Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på 75kWh batteri fra mandag

Startet av Øggen, torsdag 10. januar 2019, klokken 00:24

« forrige - neste »

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vhagar

@_Ali_Gray spurte under der:
SitatAre you moving away from battery sizing in a similar sense to how Model 3s are sold ie Long Range, Performance etc?

Og Elon svarte "Yes".

Performance har vi jo allerede (P100DL), så da spørs det om 100D er short/mid range eller long range og hva som eventuelt kommer i tillegg. Rart om de fjerner 75 uten å ha noe å tilby, med mindre de kun vil ha 100 og P100. Det blir i såfall dyrere innstegsmodeller og et litt lavere nybilsalg i Norge fremover?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Wibla

Tja, pusher vel en del salg i retning model 3?

Usikker på hva det vil ha å si for bruktverdien på X/S75, men tiden vil vel vise.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:38
@_Ali_Gray spurte under der:
SitatAre you moving away from battery sizing in a similar sense to how Model 3s are sold ie Long Range, Performance etc?

Og Elon svarte "Yes".

Performance har vi jo allerede (P100DL), så da spørs det om 100D er short/mid range eller long range og hva som eventuelt kommer i tillegg. Rart om de fjerner 75 uten å ha noe å tilby, med mindre de kun vil ha 100 og P100. Det blir i såfall dyrere innstegsmodeller og et litt lavere nybilsalg i Norge fremover?

Litt lavere? For X er det solgt mer X75D enn X90D, XP90D, X100D og XP100D til sammen. S75D er også den mest solgte S-modellen av alle. Så om de ikke kommer med noen nye rimelige varianter bør de helst droppe prisen på 100kWh med minst 70-80k om de vil opprettholde salget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Vhagar

Sitat fra: Wibla på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:48
Tja, pusher vel en del salg i retning model 3?

Usikker på hva det vil ha å si for bruktverdien på X/S75, men tiden vil vel vise.

Tviler sterkt på at noen som seriøst vurderer en X, går ut av den lokale teslasjappa med en model 3. For noen kan nok model 3 erstatte et valg av en S men ikke alle.

Jeg ser for meg en pen liten stigning i bruktverdi om ikke Tesla kommer med en batteripakke som legger seg lavere i pris enn 100-pakken i dag. Markedet blir nok dradd oppover og ikke nedover til model 3. I hvertfall for X siden det er lenge til Y kommer. Hva som skjer med S er litt mer usikkert vil jeg tro.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:59
Litt lavere?

Jeg tenkte på totalsalget, de har vel sine tanker om at det går opp i opp gjennom salg av model 3 kanskje? Og med høyere fortjeneste. Jeg er ikke enig med Tesla om dette er deres tankegang, jeg er enig med deg. jeg tror de bommer på det norske markedet når de nå kutter X75D inntil videre. De skal virkelig selge mange model 3 i 2019 for å dekke opp manglende 75-utgaver.

Men Tesla gjør mye for å kutte kostnader for tiden. Ferre valg på lakk etc. så jeg tror nok at vi har vært litt bortskjemt med å kunne velge og vrake i så mye til nå. Det blir spennende å se hvor det ender.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Magnus Hansen

Når man sammenligner prisforskjellen på 75 og 100 med model 3 SR og Lr, då har de åpenbart veldig bra marginer på den oppgraderingen. Jeg tipper de senker prisen på 100

1000kwh

Det er snart ingenting å velge når man bestille model s/x. Kan jo like gjerne bare lage en versjon med en farge og ett interiør.

THE

Hvis grunnprisen på X går opp som følge av dette grepet til Tesla, så tror jeg det vil føre til økte salgstall for eTron og iPace i stedet for økt etterspørsel etter den dyreste X-versjonen. For å unngå å tape en stor del av potensielle X75 kunder til Jaguar og Audi, så må i så fall prisen på X med 100kWh batteri gå ned en god del.

Jeg funderer litt på om Tesla kommer til å beholde 100 kWh (eller gå opp til 110 kWh) batteri i LR og gå opp til 85 kWh i SR. Prisen blir uforandret for SR, og går litt ned for LR hvis de beholder 100 kWh batteri. En X SR (85kWh) vil vel ha lenger rekkevidde enn iPace, og sannsynligvis også lenger rekkevidde enn eTron. Prisen på grunnversjonen av X kan ikke øke mye hvis den fremdeles skal være konkurransedyktig med eTron, iPace og etterhvert med EQC og iX3.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HKS

Per dags dato så har jo Tesla to batteriarkitekturer i S og X.

75-batteriene passerer seg på samme arkitektur som Tesla har hatt lenge (90, 85, etc.) mens 100-batteriene er en oppdatert arkitektur hvor kjøleløsningen er litt mer effektiv, og batteriene er stacket annerledes.

Et 75-batteri fikk man med å plukke ut to moduler av et 90-batteri.
Plukker man ut to moduler av et 100-batteri så får man 85.
Tesla Model 3 Long Range

daktari

Kan også komme 2170-pakker med enda raskere lading og CCS-port for å matche/toppe Audi sin ladehastighet med SuC versjon 3. Først gjør de nå SuC CCS-kompatibel i passe omfang, og så oppdaterer de til 175kWh CCS 2.0-stolper på resten.

Legg merke til at S/X ikke enda er WLTP-sertifisert (som jeg kan finne). Etter kravene skulle alle biler vært det innen sept. 2018, men man kunne få disp. hvis bilen var "utgående modell", da kan man sertifisere senest sept. 2019. Dette impliserer oppdatering også på 100-modellen. Holder åpent for at jeg feiltolker regelverket etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HKS

Vet jo selvsagt aldri med Tesla, men vil tro at det er for tidlig med 2170-pakker enda. Vil tro at de trenger alt de kan produsere av 2170 til Model 3.

En så stor endring i Model S og X vil også føre til reduserte marginer, og vil tro de ønsker å stabilisere Model 3 produksjonen mer før de gjør endringer på en så stabil inntektskilde som S og X.
Tesla Model 3 Long Range

flux

#13
Kanskje de bytter til samme mer effektive motorer som i model 3, og beholder noenlunde samme batteri størrelse.

mthoring

Er nok nye batteripakker og CCS (høyere ladehastighet) på trappene nå ja. Innstegsmodellen kan være utilgjengelig en kort periode mens produksjonslinjen endres. Jeg holder en knapp på at de har byttet til 2170 når de kommer igang igjen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA