Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beregning av typical-konstant

Startet av zbk, fredag 11. januar 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

zbk

Jeg er av natur litt opphengt i tall og ønsker derfor å finne ut så eksakt som mulig hva typical-verdien er for min bil (X100D).

Ser jeg på energy-grafen vil den stiplede linja for average skjules av typical-linja ved 222-223Wh/km.

Jeg har også brukt tallene på energy-grafen og rekkevidde vist i bilen.

"estimert gjenstående rekkevidde" * "snittforbruk siste x km" / "gjenstående rekkevidde"

Denne formelen gir meg tall i området 217-218Wh/km.

Jeg har også vurdert å kjøre en lang tur og beregne det ut fra forbrukte km og faktisk forbruk, men da får man vel ikke med seg varmetap etc? Regner derfor med at denne beregningsmetoden er mer utsatt for målefeil enn de andre?

Noen som har erfaringer som tilsier hva som er beste måten å beregne dette på?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Stig-Arne

#1
Sakset fra en post Bjørn Nyland hadde på facebook:

Sitat
Nei, typical er ikke 200 Wh/km. For å finne det, ta kWh forbrukt og del det på faktisk forbrukt rekkevidde. I dette tilfellet ble det:
44,2 kWh / (306 - 63) km = 181,9 Wh/km

Men dette med typical som bilen viser, denne er vel en fast verdi Tesla har satt i bilen etter EPA?
På min X75 er den 223
Har ikke målt faktisk typical på bilen. men denne vil vel variere alt etter hvordan føreforholdene er ? hvordan man kjører osv?

turfsurf

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 11. januar 2019, klokken 08:49
Har ikke målt faktisk typical på bilen. men denne vil vel variere alt etter hvordan føreforholdene er ? hvordan man kjører osv?
Nei, typical forbruk er en fast, hardkodet verdi. Typical inidikert rekkevidde varier litt avhengig av hva BMS tror batteriet ditt har av kapasitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: zbk på fredag 11. januar 2019, klokken 08:35
Jeg er av natur litt opphengt i tall og ønsker derfor å finne ut så eksakt som mulig hva typical-verdien er for min bil (X100D).

Ser jeg på energy-grafen vil den stiplede linja for average skjules av typical-linja ved 222-223Wh/km.

Jeg har også brukt tallene på energy-grafen og rekkevidde vist i bilen.

"estimert gjenstående rekkevidde" * "snittforbruk siste x km" / "gjenstående rekkevidde"

Denne formelen gir meg tall i området 217-218Wh/km.

Jeg har også vurdert å kjøre en lang tur og beregne det ut fra forbrukte km og faktisk forbruk, men da får man vel ikke med seg varmetap etc? Regner derfor med at denne beregningsmetoden er mer utsatt for målefeil enn de andre?

Noen som har erfaringer som tilsier hva som er beste måten å beregne dette på?


Det som vises på Energy Appen på storskjermen gir deg ikke det du antagelig leter etter. På min Model S RWD 2014 model å viser den 205/206 wh/km, men om jeg kjører med ett slikt forbruk så spises tkm fortere på "batterimeteret" enn det som er kjørte kilometer. For at det skal være likt så må jeg ha ett forbruk på 190 wh/km.
Dersom du ønsker å finne ut hva forbruk du må ligge på for at ditt "batterimeteret" skal samsvare med virkelig kjørte kilometer så tar du først å sikrer at en tripp teller er nullstilt og kjører en langt tur og leser av tkm på "batterimeteret" både før du starter og etter at du er ferdig samt leser av antall kwh forbrukt på turen. Ta så det forbruket å divider på delta'en på de to avleste "batterimeteret"tisltandende. Da vil du nok komme til ett tall som ligger ca 8 % lavere enn det som Energy App viser som stiplet linje for Typical.

For min del så må jeg altså ligge på 190 wh/km for at virkelig kjørt distanse matcher reduksjon i Typical kilometer på batteriet. Da kjører jeg 394 kilometer som bilen rapporterer ved 100% SOC til 0% SOC, MEN da har akkurat min bil ca 3.9 kwh timer igjen av de 77.8 kwh den har tilgjengelig for bruk. (Har CanBus måler på den)
Dette og det at jeg tror den Typical på Energy Appen (205/206 på min) ikke tar hensyn til at du kjører med ett litt høyere indre tap av energi i batteriet enn det "referansen" er forklarer forskjellen. (Det kan også vær at den 205/206 wh/km er det du må tilføre batteriet for å kunne kjøre en tkm, og den inneholder i så fall ladetapet)

Håper du forsto hva jeg prøvde å formidle....?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

zbk

Ser ut for at jeg får sjekke bedre når jeg skal på langtur. Får få meg et tredje målepunkt ut fra faktiske målinger. Men om forskjellen på linja i grafen og faktisk målt forbruk er så stor når man matcher typical som du beskriver, da virker den noe meningsløs.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

GOS

Sitat fra: zbk på fredag 11. januar 2019, klokken 09:49
Ser ut for at jeg får sjekke bedre når jeg skal på langtur. Får få meg et tredje målepunkt ut fra faktiske målinger. Men om forskjellen på linja i grafen og faktisk målt forbruk er så stor når man matcher typical som du beskriver, da virker den noe meningsløs.

Jepp, det er meningsløst. Sluttet å se på den Typical på Energy-appen sommeren 2014 da den ga i realiteten feil informasjon om rekkevidde.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA