Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag

Startet av Wenche, torsdag 10. januar 2019, klokken 01:28

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: sfinxern på mandag 14. januar 2019, klokken 07:56
Altså, ca. kl. 20:00 i kveld altså.

Ja, var sikker på at jeg hadde skrevet det, men ser at det har falt ut av innlegget mitt... 
Model S 85D

What-a-watt


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 09:06
Hva er det som det ventes på?

De vil vel prøve å få mest mulig 75-ordrer før de lukker porten. Derfor var søndag siste hele dag de solgte 75. De skrev da på Twitter at 14.01. klokken 12:00 stenger de, og det tilsvarer vel klokken 21:00 i dag i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

OlaM

Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

At noko vidunderlig skal skje.
'21 3LR

What-a-watt

Personlig håper jeg på det hver eneste dag, men det er ikke så nøye med tidspunktet....

sfinxern

Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

I god Elon Musk ånd så er det jo nettopp dette som er så uforutsigbart. Vi aner egentlig ikke hva som skjer. Kanskje lanserer de noen nye batteripakker. Kanskje kommer det nye options på interiør, kanskje prisen på 100 dumpes og gir et salgsboost... eller kanskje bare 75 fjernes og det er det.

Tidspunktet er kommunisert, det er vel det eneste vi faktisk vet.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

Aha!
Enten er det for at de i åpningstiden kan si: "nå har du bare en time igjen til du må legge inn ordren"..... og ingenting annet skjer på en stund..

Eller så blir det to nye alternativer, ca 90kWh / 115kWh sånn ca, som hver koster 32.000 kroner mer enn dagens 75 / 100, sånn at de som bestilte 75 ikke skal føle seg lurt, samtidig som det skal bli oppnåelig for de fleste 75-folk å bestille 90, samt at en skaper en deal som gjør at ikke for mange kjøper Model 3 når de føler større verdi med Model S, siden rekkevidden blir bra på Model S 90 til en oppnåelig pris... Da bygger en og opp mot imaget til Model S at det er mer luksus, som de allerede har begynt med ved kun å kunne bestille med bra hifi/premium osv.

...hvis de ikke bare senker prisen på 100 litt, og sier at de vil forenkle produktvalgene nå som de har Model 3...

Satser en nepe på Alt 2.
Tesla Model Y                         2021-

ruslebiff

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

Aha!
Enten er det for at de i åpningstiden kan si: "nå har du bare en time igjen til du må legge inn ordren"..... og ingenting annet skjer på en stund..

Eller så blir det to nye alternativer, ca 90kWh / 115kWh sånn ca, som hver koster 32.000 kroner mer enn dagens 75 / 100, sånn at de som bestilte 75 ikke skal føle seg lurt, samtidig som det skal bli oppnåelig for de fleste 75-folk å bestille 90, samt at en skaper en deal som gjør at ikke for mange kjøper Model 3 når de føler større verdi med Model S, siden rekkevidden blir bra på Model S 90 til en oppnåelig pris... Da bygger en og opp mot imaget til Model S at det er mer luksus, som de allerede har begynt med ved kun å kunne bestille med bra hifi/premium osv.

...hvis de ikke bare senker prisen på 100 litt, og sier at de vil forenkle produktvalgene nå som de har Model 3...

Satser en nepe på Alt 2.

Tror mange ville følt seg lurt om de lanserer en ny innstegsmodell med bedre batteri (eg 90) til bare 30k mer, når de har reklamert aktivt for at folk kan bestille 75 den siste uka. Med mindre de gir muligheten til å avbestille da.

jkirkebo

Sitat fra: ruslebiff på mandag 14. januar 2019, klokken 11:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Whatwatt på mandag 14. januar 2019, klokken 10:27
Det har jeg skjønt. Men hva er det som er så interessant med tidspunktet? Hva tror man skjer annet enn at de nevnte biler forsvinner fra Design Studio?

Aha!
Enten er det for at de i åpningstiden kan si: "nå har du bare en time igjen til du må legge inn ordren"..... og ingenting annet skjer på en stund..

Eller så blir det to nye alternativer, ca 90kWh / 115kWh sånn ca, som hver koster 32.000 kroner mer enn dagens 75 / 100, sånn at de som bestilte 75 ikke skal føle seg lurt, samtidig som det skal bli oppnåelig for de fleste 75-folk å bestille 90, samt at en skaper en deal som gjør at ikke for mange kjøper Model 3 når de føler større verdi med Model S, siden rekkevidden blir bra på Model S 90 til en oppnåelig pris... Da bygger en og opp mot imaget til Model S at det er mer luksus, som de allerede har begynt med ved kun å kunne bestille med bra hifi/premium osv.

...hvis de ikke bare senker prisen på 100 litt, og sier at de vil forenkle produktvalgene nå som de har Model 3...

Satser en nepe på Alt 2.

Tror mange ville følt seg lurt om de lanserer en ny innstegsmodell med bedre batteri (eg 90) til bare 30k mer, når de har reklamert aktivt for at folk kan bestille 75 den siste uka. Med mindre de gir muligheten til å avbestille da.

Jeg tipper de i så fall gir de som bestilte sist mulighet til å oppgradere om de ønsker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Sitat fra: ruslebiff på mandag 14. januar 2019, klokken 11:09
Tror mange ville følt seg lurt om de lanserer en ny innstegsmodell med bedre batteri (eg 90) til bare 30k mer, når de har reklamert aktivt for at folk kan bestille 75 den siste uka. Med mindre de gir muligheten til å avbestille da.
Er vel sånn det har vært alle de andre titalls gangene de har endret noe. Men man får helt sikkert mulighet til å endre bestillingen ja mot et lite tillegg i pris.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Jeronan

#71
I don't think we are going to see any new battery packs based on the 2170 cells any time soon, since Gigafactory 1 is not producing at a high enough capacity yet.

It's only producing Long Range battery packs yet for the Model 3 (Mid Range is most likely software limited) and will have to start producing the Standard Range packs as well when they finally reach 10.000 cars per week production rate.


Like someone else said, the main reason is likely due to the contract running out with Panasonic for the 18650 cells and Tesla stopping with the 75kW production first, as they have a higher margin on the 100kW pack.

Next to that, they might not be able to ramp up production for the Model 3 high enough for the Standard Range any time soon and have reached a saturation point with Long Range Model 3 sales and hope to increase orders for Model 3 LR AWD version by removing the 75 kW options from Model S and X, enticing people who can't afford the S or X 100D, to go for the Model 3 Long Range instead.

Elon Musk wouldn't be Elon Musk if he hasn't some secret strategy behind all this, as there is a lot of pressure on Tesla to keep on producing positive results from now on and Milking the sales of Long Range AWD Model 3's (higher profit margin) as long as possible will help with that.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amoss

#72
Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
I don't think we are going to see any new battery packs based on the 2170 cells any time soon, since Gigafactory 1 is not producing at a high enough capacity yet.

Gigafactory 1 er nok ikke den eneste fabrikken som produserer 2170 celler. Og ved en stor ordre fra Tesla kan jeg tenke meg flere produsenter som nok vil vurdere å endre produksjonen fra 18065 celler. Mitt første tips vil da være en produsent som akkurat har mistet en stor ordre på slike celler og som har en lang historie med å samarbeide med Tesla...

Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
(Mid Range is most likely software limited)

Nei, det er det ikke. Joda, rett nok er selve batteripakken for MR og LR den samme, men med færre celler.
https://electrek.co/2018/10/25/tesla-model-3-mid-range-battery-pack-energy-capacity-production/
Sitat
The battery pack is the same as the Long Range pack, which was the only one in production for the Model 3, but it is equipped with fewer cells.

Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
... and will have to start producing the Standard Range packs as well when they finally reach 10.000 cars per week production rate.

7k -> 10k er grensene som har blitt oppgitt. Så vidt jeg vet har de i det minste nådd 7k nå, så da kan det teoretisk sett komme når som helst.


Model S 85D

mthoring

Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:33
I don't think we are going to see any new battery packs based on the 2170 cells any time soon, since Gigafactory 1 is not producing at a high enough capacity yet.

Panasonic har planlagt økt produksjon på GA1 fra april. Å ha nok celler til 1500 (antallet biler med 75kwt batteri i dag?) til i uka bør være innenfor rekkevidde. Produksjonen holder jo til 5000 biler i uka i dag, riktignok en miks av 75kwt og 62kwt pakker.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Ser ut som at eneste endringen foreløpig er at 75 er borte. Ellers likt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA