Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statistikk på bestilling, oppringing, leveranse, etc

Startet av geirgp, torsdag 10. januar 2019, klokken 22:48

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: Spinner på torsdag 17. januar 2019, klokken 03:52
Når du blir oppringt har ingen ting å si. De spør om vinterdekk og det er det.....
Hmmm...jeg ble spurt om:
Vinterdekk?
Finansiering?
Om jeg hadde innbyttebil?
Forsikringsselskap?
Postnummer for å planlegge nærmeste utleveringssted.

Forventet utlevering, midten mot slutten av mars.
(LR, 19", uten AP)

Karma

Da ble endelig jeg ringt opp også :)

Prata med en veldig hyggelig engelskmann som sa at de måtte bistå nordmennene pga stor etterspørsel av Model 3.

Spurte meg om finansiering, lokasjon/utlevering, vinterdekk og forsikring.

Det som var litt interessant var at han hadde et siste spørsmål som han hadde mulighet til å huke av:
«Hvis du hadde hatt mulighet til å få bilen i februar, ville du kunne tatt den i mot?»

Jeg svarte ja på det


Sent from my iPhone using Tapatalk

olavxxx

Sitat fra: Spinner på torsdag 17. januar 2019, klokken 03:52
Når du blir oppringt har ingen ting å si. De spør om vinterdekk og det er det. Dette kan i praksis ordnes én time før levering, så det har null og si for når du får bilen. De holder ikke igjen din bils produksjon i Fremont og venter på tilbakemelding om vinterdekk...
Tja. De kan gå tom for hjul.

lonyl

Ble du ringt opp fra et engelsk nummer?

Sitat fra: Karma på torsdag 17. januar 2019, klokken 13:10
Da ble endelig jeg ringt opp også :)

Prata med en veldig hyggelig engelskmann som sa at de måtte bistå nordmennene pga stor etterspørsel av Model 3.

Spurte meg om finansiering, lokasjon/utlevering, vinterdekk og forsikring.

Det som var litt interessant var at han hadde et siste spørsmål som han hadde mulighet til å huke av:
«Hvis du hadde hatt mulighet til å få bilen i februar, ville du kunne tatt den i mot?»

Jeg svarte ja på det


Sent from my iPhone using Tapatalk

Karma

Ja.

‭+44 Maidenhead England


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Sitat fra: olavxxx på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:49
Sitat fra: Spinner på torsdag 17. januar 2019, klokken 03:52
Når du blir oppringt har ingen ting å si. De spør om vinterdekk og det er det. Dette kan i praksis ordnes én time før levering, så det har null og si for når du får bilen. De holder ikke igjen din bils produksjon i Fremont og venter på tilbakemelding om vinterdekk...
Tja. De kan gå tom for hjul.
Da er det kjipt å ha bestilt og betalt for hjul. En del har havnet i den situasjonen tidligere at de har bestilt vinterhjul fra Tesla som er blitt forsinket.
Så står man der og må kjøpe tredjepart selv om man allerede har betalt Tesla med påfølgende refusjonskrav.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:39
Da er det kjipt å ha bestilt og betalt for hjul. En del har havnet i den situasjonen tidligere at de har bestilt vinterhjul fra Tesla som er blitt forsinket.
Så står man der og må kjøpe tredjepart selv om man allerede har betalt Tesla med påfølgende refusjonskrav.

Mulig jeg husker feil, men var det ikke en periode første vinteren ('13-'14) der Tesla selv kjøpte tredjeparts felger/dekk til de som hadde bestilt vinterdekk-pakker som Tesla ikke var i stand til å levere fra egen produksjon?
Model S 85D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Amoss på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:39
Da er det kjipt å ha bestilt og betalt for hjul. En del har havnet i den situasjonen tidligere at de har bestilt vinterhjul fra Tesla som er blitt forsinket.
Så står man der og må kjøpe tredjepart selv om man allerede har betalt Tesla med påfølgende refusjonskrav.

Mulig jeg husker feil, men var det ikke en periode første vinteren ('13-'14) der Tesla selv kjøpte tredjeparts felger/dekk til de som hadde bestilt vinterdekk-pakker som Tesla ikke var i stand til å levere fra egen produksjon?
Det var i hvertfall nå i høst som var at folk som hadde bestilt vinterhjul lenge i forkant fikk hjul for sent pga slmling fra Tesla.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/Xw1Lon/tesla-eiere-kan-staa-uten-vinterhjul
Tesla Model Y                         2021-

geirgp

Sitat fra: Vesel på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:24
Nice, godt jobba.  :+1:

Er det mulig å legge til kolonner for VIN tildelt, bil levert m.m. i ettertid?
Så slipper vi å opprette et nytt dokument for hvert steg i prosessen. Må bare få ut til folk at radene deres må oppdateres etterhvert som noe nytt skjer.

Beklager, så ikke den før nå. JA går an å endre alt, men etter hva jeg har lest kan det være problematisk å endre spørsmål eller legge til nye spørsmål midt inni.

Å legge til VIN-spørsmål på slutten bør gå fint. Gjør det nå.
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

geirgp

#39
Oppsummert så langt (per 20.01.2019 21:18):

Antall svar: 195
Bil

  • 11.3% - Performance
  • 88.7% - Long Range
Fargevalg

  • 28.7% - Midnight Silver Metallic
  • 27.2% - Solid Black
  • 20.0% - Deep Blue Metallic
  • 12.8% - Pearl White Multi-Coat
  • 11.3% - Red Multi-Coat
Felger

  • 18" - 57.4%
  • 19" - 31.3%
  • 20" - 11.3%
Interiør

  • 85.6% - Helsvart
  • 14.4% - Svart/hvitt
Auto Pilot

  • 25.6% - Nei
  • 71.3% - EAP
  • 3.1% - FSD

Oppringt av Tesla: 46.7%

Levering

  • 83.5% har blitt forespeilet levering i mars
  • 16.5% i februar
  • De siste 2% fikk ikke noe info om levering da de ble ringt

Av de som har blitt oppringt er Lillestrøm/Drammen veldig godt representert som leveringssted, men det er slengere stort sett over hele landet fra Tromsø og Trondheim til Kristiansand, samt Bergen/Stavanger i vest.

Performance

  • 1 person har fått beskjed om at 18" vinterhjul ikke vil passe.
  • 4 stk har bestilt 18" vinterhjul hvorav 2 fikk bekreftet at disse ville passe (ikke et tema ved de 2 andre).


PS! Husk å gå tilbake og endre skjemaet hvis Tesla ringer deg ang TM3 bestilling etter at du registrerte dine data, eller hvis du har endret noe i konfiguratoren. Det gjør du her:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdYGhPhbgVp5QtwZUUK8H_IJRuopOLbCJymx0Rqpb--seni9g/viewform?usp=sf_link
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

Vesel

Merker meg at det ikke er registrert noen utleveringer i Ålesund ennå.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

18650

Litt statistikk i statistikken:

-24% som eide en Tesla når de reserverte, eide ingen når de bestilte.
-4% som ikke eide en Tesla når de reserverte, hadde blitt det innen de bestilte.

Hva betyr dette? Tar ikke hensyn til intervallene mellom reservasjon og bestilling i tallene over, men det kan virke som om folk har klart å ikke falle for fristelsen til å kjøpe en annen Tesla om de ikke har eid en fra før.

Noen her som solgte sin Tesla i tiden mellom reservasjon og bestilling? Hva var grunnen?

hemi

Hatt P85D, ble lei dverg åpningen, og kuk inn og ut av bilen og ymse QC issues.

Den var 7 serie/S klasse stor i daglig kjøring, men ikke 7 serie/S klasse kul.

Bilen var solgt når jeg reserverte model 3.

REeerverte model 3 når audi/møller begynte å FUCKE OPP rundt e-tron, typ september/okt når jeg skulle ha hatt e-tron.

olavxxx

Sitat fra: 18650 på mandag 21. januar 2019, klokken 16:49
Litt statistikk i statistikken:

-24% som eide en Tesla når de reserverte, eide ingen når de bestilte.
-4% som ikke eide en Tesla når de reserverte, hadde blitt det innen de bestilte.

Hva betyr dette? Tar ikke hensyn til intervallene mellom reservasjon og bestilling i tallene over, men det kan virke som om folk har klart å ikke falle for fristelsen til å kjøpe en annen Tesla om de ikke har eid en fra før.
5
Noen her som solgte sin Tesla i tiden mellom reservasjon og bestilling? Hva var grunnen?
Solgte 2017 X med alt utstyr for å gå til 3P.
Jeg ville selge den før jeg låste designet på 3P, så jeg gjorde det før den var omregistrert på ny eier.

Årsaken for at jeg går fra X til 3P er ikke at jeg var misfornøyd med X, jeg var utrolig glad i bilen og var veldig fornøyd med den. Etter jeg fikk nye dørsensorer og et takvindu var bilen helt knall og fin, ingen ulyder osv :)

Men så var det jo det at jeg som regel kjørte alene, for det meste er vi 2 voksne og 1 unge på 1,5 år.
Så jeg tenkte at vi trenger egentlig ikke all plassen, samboeren likte heller ikke å ratte så stor bil :P
Så en dag sa jeg vel noe sånn som: kanskje jeg skulle vurdert å bytte til en billigere Tesla, siden vi kjører så kort (10700km/året kjørte jeg den, hun kjører da en fossil dessverre.).

Så soglte jeg den da, i praksis på 1 dag på facebook, la ut annonse i en gruppe.
Ordren på 3P ble så lagt inn.

Jeg gleder meg veldig til 3P, klart jeg gir avkall på maks plass og hengerfeste, men samtidig får jeg mer rekkevidde, raskere lading i km/t, jeg får CCS, bedre ytelse (men X var også ganske hissig for meg, selv om jeg var vant til mange turbobiler). Jeg føler også 3 gir litt av romfølelsen til X, ved at man har så mye glass over seg.

Kupeen var overraskende romslig synes jeg, men klart at siste tiden med barnevogn nå blir trangere i bagasjen enn i X :P

Jeg gleder meg veldig og jeg savner selvsagt Xen også. Samboeren sier hver gang hun ser en hvit X, tenker hun at det er jeg som kjører den. he he..  Avkall på gratis superlading er ikke så viktig for meg, superlader typisk under 12 ganger i året tror jeg. Kanskje det blir litt mer etter hvert, men utgjrø uansett ikke så mye.


geear

#44
Jeg hadde ikke Tesla da jeg reserverte 3, og reservasjonen var egentlig på sett og vis litt tilfeldig. Planen med 3-reservasjonen var å erstatte e-Golfen på et tidspunkt. Det var helt utenkelig å ha elbil som hovedbil på det tidspunktet, men så fikk jeg altså et lite innblikk i Tesla-universet etter å ha reservert, fire måneder senere endte jeg med å prøvekjøre en X i rushet i Sandnes, i 6-7 minutter, dro hjem og bestilte ny hovedbil...  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA