozz når de kommer.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Skeptikeren

Hadde sikkert vurdert en Tesla jeg også, hadde det ikke vært for at jeg er fryktelig skeptisk til den ventetiden på verksted. Hvis man er uheldig og kolliderer, noe som kan skje så er man fort uten bil et halvt år. Får selvfølgelig lånebil, men den trøsten er jo litt mager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA