Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X75 må bestilles senest søndag

Startet av Wenche, torsdag 10. januar 2019, klokken 01:27

« forrige - neste »

Wenche

Skjermbilde av Elons tweet om at 75 forsvinner:
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

obay

Hva tror dere skjer her?
Endring av navngivning på samme måte som Model 3? (Long Range / Short Range)
Om 75 batteriet utgår så vil en vell anta at det kommer nytt batteri i tillegg til 100?

oStoreBil

Siden jeg ikke har kjøpt en TMX enda, håper jeg at det kommer en med bedre rekkevidde og den nye batteripakken.

Ørjan Stv

Hva får en om en bestiller x75 nå og velger levering i juni....

nie

Sitat fra: Ørjan Stv på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:58
Hva får en om en bestiller x75 nå og velger levering i juni....
En X75...iallfall skrevet bak på bilen...men batteripakken kan jo bli en liten forundringspakke :)

Sjøhyene

Rimelig sikker på at de på MS og MX skal gå over til samme celle teknologi som for model 3. Så da får vi nok lansert 120kwh og en ny low range 90kwh variant ila uka som kommer tipper jeg. At 75kwh forsvinner uten at noe mer skjer virker ekstremt usannsynlig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

turfsurf

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:13
Rimelig sikker på at de på MS og MX skal gå over til samme celle teknologi som for model 3.
Hvorfor det? Hvor skal de få den ekstra produksjonskapasiteten fra? En X120 vil bruke 60% flere celler enn en Model 3 LR.

Før eller senere vil det skje, men da skal de ha vesentlig større kapasitet på GF enn de trenger til Model 3 alene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Om Tesla skal begynne med de nye batteriene, 2170, så vil det vel være smartest å kvitte seg med de gamle først, 18650..Derfor tror jeg at Tesla selger 100kwt/18650 til det er tomt, før de introduserer 2170 batteripakker med mulighet for enda kjappere lading. Når 2070-pakkene kommer så kan de videreføre 100kwt som SR og 120/130kwt som LR. Ferdig tippet ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

olavxxx

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:20
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:13
Rimelig sikker på at de på MS og MX skal gå over til samme celle teknologi som for model 3.
Hvorfor det? Hvor skal de få den ekstra produksjonskapasiteten fra? En X120 vil bruke 60% flere celler enn en Model 3 LR.

Før eller senere vil det skje, men da skal de ha vesentlig større kapasitet på GF enn de trenger til Model 3 alene.

LR/Perf har 80 kWh batteri, så 120 vil faktisk kreve 50% større batteri enn LR/Perf.  (120/80) = 1,5.
Men jeg tror nok vi går dit at 100 blir "base" på S og X (SR) og 120-130 blir da LR, kanskje 100 blir MR?

Spørsmålet er selvsagt hvor snart det skjer, men jeg tror de uansett vil bytte battericeller, få på plass CCS og raskere superlading.

Magnus Hansen

For at SR og LR skal gi tydeligst mening for kjøpere så bør LR og SR gi ca samme rekkevidde uavhengig om man velger 3, S, X eller Y. Men gjerne også at en SR eller LR av de dyreste bilene gir noe høyere rekkevidde enn for 3 og Y. Dette er i alle fall min teori.

Tiger123


Tviler på at de bygger de forskjellige modellene med batterier så de skal passe seg imellom til bokstavbetegnelser.

Leste et sted at avtalen med Panasonic for 18650 cellene fra 2013, på 2 milliarder, (eller var det millioner;P) celler, var fullført sent i fjor. Så tipper det blir nye celler på alle biler fremover.

olavxxx

Sitat fra: Tiger123 på søndag 13. januar 2019, klokken 22:10

Tviler på at de bygger de forskjellige modellene med batterier så de skal passe seg imellom til bokstavbetegnelser.

Leste et sted at avtalen med Panasonic for 18650 cellene fra 2013, på 2 milliarder, (eller var det millioner;P) celler, var fullført sent i fjor. Så tipper det blir nye celler på alle biler fremover.
Helt enig. SR Model 3 vil kreve mye færre batterier enn S og X for å gå den rekkevidde den går, pga lavere vekt, mer effektiv motor, lavere luftmotstand. Så hvis alle skal matche i rekkevidde, må de ha veldig mange batterikost er.

Men klart kan være de prøver å få LR X til å gå litt lenger enn LR S og LR S litt lenger enn LR 3. Men det blir bare spekulasjoner. 3 vil ha vesentlig fordel i høyere hastigheter pga luftmotstand, så spørsmålet er hvor mye batteri de skal ha med seg. X fortjener nok 120-130 kWh pakke som LR.

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 23:05
X fortjener nok 120-130 kWh pakke som LR.
Det er nok noe der vi kan håpe på hvis det blir 2170 celler.

Kunne godt tenkte meg opp mot 200kWh pakke dog, så slipper man å lade på dagsturer i Norge, og kan greie seg med en ladestopp om dagen på Autobahn. For de som kjører med campingvogn blir det og lettere å planlegge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA