Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Life eller Intense

Startet av andness, fredag 11. januar 2019, klokken 07:06

« forrige - neste »

andness

Jeg skal begynne i ny jobb og trenger en pendlerbil, etter å ha vinglet fram og tilbake mellom å gå for en billig bensinbil og en elbil har valget falt på elbil, og Zoe virker være den som passer bruken min best.

Men hva slags utgave skal jeg velge? Intense ser ut til å koste 25.000 mer. Det er ikke noe av utstyret jeg er veldig ivrig på, selv om ryggekamera selvfølgelig er ok og handsfree nøkkel er digg.

I en tidligere post her var det snakk om at Life utgaven ikke har mulighet for forvarming av bilen. Det synes jeg høres veldig rart ut? Jeg ser også at Intense har litt større motor, men her er ingen veier med mer enn 80-sone, så jeg kan ikke helt se at det gjør den store forskjellen for meg. Kanskje greit til forbikjøringer. Kan det påvirke forbruket?

Hvordan er det med verditap? Kan Intense gi en fordel her?

Håper på noen innspill


HCO

#1
Jeg opprettet en tråd med dette temaet før vi skulle bestille vår første Zoe i 2016:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26370.0

Jeg ser ikke at så mye har forandret seg siden da. Vi har nå 2 stk Life (2016 "R240" og 2018 "R90"), og begge har setevarme i forsetene, cruisekontroll/fartsbegrenser, forhåndsinnstilling av varme (må gjøres i bilen, ikke støtte for app) etc. Den nyeste har også sensorpakke, som innebærer lyssensor, regnsensor og ryggesensor. Vi har også valgt 16" alu-felger på begge bilene, det koster bare noen få tusenlapper ekstra.

Jeg anbefaler sterkt å bestille med "sensor-pakken" til 4.000 kroner. På vår første Zoe er det et irritasjonsmoment å måtte passe på (manuelt) at man har baklys når man kjører i tunnel.

Når det gjelder verditap, kan jeg gi deg "fasit" om noen måneder, da vi skal selge 2016-modellen denne våren. Jeg nekter å tro at jeg får 28.000 mindre for denne, enn jeg ville fått for en Intens med samme alder/kmstand. Jeg skal forsøke å legge den ut for ca. 10.000 mindre enn "gjengs" Intens-pris, og se hvordan det går. Bilen er over gjennomsnittet velholdt, med 2xDitec-behandling, 2 nye dekk og helt fri for riper/skader både utvendig og innvendig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

andness

Takk for svar. Dette er et litt rart forum som sorterer trådene etter når de ble startet og ikke når det sist var aktivitet. Jeg ser jo at den tråden du linket til har nye meldinger så den burde jo vært på førstesiden.

Dette med lyssensor var veldig nyttig å vite. Det høres veldig rart ut at man må fikle med å slå lys av og på i en norsk bil i 2019, så det ville jeg aldri tenkt på engang. Jeg hadde faktisk ikke hørt om Ditec før heller, men etter en kjapp tur innom Google høres det veldig lurt ut. Det er lenge siden jeg gadd polere en bil.

Hvis forhåndsinnstilling av varme gjennom app krever pakken til 25.000 ekstra så skal jeg nok leve med å gjøre det i bilen, men egentlig ganske irriterende at en såpass liten funksjon krever Intense :/

10.000 mindre for life høres fornuftig ut. Om verditapet på bilen som helhet er 50% så må man vel anta at verditapet på pakken er likedan, så et tap på 12.500 (med utgangspunkt i pris på 25.000).

Et siste spørsmål: En ting jeg ikke har forstått er om sensorpakken til Life inneholder ryggekamera eller om ryggekamera bare finnes på Intense?

nojac

Sitat fra: andness på lørdag 12. januar 2019, klokken 10:20
Takk for svar. Dette er et litt rart forum som sorterer trådene etter når de ble startet og ikke når det sist var aktivitet. Jeg ser jo at den tråden du linket til har nye meldinger så den burde jo vært på førstesiden.
Forumet sorterer etter siste aktivitet. Den linkede tråden fikk siste svar for ett år siden og står derfor ikke på førstesiden.
2018 e-Golf

HCO

Sensorpakken gir deg ryggevarsler, der du grafisk og med ulike lyder blir varslet om hvor nærme hver av sensorene er en hindring. Ganske fiffig egentlig, i forhold til biler jeg har hatt med ryggevarsler som kun gir lyd. For å få ryggekamera må du velge Intens eller Bose.

Forøvrig har Zoe en varme-knapp på nøkkelen. Den har 20-30 meter rekkevidde og gir varm bil på noen få minutter. Vi har både garasje og parkering nære huset, så vi kan aktivere denne fra kjøkkenvinduet. Om man ikke har den muligheten, ser jeg at det er en stor fordel med app, men vi har ikke savnet app.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

andness

Sitat
Forumet sorterer etter siste aktivitet. Den linkede tråden fikk siste svar for ett år siden og står derfor ikke på førstesiden.

Haha, gjett hvem som ikke helt har fått med seg at vi er i 2019. Jeg så bare at sisteposten var fra Januar 2018 og tenkte at den var jo helt ny. *facepalm*

Takk for info om ryggesensorer, det var det jeg så for meg. Og at man kan starte oppvarming fra nøkkel er perfekt for oss, bilen står rett utenfor døra.

Det blir nok prøvekjøring av en Life til uka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA