Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon avslører Teslas "Masterplan" anno 2019

Startet av GeirHM, torsdag 10. januar 2019, klokken 12:26

« forrige - neste »

GeirHM

Se her:
https://twitter.com/elonmusk/status/1083141248872075265

Det rare med denne twitter-meldingen til Elon Musk er at ikke begge batteristørrelser nevnes samtidig (75 og 100). Jeg har forstått det slik at Tesla hadde avtale med Panasonic om produksjon av 18650-battericellene som sitter i alle Model S og X siden starten i 2012 og at denne utløp ved årsskiftet. Det har vært ventet at Tesla fra 2019 ville flytte alle bilene over på samme celle-format som brukes i Model 3. De nye 2170-cellene skal jo ha høyere energitetthet og de skal kunne lades på høyere spenning (altså raskere).

Så, hvorfor annonserer Elon at det er slutt på 75 batteriet nå - hvorfor begraver han ikke begge Model-størrelser samtidig? Det logiske ville jo være at vi fikk de samme modell-betegnelsene som brukes på Model 3, altså standard og long range.  Det ville være begravelsen til begge batteribetegnelser, både 75 og 100-batteriet. Men han begraver bare 75-batteriet, hvorfor?

Jeg gjetter at bakgrunnen er at 100-batteriet dukker opp som den nye Standard Range utgaven og at det kommer en ny størrelse de vil kalle Long Range. Det har vært spekulert om at størrelsen på den største batteri-utgaven fremover vil være på 120 til 130 kWt.

Det kan være fornuftig å gjøre det slik nå fordi det snart kommer flere nye Premium-biler (Audi, Porsche, BMW, Mercedes, Volvo-Polestar) i tillegg til Jaguar. De nye Tesla-batteriene vil tilby større rekkevidde enn noen av konkurrentenes og de vil lade omtrent like raskt eller raskere! Det kan jo også tenkes at de til og med lanserer en rå luksus-utgave av både S og X med det samme 200 kWt-batteriet som skal sitte i den nye Roadster'en?  Men, samtidig dominerer Tesla elbilmarkedet som handler om lang rekkevidde nesten totalt. Uansett batteristørrelse, er og forblir Nissan Leaf en liten bil og alle de koreanske bilene med lengre rekkevidde produseres i for liten målestokk.

I dag kan du vel plukke opp en ribbet Model S/X for nesten det samme som en fullpakka utgave av Model 3? Kanskje, koster de litt mer. Men mye er det ikke! I tillegg er det jo et faktum at i kroner og øre koster den rimeligste utgaven av Model 3 omtrent like mye som Model S kostet da den ble lansert på det norske markedet sommeren 2013. De første entusiastene som hentet ut sine Model S betalte om lag 500 tusen. Du får ikke dagens Model 3 med autopilot for mindre enn 513. Det er langt fra imponerende!
Model 3 var i Elons "hemmelige masterplan" fra 2006 selskapets mål om å gjenoppfinne bilen innenfor en miljøvennlig ramme. Om T-Forden var Bil 1.0 så skal Model 3 bli Bil 2.0. T-Ford kom i 1908 og innen den ble skrudd sammen på Strømmen Mekaniske Verksted utenfor Oslo kostet den det samme som Fords (amerikanske) industriarbeidere fikk i lønn i løpet av tre måneder. Dagens norske oljearbeidere er godt betalt, men ikke en gang de kan håpe å få en Tesla Model 3 på det de tjener på så kort tid. Det blir liksom litt rart at den nye folkebilen ikke koster særlig mye mindre enn premiumsbilene deres. Jeg gjetter derfor at twittermeldingen til Elon mest handler om å øke differansen i pris mellom premiumsbilene Model S og X til Model 3 for på den måten å skape «folkevognen». For de har jo ikke lykkes på pris!

PS. For alle som allerede eier en Model S eller Model X er jo ikke dette nødvendigvis noen dårlig nyhet. For om prisene på de nye bilene går opp så vil vel det bidra positivt på prisene på bruktmarkedet også.

daktari

Dollarkursen steg med 50% fra 5,6 til 8,2 nå. En Model S i 2013, bakhjulsdrevet, ville kostet 750k med dagens kurs. Model 3 ER billigere, det skiller 200.000 før ekstrautstyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tulle

Vel, SR og bakhjulsdrift vil neppe koste noe særlig mer enn 300k.
Det blir litt dumt å klage på at Tesla lanserer den dyreste bilen først. De må jo tjene penger derfor lanserer LR, AWD og Performance først. SR kommer etter sommeren.

GeirHM

Jeg beklager det om innlegget oppfattes som en klage. Det er det ikke. Jeg undres over hvorfor Elon bare begraver 75 modellen og spør om det handler om et ønske om å skape større prismessig differanse mellom Model 3 og S/X. Det tror jeg er en god ide.

Samtidig er jeg bekymret for hvordan Model 3 skal bli den folkevognen Masterplanen fra 2006 la opp til. En elektrisk sedan med lang rekkevidde til over 500 tusen FØR alle offentlige avgifter er et stykke unna det som kan bli en miljøvennlig bil for alle. Den superpraktiske stasjonsvognen Skoda Octavia med alle de kostbare offentlige avgiftene staten pålegger biler med diesel-drivlinje kostet 310 tusen da jeg sjekket høsten 2018. Og da hadde den til og med firehjulsdrift. De utgavene av Model 3 som er tilgjengelig på det europeiske markedet koster langt mer. Samtidig er det en mye mindre praktisk bil for familier flest. (Hengerfeste, stort bagasjeplass.) Og i resten av Europa betaler alle MVA selv om de kjøper en elektrisk bil. Så krympet da også ventelistene da Model 3 endelig ble tilgjengelig. Er det ikke snakk om ca 14 000 bestillinger fra hele Europa i første pulje? Hvor ble det av de 3-400 000 det først var snakk om? Rett nok har mange i Nord-Amerika kjøpt og mange av dem sto sikkert på disse listene. Jeg håper virkelig at Elon og Tesla til slutt kan levere på lovnaden om en bil til 35 000 dollar. For den kan ikke koste noe mer - før offentlige avgifter - om Elon skal nå målet til Masterplanen fra 2006 om å skape en miljøvennlig langrekkeviddebil for folk flest - over hele verden.

Apache

Som jeg har nevnt i en annen tråd, det å bevege seg mellom S og X er greit men bevege seg fra  S\X til Model 3 er noe helt annet. Den har et helt annet cockpit design som er så radikalt forskjellig selv om man sammenligner X og S mot 3.
Min tanke var tidligere i å bytte fra eGolf til den nye plattformen til VW ID når den kommer neset år, men da jeg så hvordan de tenker for seg cockpiten så var valget veldig enkelt. Det ble Model S 75D. Model 3 er helt uaktuelt for meg og flere andre vil jeg tro pga design innvendig.

GeirHM

Jeg ville også ha kjøpt en ribbet Model S 75D heller enn en full-spekket Model 3. Jeg ville gjort det fordi prisforskjellen ikke er stor nok. Selv om det har vært mye hype om Model 3 er det en billigere produsert bil. Og det må reflekteres i prisen. Slik er det i for liten grad i dag. Jeg skulle ønske Tesla valgte å møte dette med redusert pris på Model 3. På kort sikt velger nok de å løse dette ved å fjerne det minste batteriet på model S og X. Jeg tipper at vi vil se at de samtidig øker prisene på disse bilene. Det er bra for et selskap som trenger å styrke bunnlinjen sin. Men det er ikke sikkert at det er bra for salget av elbiler til folk flest - i nye markeder uten de samme intensivene vi nyter godt av. Det er tross alt dette masterplanen fra 2006 handlet om!

mthoring

Det kommer en ny innstegsmodell av S/X med ny batteripakke innen kort tid skal du se. Standard Tesla strategi å lokke med "kjøp nå, før det er for sent", for deretter å introdusere noe bedre. Det kommer også en $35k Model 3, den er jo lovet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Mr Oizo

Det er vel rart hvis ikke S og X kommer med CCS i Europa også nå, siden Model 3 snart blir levert her med det. Vil nok tro alle modeller skal over på det etterhvert for å standardisere mest mulig.

olavxxx

#8
Sitat fra: GeirHM på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:49
Jeg ville også ha kjøpt en ribbet Model S 75D heller enn en full-spekket Model 3. Jeg ville gjort det fordi prisforskjellen ikke er stor nok. Selv om det har vært mye hype om Model 3 er det en billigere produsert bil. Og det må reflekteres i prisen. Slik er det i for liten grad i dag. Jeg skulle ønske Tesla valgte å møte dette med redusert pris på Model 3. På kort sikt velger nok de å løse dette ved å fjerne det minste batteriet på model S og X. Jeg tipper at vi vil se at de samtidig øker prisene på disse bilene. Det er bra for et selskap som trenger å styrke bunnlinjen sin. Men det er ikke sikkert at det er bra for salget av elbiler til folk flest - i nye markeder uten de samme intensivene vi nyter godt av. Det er tross alt dette masterplanen fra 2006 handlet om!
Nå glemmer du at:
S75D koster nesten 670.000 uten autopilot.
Model 3 LR koster 460.000 uten autopilot.

S75D går 36+ mil om sommeren.
Model 3 LR går 50+ mil om sommeren.

Klart S75D er større og har mer ting som motorisert ditt og datt. Jeg hadde selv en makset X75D fra late 17 som jeg solgte for å gå til 3.

En bil til 700+- vil tape seg minst 70.000 på 1 år.
En bil til 460+ vil tape seg minst 46.000 på 1 år.

I praksis betyr det at S75D koster ca 6000 i verditap hver måned, Model 3 LR CA 4000/mnd.

Hvis plassen i 3 LR er god nok, kan man egentlig sammenligne den med S100d. Da blir det enda mer fordelaktig med model 3.

Er LR for treg, får man Model 3 performance for frapris 550.000. Den går langt og fort, 3.5 0-100.

Klart at alle har sine preferanser, men Model 3 er veldig mye bil for pengene. Særlig 3 Performance! Klart det er ikke en sofa på hjul, men tilsvarende ytelse i en fossilbil hadde kostet mye mer enn doble prisen.

olavxxx

S100D: ca 50 mil, frapris 832.000 kr uten autopilot.
3 Performance: ca 50 mil, frapris 546.000 uten autopilot .

Ytelse på 3p: 0-100 på 3.5 (eller raskere med bredere dekk). S100d: 4.4.

Ladehastighet: i km/t er 3 raskest pga lavere Forbruk. Den makset på rundt 116 kW ser det ut til.

3 kommer med CCS, ny batteri tech.
832.000-546.000=286.000 I differanse.

Det er altså nesten en kommende Model 3 SR I differanse. Så hvis model 3 er stor nok, kan man ha to Teslaer for prisen av en.

GeirHM

@Olavxxx: Du har rett i at prisforskjellen mellom M3 og S75D i grunnkonfigurasjon er betydelig. Jeg tok utgangspunkt i eksempler fra inventory-lister jeg så i fjor i forhold til fullspekka utgaver av M3 og da var forskjellen mindre. Og jeg tror Tesla ønsker å gjøre prisdifferansen mellom modellene større. Det tror jeg til og med er en god ide. Men det må skje ved at M3 blir billigere, ikke ved at S/X skal bli dyrere.

Jeg er bekymret for prisnivået på M3 i forhold til målsettingen om å gjøre den til en folkevogn. For vi trenger en elektrisk folkevogn for å sikre overgangen til miljøvennlig persontransport og legge ICE død en gang for alle. Det er bare Tesla som er i stand til å levere en slik masseprodusert bil for folk flest i dag. En kompakt sedan til 530 tusen før alle offentlige avgifter er ikke en slik bil. Det viser også bestillingstallene. Omlag 14 000  skal være bestilt i Europa. Det er langt færre enn de 400 000 som ble rapportert å stå på ventelistene for et par år siden.

En Skoda Octavia i en mye mer praktisk stasjonsvognutførelse koster norske kunder 294 000 i den enkleste utgaven. Det er med alle offentlige avgifter inkludert. Dem er det jo noen av på dieselbiler. Tenk hva denne koster i andre deler av Europa hvor det er lavere avgifter. Antakelig under 200 000! Det er slike biler Tesla Model 3 skal fjerne fra veiene om vi skal få den elektriske revolusjonen i gang flere steder enn i California og Norge!

Tulle

Sitat fra: GeirHM på fredag 11. januar 2019, klokken 09:35
En Skoda Octavia i en mye mer praktisk stasjonsvognutførelse koster norske kunder 294 000 i den enkleste utgaven. Det er med alle offentlige avgifter inkludert. Dem er det jo noen av på dieselbiler. Tenk hva denne koster i andre deler av Europa hvor det er lavere avgifter. Antakelig under 200 000! Det er slike biler Tesla Model 3 skal fjerne fra veiene om vi skal få den elektriske revolusjonen i gang flere steder enn i California og Norge!
Det er nok neppe mulig for et selskap og redde verden alene ved å produsere en elbil tilsvarende skoda sin størrelse til 200k. For å at fossil skal bort fra markedet må myndighet og avgiftspolitikk hjelpe til.
Tesla er børsnotert og børsen driter i miljø. De vil se at Tesla tjener penger.

daktari

@GeirHM, nå må du slutte å si 530.000. prisen er 466000 for en tungt utstyr modell med awd og lang rekkevidde. En MR 2wd tungt utstyrt vil koste ca $4000 mindre.

En Octavia 4x4 m automat, 184 gjør og RS utstyrt koster 465000 veiledende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GeirHM

@Tulle: Her må jeg bare henvise til Tesla og Elons «hemmelige» masterplan fra 2006. Målet var aldri å tekkes blårussen. Det å tekkes dem var i beste fall et middel til å nå målet. Tesla var aldri bare børs, de er børs og katedral. Og det utrolig facinerende med Tesla er at de nærmer seg et punkt hvor de ikke trenger hjelp av avgiftspolitikken til å plassere fossilbilen på museum. Men da må M3 ned i pris. Det er vel å bra å være den raskeste råneren de første hundre meterne, men det hjelper fint lite om ikke spanske Carlos og britiske Billy ikke har råd til å ta den med seg hjem.

@daktari: Jeg har skrevet fullspekka M3 flere steder. Og jeg skrev om Skoda at det var basismodellen.

daktari

Ja, elbilene må ned i pris og de er ikke konkurransedyktige enda der.

Basismodellen av Octavia, (som M3 egentlig ikke konkurrerer med - Tesla kaller seg premium), har 1.0 TSI-motor med 115 hk og manuell kasse. Hva koster den motoren og girkassen, og hva koster motor og batteri til M3? Hva er produksjonskapasiteten for de respektive komponentene?  Norge, og verden er ikke enda klar for store avgifter eller fravær av insentiver for kjøp av elbiler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA