Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro

Startet av Livsforvalteren, torsdag 10. januar 2019, klokken 23:04

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. januar 2019, klokken 13:04
Hvorfor ikke bare sette timer eller fjernstyrt rele på CP kabelen? Da kan en selv velge når en "plugger i" kabelen
Som denne tenker du ? https://www.tv2.no/a/10187264/


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Balaklava

Fordi boksen må ha bekreftelse med brikke eller app via lokal wifi eller blåtann for å starte å lade...
----

Hjalp en kompis med å få i gang denne boksen i borettslag. Ingen funksjonalitet utover å kunne lese forbruk, historikk vha en skytjeneste og app. Start- stopp vha brikke og app, men kun start- stopp via app når en står ved boksen.

Og ja, en kan velge å låse kabelen til boksen om en vil ha den hengende.
---
Kompisen min trodde selvsagt at han kunne stoppe- starte boksen fra leiligheten, det går ikke. Så tja, for bruker er dette en ganske dum boks som ikke tilfører noe nyttig utover å lese forbruket.

Balaklava

Og jo, en ting til. Er forskjell på funksjonalitet mellom appene til iPhone og Androide, husker ikke helt hva men det var noe "de ikke hadde fått til" på iPhone.

En siste. Vi la inn appen på androide og iPhone. Identiske passord lagt inn fra cloudtjenesten (PC) fungerte ikke på iPhone men på androide. Gadd ikke å prøve for å finne ut hvilket tegn det var som ikke "virket" i passordet for iPhone, men bytte til ett helt enkelt passord uten spesialtegn osv gjorde susen.

Så enten leser boksen iPhone og androidepassord ulikt, eller så sendes de ulikt.

Så om noen får kluss med pålogging i app på iPhone, prøv å bytt til et "enkelt" passord.

Livsforvalteren

Takk igjen til alle bidragsytere! Ble en opplysende tråd :)

Veldig synd at så mange brukere på store anlegg går glipp av de mange muligheter som ligger i ladestasjoner i dag. De som måtte ha kontakt med Zaptec må gjerne spille inn sine tanker til selskapet om de mener utvidede funksjoner skulle ha noe for seg. Jeg ser for meg at noen, deriblant meg, ville være interessert i en lite abonnement for å få tilgang til utvidet funksjonalitet. For meg er det viktigste å ta godt vare på et lite batteri og maksimere levetiden, (eks. 70%SOC) samt varmt batteri der jeg ikke er så nøye på at det er fulladet da dagens reise stort sett kun er på 2x2 mil.

Men ser jo at det er et forsvinnende behov om de fleste biler nå leveres med innebygget ladestyring :)
2011 i-MIEV

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Livsforvalteren på fredag 11. januar 2019, klokken 14:11
... er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?

Veit du om ladestrøm synker fram mot 100% SOC, feks for 3,3kw lader er den 16A rundt 80% og gradvis nedover til 4 -5 ved 100%?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

I og med at mode 3 utstyr ikke har info om batteriets SOC er ikke dette mulig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. januar 2019, klokken 17:53
I og med at mode 3 utstyr ikke har info om batteriets SOC er ikke dette mulig.
Det var ikkje det som var spørsmålet. Spørsmålet er om MIEV har synkande strømkurve mellom ca 70/80 % og 100% SOC ? (Er antakeligvis ikkje så mange som har gidda å logge dette.) Eg ser eldre eGolf har ofte konstant ladestrøm på 16A men er litt usikker på om dette er mest på grunn av bruk av avgangstimer. Feks "Løvet" sekk pent og pyntelig nedover frå 28A mot 4 A i siste fasen. Erfaringar frå andre bilmodellar mottas med takk.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Kan bekrefte trillinger også går nedover på Ampere mot slutten av ladesyklus.
Gjerne helt ned til 2A siste tida. Dvs, det vil være mulig å stoppe lading basert på ein form for AI.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

I slutten av ladefasen foregår toppballanseringen.

Tror ikke det er lurt i lengden å skippe dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

What-a-watt

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 13. januar 2019, klokken 18:58
Eg ser eldre eGolf har ofte konstant ladestrøm på 16A men er litt usikker på om dette er mest på grunn av bruk av avgangstimer. Feks bilmodellar mottas med takk.


Det er nok fordi e-Golf har et ganske stort buffer, (ny type 35,8 kWh, utnyttbar 31,5 kWh, gammel type - 24,8 - 21,2), og ikke viser SoC i prosent, bare i kilometer.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. januar 2019, klokken 13:55
I slutten av ladefasen foregår toppballanseringen.

Tror ikke det er lurt i lengden å skippe dette.
Det kan så vere, men alle dei som snakkar om å stoppe lading på 80% er nok uenig med deg. Uansett, dette kan velgast til og frå etter lnske.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

E_S

Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.

Å begrense SoC går uansett ikke siden, som nevnt over, stasjonen ikke vet noe om bilens SoC slik en DC hurtiglader gjør. Kunne godt vært mulighet for å la stasjonen utsette lading - gjerne så enkelt som jeg har på vaskemaskinen, hvor jeg bare trykker inn hvor langt frem i tid den skal starte, så får det være mitt eget problem om bilen ikke er fulladet når jeg måtte ønske.
:)

Lars C. Krogenæs

Mange biler har jo utsatt lading som en funksjon i appen allerede, så behovet for å gjøre dette via ladestasjonen er jo minimalt.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rollep

Sitat fra: E_S på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:58
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.
Kan hver bruker gå inn å se på sin ladehistorikk?

Mitt sameie har også Zaptec anlegg i drift siden april ifjor. Det eneste jeg vet så langt er det som sto på fakturaen fra OBOS og det var jammen ikke mye til informasjon.

Målerstand ved forrige avlesning: 0.000
Dato for forrige avlesning: 01.04.18
Målerstand avlest i 2018: 324.580
Avlest dato 2018: 18.12.18
Totalt skyldig: 695

Dette gir en pris på 2.14 kr/kWh altså nesten en krone dyrere per kWh enn det jeg i samme periode betalte for strømmen i leiligheten. Hjemmelading viste seg altså å være langt fra så gunstig som jeg hadde forventet. Ettersom jeg har Porschen parkert inne i garasjen innebærer hver lading også flytting av bilene og med så lite å spare gidder jeg ikke det styret. Foretar derfor omtrent all lading på andre plasser på samme måte som jeg gjorde før vi fikk dette flotte anlegget installert.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Vollis47

Sitat fra: Rollep på tirsdag 22. januar 2019, klokken 15:48
Sitat fra: E_S på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:58
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.
Kan hver bruker gå inn å se på sin ladehistorikk?

Mitt sameie har også Zaptec anlegg i drift siden april ifjor. Det eneste jeg vet så langt er det som sto på fakturaen fra OBOS og det var jammen ikke mye til informasjon.

Målerstand ved forrige avlesning: 0.000
Dato for forrige avlesning: 01.04.18
Målerstand avlest i 2018: 324.580
Avlest dato 2018: 18.12.18
Totalt skyldig: 695

Dette gir en pris på 2.14 kr/kWh altså nesten en krone dyrere per kWh enn det jeg i samme periode betalte for strømmen i leiligheten. Hjemmelading viste seg altså å være langt fra så gunstig som jeg hadde forventet. Ettersom jeg har Porschen parkert inne i garasjen innebærer hver lading også flytting av bilene og med så lite å spare gidder jeg ikke det styret. Foretar derfor omtrent all lading på andre plasser på samme måte som jeg gjorde før vi fikk dette flotte anlegget installert.

Differansen er nok noe sameiet tar for å dekke inn noe av investeringen i infrastrukturen. Men synes det er litt mye ekstra. Det bør du kanskje ta opp i kommende årsmøte.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA