Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil, rekkevidde og kjøretid ved langkjøring

Startet av Gunn Bråten, lørdag 12. januar 2019, klokken 11:48

« forrige - neste »

Gunn Bråten

Hei. Jeg vurderer å skaffe meg en elbil. Jeg bor på bygda, i et av landets kaldeste kroker (Nord-Østerdalen). Snøen og vinteren starter i oktober og varer til ut april. Til daglig bruk har jeg behov for å kjøre 2x 40 km uten lading, men det vil vel neppe være et problem selv på vinteren ved kjøp av noen av de nyere modellene?

Men jeg vil ha behov for å kjøre lengre turer innimellom også, og da er det noe som bekymrer meg, og det er tiden det vil ta. Rekkeviddeangsten er lett å dempe ved at det nå er ladestasjoner å oppdrive bak hver sving, men for hver gang man må/ønsker å lade vil det jo ta tid, minimum 30 minutter, og må man vente i kø går det jo fort en time per lading. Dersom man må lade flere ganger underveis, vil det vel gi uforutsigbar reisetid og adskillig lengre reisetid enn med fossilbiler? Det ser jeg på som en stor ulempe - langturene er gjerne til Gardermoen (260 km en vei)  i forbindelse med egen reise eller for å hente besøk som kommer. En tur til Oslo i bil (300 km)  tar uten stopp 4,5-5 timer, det synes jeg er lenge nok. Må man med elbil regne med 1-2 timer ekstra reisetid vinterstid? Det er en Hyundai Ioniq jeg vurderer å kjøpe.

Jeg har i mange år ønsket meg en elbil, mest av miljøhensyn. Men kjenner at jeg ikke er overbevist om at det vil være et bra valg pga dette med forlenget og uforutsigbar reisetid ved lengre turer. Jeg er til opplysning ikke av typen som er god på tidsplanlegging, heller av de som kommer i siste liten.

Roy Aasen

#1
Hadde du sagt lokalt kjøring Rendalen/Tylldalen/Røros/Folldal så hadde det ikke vært noe å lure på.
Langtur med elbil, (selv om Ionic lader fort)..blir fort riktig slitsomt. Er selv x-alvdøl...nå bosatt lengst sør i fylket. Har nyeste Soul..vi har testet på familebesøk til Alvdal...og det var langt i fra morsomt. Her kommer  diesel vogna til innsats.

Til normal kjøringen på 2×4 mil funker jo mange modeller.

Langtur:
Er du en tålmodig sjæl så vil det jo funke

Myrknir

Hvor mye ønsker du å bruke på elbil, og vil du kjøpe ny eller brukt?
Jeg har bare hatt Ioniq så jeg har ikke mye erfaring med andre modeller.

Ioniq vil dekke dagsbehovet ditt med god margin. Nå på vinterstid så er rekkevidden ca 150 km for min del. (kjører mye motorvei 120 kmt) så kjører du saktere vil rekkevidden bli lenger.

Med elbil vil det alltid være behov for noe planlegging. Jeg klarer meg fint med bare 1 app (PlugShare) og 1 ladebrikke (elbilforeningen) som jeg har registrert hos Grønn Kontakt og Fortum. Så det er ikke behov for hav av apper og brikker.

Som vinterbil finnes det nok bedre biler enn Ioniq. Jeg synes den er litt lett foran selv med gode vinterdekk.

Med litt planlegging vil rekkeviddeangsten holdes i sjakk frem til den går over.

Du vil møte på ladestasjoner som er i ustand fra tid til annen. Men jeg tror at over tid vil dette bedre seg.
De første bensinpumpene fungerte nok ikke feilfritt da de kom.


Alternativer er dyrere elbiler med lengre rekkevidde, men det blir behov for lading på lengre turer uansett.

Annet alternativ er å kjøre en plug-inn hybrid. Med n Outlander PHEV vil batteriet dekke halve dagsbehovet ditt. Den er nok også en bedre vinterbil.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

z4rd

Enig i anbefalingene som har kommet her. Vil legge til: Siden du bor på bygda, så ville jeg også vurdert tilgjengelighet på verksted/service til den bilen du eventuelt velger. I tilfelle du møter på problemer, så er det greit at du ikke må kjøre en halv dag for å levere bilen for utbedring.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Gunn Bråten

Takk for svar :-)

Jeg skal bare ha en bil. Den skal brukes til kjøring og henting av barn på fritidsaktiviteter på ettermiddager, kveld og helg, samt til turer i nærområdet som Roy riktig gjettet seg til (Rendalen, Røros, Folldal, Savalen) Til og fra jobb bruker jeg som regel buss. Av og til trenger jeg bil til Trondheim, Hamar/Elverum, Gardermoen, Oslo, Drammen med startpunkt Tynset.

Av rene elbiler der det kun Nissan Leaf som kan tilbys blant de lokale forhandlerne tror jeg - evt Kia Soul på Alvdal muligens. Absolutt et godt poeng å ha et merkeverksted i nærheten! Men Leaf forbruker jo mye energi, særlig på kalde dager. Så usikker på om den er et godt alternativ (tenker da på 30 eller 40kwh)

Funderer på om hybrid vil være bedre. Samtidig ser jeg noen ulemper med det - de er dyrere, tror jeg? Man får ingen av fordelene el-bil eiere får med tanke på avgifter og man må påregne vedlikeholdsutgifter på bensinmotoren som man ikke har med rene elbiler, i tillegg til at man har vedlikehold på el-batteriet. Dobbelt opp på en måte. I et miljøregnskap antar jeg at de koster kloden mer i produksjon i tillegg til at de forurenser hver gang man kjører på bensinmotoren. 

Hva tenker dere om valget mellom hybrid og elbil?

Myrknir

Du har rett i at hybrid har like mye vedlikehold som vanlig bil. Batteriet er vedlikeholdsfritt så det er ikke noe ekstra ved det. Om du kjøper en brukt hybrid i påvente av elbil som dekker dine behov er ikke dette miljøfiendtlig.
Spesielt ikke hvis man i dag kjører rundt i noe som overhode ikke er godt for miljøet.


Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Espen Hugaas Andersen

Hvis forutsigbarhet på langtur er viktig må man per i dag opp på Tesla Model 3. Superladestasjonene har som regel 8-20 ladepunkter, slik at det er svært sjeldent kø (bortsett fra enkelte stasjoner nær byene, spesielt Lier og Åsane). Rekkevidden er 400-500 km, og ladehastigheten er også bra (~118 kW). Tur-retur Oslo vil neppe kreve mer enn ett stopp på 20 min, eventuelt saktelading i Oslo, hvis det er en mulighet. Men bilen koster rundt 500.000 kroner, og nærmeste verksted blir Brummundal, om jeg ikke tar feil.

Plug-in hybrid eller vanlig hybrid kan fungere. Men vanlig hybrid er miljømessig ikke veldig ulikt dieselbil, og plug-in hybrid vil ikke ha nok elektrisk rekkevidde for å klare 2x40 km. Man kan gå for f.eks Ioniq plug-in hybrid, men ikke forvent å kjør noe mer enn ca 40 km før motoren starter opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Hva er budsjettet? Jeg ville kanskje vurdert å vente et års tid på å få en Tesla Model 3 SR om du kan avse oppunder 350.000,-. Da får du null problemer med lading, og god rekkevidde. Østerdalen er godt dekket av Tesla SC, du har en på Elverum og en diger en (30 uttak) på Nebbenes.

På en tur til Oslo vinterstid vil jeg tro du må lade en halvtime på Nebbenes på vei ned og en halvtime på Elverum på vei hjem (god middag på Elgkroa). Sånn circa. 2x20 minutter sommerstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gunn Bråten

Er det den modellen som skal ut av produksjon og som man må bestille innen i morgen for å få?

Roy Aasen

#9
Ovennevnte er den nye M3. 

Modell S75 er den som utgår fra og med mandag.

Begge i øvre priskategori.  (M3 kommer med billigere modell sent 2019.

Du kan jo også ringe Helg Granrud på Alvdal. Han er absolutt utrolig til grave frem biler. (Jeg tenker da på Kia e-Niro). Sist jeg var innom hadde han Soul inne, men den vil jeg ikke anbefale for lengre turer.

jkirkebo

Sitat fra: Gunn Bråten på lørdag 12. januar 2019, klokken 17:23
Er det den modellen som skal ut av produksjon og som man må bestille innen i morgen for å få?

Tesla Model 3 SR kommer i produksjon ca. til høsten en gang. Forventet pris i Norge er ca. 305.000,-. I tillegg kommer vinterdekk og evt. metallic lakk. Så om vi er heldige er den mulig å få på veien til 320k med vinterdekk i sort farge og 333k med metallic lakk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gunn Bråten

Spennende! Hvilken rekkevidde vil den få? Hvor kan man få utført service m.m. her omkring? (Tynset)

Roy Aasen

35 til 40 mil alt etter målemetode. EPA sier ca 35 mil. De bruker en relativt jordnær målemetode.  WLTP er noe over 40 mil.  Foreløpig så er nærmeste servicesenter Brumunddal eller Trondheim.

Dessverre så trøbler Tesla med reparasjoner og service. Tildels lange ventetider og når modell 3 nå kommer i stort antall så kan det jo bli spennende, for å si det slik.
Nå skal de jo øke verksstedkapasiteten sies det.

What-a-watt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 12. januar 2019, klokken 13:50
Hvis forutsigbarhet på langtur er viktig må man per i dag opp på Tesla Model 3. Rekkevidden er 400-500 km, og ladehastigheten er også bra (~118 kW).

118 kW blir vel umulig hvis ikke alle parametre stemmer. Temperatur, SoC, ledige søyler, etc. Regn betydelig lavere på en kald vinterdag i Alvdal....

automat

Sitat fra: Whatwatt på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:08


118 kW blir vel umulig hvis ikke alle parametre stemmer. Temperatur, SoC, ledige søyler, etc. Regn betydelig lavere på en kald vinterdag i Alvdal....

Hvor ofte har man behov for Superlading i Alvdal når man bor på Tynset? Da er man jo nesten hjemme.

Og hvilke biler er bedre enn Tesla til å få opp batteritemperatur, og derved oppnå god ladehastighet i kulda?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA