Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladda 8 vs 14 amp.

Startet av engolf, lørdag 21. juli 2018, klokken 18:53

« forrige - neste »

elekTrond

Programmere og programmere ... logikk er logikk, og før eller siden ender du opp her:

Kilde: en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling
'13 Mjau

Rav4_EV

Logikk er ikke bare logikk. Denne gamle Panasonic klumpen oppfyller ikke engang SAE1772. Den mangler -/+ 12 volt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tolapet

Kjøpte ett tangamperemeter hos Jula, koplet opp, viste mellom 13.5 og 14 Amp.
Ringte til Bilhuset Kråkenes, han mente at de gamle kladdene kun leverte
bortimot 16 Amp, ingen regulering. Sjekket etter par timers lading, absolutt ingen
tegn til varmgang.

E-UP'n kunne reguleres mellom 6-8-10

Rav4_EV

#18
En ladekladd leverer ingenting av strøm. Den leverer et signal om hvor mye bilen får lov til å lade. Om du lader en Miev vil du aldri trekke mer enn 14A fordi ombordladeren ikke er kraftigere.
Bruker du samme kladd på en Leaf så vil den trekke 16A fordi Leaf har en større ombordlader.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tolapet

At ladekladden ikke leverer strøm er jeg klar over. Men på ladekladden til E-UP'n kunne en begrense
ladestrømmen. Det sa selgeren av I-Miev'n at også denne ladekladden kunne, men han viste ikke hvordan.
Det er ikke farlig hjemme hos meg, har 16 amp sikring, men skulle jeg prøve å lade fra 10 amp kurs, vil det IKKE
gå. Derfor var/er jeg interessert i om det lot/lar seg gjøre.
Det er lastens motstand og spenningen som bestemmer strømtrekket, og så kan en bygge inn kontrollutstyr
som kan begrense strømtrekk etc.
Jeg poster dette, da der kanskje er andre som har tanker om det.

Rav4_EV

#20
Skal du endre maksimalt strømtrekk som bilen får av ladekladden, må du endre pulsbredden på pilotsignalet den sender til bilen.
Skal du gjøre det på din kladd, må du programmere den om.

Det finnes ikke noe "kontrollutstyr" som kan bygges inn.
Les deg opp her: https://openev.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000052074-basics-of-sae-j1772

Bilselgeren din er på bærtur, som mange andre bilselgere.

Ladekladden på E-up begrenser ingen strøm. Den sender forskjellige pilotsignal avhengig av innstillingen.
Bytter du pluggen på ladeklumpen til E-UP og bruker den på din bil vil du kunne stille den om på samme måte på din bil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

En mulighet er en 3,6 kW Variac mellom stikket og lade kladden din.

Da vil bilens lader se variabel spenning og dermed levere variabel effekt. Det blir igjen oversatt til variabelt strømtrekk.

Rimeligere og bedre er selvfølgelig en justerbar kladd eller ladestasjonen som i stedet justerer PWM signalet slik at bilens lader regulerer strømtrekket. Det gir også betydelig mindre tap i form av varme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tolapet

Konklusjonen er i alle fall klar. Ladekladden kan ikke manipuleres/kontrolleres/programmeres i sin nåværende tilstand/form. Skal der lades fra stikk med kun 10 amp. må en på FINN å finne en kladd som tillater max 8amp, eventuelt en som kan kontrolleres/manipuleres/programmeres til flere enn en strømstyrke.
Men det får bli om denne kladden  tar kvelden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA