Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på 75kWh batteri fra mandag

Startet av Øggen, torsdag 10. januar 2019, klokken 00:24

« forrige - neste »

erikho

Man faar nok helt sikkert raskt et alternativ. Tipper litt lengre rekkevidde for tilsvarende pris. De hadde veldig faa biler in-transit paa slutten av 2018, saa er nok et lite salgstriks fra Elon som raskt kan fylle ordreboken.

Apache

Hvis jeg i dag måtte velge mellom TMS 100D eller Model 3 LR/performance så ville jeg ikke ha valgt noen.

  • Model 3 interiør (cockpit) er regelrett ikke fin (stygg) etter min smak, kan aldri tenkte meg en bil med den stilen
  • Model S 100D er per dags dato for dyr for meg. Jeg klarte i høst å strekke meg til en 75D

Så for meg hadde det  vært TMS 75D eller ikke Tesla overhode. Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.

turfsurf

Sitat fra: Àpache på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:09
Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.
Nå tar du dine meninger og antar at de fleste andre er enige. For meg er bare Model 3 Tesla sitt designspråk tatt ett steg videre. Jeg har enda til gode å høre noen si at interiøret i Model 3 er stygt, de fleste er bare nysgjerrige. En del foretrekker nok tradisjonelle interiør, men de fleste tilpasser seg. Folk kjøper jo Toyota og Citroen og....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

noto

Hvis prisene ikke justeres nedover på 100kWh-utgavene vil salget av S/X falle drastisk når «folkeutgaven» forsvinner. Tax-incentives i USA bidrar i samme retning. Det kommer åpenbart ingen ny «liten» batteripakke med gammel celletype. Da sier det seg selv at behovet for gammel type batterier blir så lavt at det ikke lengre er effektivt å produsere. Det gir betydelig forenkling å skifte til ny celletype som dessuten er mer plasseffektiv og gir rom for kraftigere pakker.

turfsurf

Sitat fra: mthoring på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:54
Er nok nye batteripakker og CCS (høyere ladehastighet) på trappene nå ja. Innstegsmodellen kan være utilgjengelig en kort periode mens produksjonslinjen endres. Jeg holder en knapp på at de har byttet til 2170 når de kommer igang igjen.
Nye batteripakker er det nok. 2170, må si jeg tviler. Da må de i så fall ha økte kapasiteten enormt på Gigafactory.

Tipper først 100 blir i salg en liten stund til, enten med redusert eller samme pris, og så kommer SR og LR som plasserer seg litt under og litt over 100 i rekkevidde, med ca samme pris som dagens 75 og 100.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:22
Sitat fra: Àpache på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:09
Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.
Nå tar du dine meninger og antar at de fleste andre er enige. For meg er bare Model 3 Tesla sitt designspråk tatt ett steg videre. Jeg har enda til gode å høre noen si at interiøret i Model 3 er stygt, de fleste er bare nysgjerrige. En del foretrekker nok tradisjonelle interiør, men de fleste tilpasser seg. Folk kjøper jo Toyota og Citroen og....

For many families the Model 3 will be too small. This is the main reason why the S and X 75D are so popular. They are right size family cars for most and within a reasonable price range.

The Model 3 is a lot smaller than the Model S. The rear seat in the Model 3 is not wide enough to offer space for more than 2 adults/large teenagers, so it's more like a 4 and half person car, unlike a real 5 person car as the Model S.
The trunk of the S is also a good deal larger than the Model 3, not to mention the huge load opening of the S (sedan) compared to the small opening in the Model 3 (hatchback). Severely limiting in what you can transport in the trunk.

Then for tall people, the placement of the screen in the Model 3 is so low, that I was hitting my right knee against the screen and in my time trying out the car I had yet to find a seat position where I could avoid hitting the screen.

The model 3 is a very nice car. Good value for money compared to other EV's, as it also gives access to the huge Supercharger Network, but for many families it will be too small a car to be used on long trips and/or holidays.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:22
For many families the Model 3 will be too small. This is the main reason why the S and X 75D are so popular. They are right size family cars for most and within a reasonable price range.

Og for mange familier vil model 3 være stor nok. Nå har folk forskjellig behov, men i alle fall for mange ett og tobarnsfamilier vil 3 være stor nok. Spesielt når man er ferdig med barnevogna. Ellers har jeg lagt merke til at stadjonsvognen er likefullpakket med ting nå som når vi hadde masse babyutstyr. Det blir fort at man bruker den plassen man har..

geear

Sitat fra: Àpache på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:09
Hvis jeg i dag måtte velge mellom TMS 100D eller Model 3 LR/performance så ville jeg ikke ha valgt noen.

  • Model 3 interiør (cockpit) er regelrett ikke fin (stygg) etter min smak, kan aldri tenkte meg en bil med den stilen
  • Model S 100D er per dags dato for dyr for meg. Jeg klarte i høst å strekke meg til en 75D

Så for meg hadde det  vært TMS 75D eller ikke Tesla overhode. Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.
Har du sett og sittet i Model 3 selv? Jeg var veldig skeptisk, men ble positivt overrasket over interiør/skjermløsning.

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:22
For many families the Model 3 will be too small. This is the main reason why the S and X 75D are so popular. They are right size family cars for most and within a reasonable price range.

The Model 3 is a lot smaller than the Model S. The rear seat in the Model 3 is not wide enough to offer space for more than 2 adults/large teenagers, so it's more like a 4 and half person car, unlike a real 5 person car as the Model S.
The trunk of the S is also a good deal larger than the Model 3, not to mention the huge load opening of the S (sedan) compared to the small opening in the Model 3 (hatchback). Severely limiting in what you can transport in the trunk.

The model 3 is a very nice car. Good value for money compared to other EV's, as it also gives access to the huge Supercharger Network, but for many families it will be too small a car to be used on long trips and/or holidays.
Ja, helt enig i det du sier. Mine 3 ville pisket meg hvis jeg byttet Model X i en 3. Men for familier på 4 som er ferdige med barnevogn stadiet vil den funke helt fint. Før vi fikk det tredje barnet dro vi på ferie i en Mini Cabriolet. Så det kommer veldig an på krav / behov. Det er jo mange som hevder at i3 er en perfekt familiebil og...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Går fra X til 3 P. En unge på 1.5 år.
3 er mye mer for pengene enn S og X, så fremt man klarer seg med plassen.

Man får jo mer rekkevidde enn s100d, mer dynamisk bil, enklere å parkere osv. Klart at den er mindre fancy, men det er jo det som holder vekt nede. Med lavt forbruk og lang rekkevidde, er lading i km/t høyt.

Jeg tror 100 blir ny minstestr. Og ny 120-130. De blir nok hetende SR og LR.

daktari

En tanke slo meg plutselig. Prisøkning på 3LR?

Det skiller 200.000 mellom S75D og 3DLR.  Det skiller bare $9000 mellom Sr og LR, og MR midt mellom.
Kanskje får vi 70000 prskutt på S100, men 70000 økning på 3 LR? Det tetter gapet mellom modellene, og gir økt inntjening på 3. Det gir ikke mening at eneste S skal være 400.000 mer enn 3LR.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sfinxern

#26
MS har vært og er en dyr bil i USA. Selv om de har hatt et godt salg av MS i USA også, så ser de jo nå en voldsom etterspørsel av M3. Selv om MS er betydelig mer praktisk med sitt bagasjerom og størrelse sammenlignet med M3, så er ikke det nok til at folk heller velger M3 foran MS.

Personlig så hadde jeg ikke kunne hatt M3 som hovedbil fordi jeg er nødt til å ha bagasjerommet ifbm hund, barn og utstyr osv. Men de aller fleste familiene klarer seg med M3. Og det vil vi få se i Norge også. M3 kommer raskt til å bli den Tesla modellen det finnes flest av. Selv da med M3LR og M3P. Og tenk bare når SR og MR kommer. Da kommer det til å ta helt av. Og hvis M3 også kommer med hengerfeste, som aldri vil bli godkjent på MS, så er det jo en svært viktig faktor både i USA og i Europa. Det er stor etterspørsel etter hengerfeste i USA.

Men nå skal vi heller ikke glemme at MS er flaggskipet til Tesla og Elon har jo sagt det utallige ganger at dette er Teslas viktigste bil. Men jeg tror ikke at det er en ny MS på trappene allerede nå. Nå handler det bare om å få produksjonen av M3 så stabil som mulig for å mette markedene. Og så kommer M3SR/MR.

I mellomtiden tror jeg ikke det er formålstjenlig for Tesla å komme med to nye batteriversjoner på MS/MX. Jeg tror de kun vil beholde 100kWh versjonene av begge og samtidig redusere prisene litt på disse. Det vil gjøre at folk som hadde kjøpt 75 nå kan klare å strekke seg til en 100. Kanskje vil Tesla også innføre noen ytterligere intensiver på MS/MX for å opprettholde salget av disse. Gratis SuC? Super-rente?
Og så tror jeg det kommer en ny MS etter hvert. Helt ny. Men den vil nok ikke komme før om et par år tror jeg.

Uansett, det blir mye spekulasjoner. Vi får vel vite litt mer de kommende ukene:).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

geear

Vil nok tro at Y kommer før ny S, men hvem vet.

100-modellene har gitt Tesla MYE høyere inntjening enn 75-modellene, siden 25kWh ekstra ikke er i nærheten av å koste 160k i merkost, vi snakker vel heller 35-45k, slik at de har tjent 115-125 000,- mer på 100-modellene enn 75-modellene. Spørsmålet er nå om 75 har vært tap eller 0-prosjekt (inkl. reklamasjoner) slik at de trenger å opprettholde prisen på 100 eller om de kan ta av de 115-125k for å redusere salgsprisen. Noe som åpenbart blir en smell for eksisterende eier av alle modeller.

sfinxern

Det var jo en periode i starten av 100 versjonen at den ikke lå mer over i pris enn 60-70 000kr. Var flere som slo til den gangen :).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

#29
Kan fortsatt bestille S/X75D på Tesla.com.

edit: ser at det stoppes i kveld etter twittermelding. 12:00 lokal tid California.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA