Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Model 3

Startet av Karma, onsdag 09. januar 2019, klokken 20:38

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ladov på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:37Mener at bilen ikke kan lade med mer enn 11kW på type2.
Mener også dette er tilfelle, men jeg er ikke helt sikker på hvor jeg har sett informasjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:42
Sitat fra: ladov på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:33
Kan Model 3 ta imot 22kW selv om ladestasjonen kan gi dette?
Mener at bilen ikke kan lade med mer enn 11kW på type2.
Som beskrevet i linken min over, skal alle Teslaer ha maks 16,5kw som max både på Type 2 og TWC


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg finner det ikke igjen i farta men jeg er rimelig sikker på at det kun gjelder S/X.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

Sitat fra: ladov på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:33
Kan Model 3 ta imot 22kW selv om ladestasjonen kan gi dette?
Mener at bilen ikke kan lade med mer enn 11kW på type2.
Ser i USA at LR/performance har 40A onboard charger mot 32A på MR:
https://electrek.co/2017/08/02/tesla-model-3-charging-options/

Men hva dette betyr (om det er relevant) for Europa, vet jeg ikke.

Strøm Tycoon

Sitat fra: ok67 på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:40
Svaret er JA. CCS består av type 2 over og DC/hurtiglader i dei to underste (ekstra) kontaktpunkta.

Mon tro om det kommer deksel til DC-pluggene når man bare lader med Type 2?

Tom

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:07
Det finnes noen Type 2 ladestasjoner med fast kabel, men det er ikke det vanligste.

Sannsynligvis leveres Model 3 kun med "UMC", som kan benyttes til å lade med 2,3 kW fra vanlig stikkontakt, eller opp til 11 kW fra industristikk.

Ny UMC ser ut til å bare støtte opp til 3,7kW (1-fase 16A) i følge Teslas web-sider. Det følger med schuko-adapter (13A) og CEE-adapter (3-pins 16A).

Det er nok bare med adapter som følger med som står der.. Tipper du kan bruke 32A blått adapter og få 7,2kw.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: model3citizen på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:13
Sitat fra: ok67 på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:40
Svaret er JA. CCS består av type 2 over og DC/hurtiglader i dei to underste (ekstra) kontaktpunkta.

Mon tro om det kommer deksel til DC-pluggene når man bare lader med Type 2?
Det sto at vinterland får nye ladeporter. Så det kan være de kommer til  i å beskytte bedre mot vær og åpnes/lukkes lettere i frost enn til nå
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: Tom på torsdag 10. januar 2019, klokken 03:46
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:07
Det finnes noen Type 2 ladestasjoner med fast kabel, men det er ikke det vanligste.

Sannsynligvis leveres Model 3 kun med "UMC", som kan benyttes til å lade med 2,3 kW fra vanlig stikkontakt, eller opp til 11 kW fra industristikk.

Ny UMC ser ut til å bare støtte opp til 3,7kW (1-fase 16A) i følge Teslas web-sider. Det følger med schuko-adapter (13A) og CEE-adapter (3-pins 16A).

Det er nok bare med adapter som følger med som står der.. Tipper du kan bruke 32A blått adapter og få 7,2kw.
Om du kan bruke 32A adapter, så tviler jeg på at man får høyere effekt siden kabelen også er tynnere på UMC gen 2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kc

Ser ut som max hastighet via blå kontakt er 3,7kw med Tesla Mobile Connector. Onboard lader i bilen støtter opptil 16,5kw via type 2.
Kilde: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation?redirect=no se tabell nederst på siden.

Espen Hugaas Andersen

Informasjonen gjelder nok bare Model S/X. Nettsiden er sjeldent helt oppdatert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut3448

#39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:17
Informasjonen gjelder nok bare Model S/X. Nettsiden er sjeldent helt oppdatert.
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:LsEuOoR1_QAJ:https://www.tesla.com/support/home-charging-installation/onboard-charger+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-b-ab

Usikker på hvordan jeg skal tolke dette. Det står 11kW, men det står også at 3 LR får samme lader som S/X.

Model S 75D, 100D, P100D
Model X 75D, 100D, P100D
Model 3 Long Range    
48 amp / 11.5 kW    60 amp circuit breaker

Model 3 Mid Range
Model 3 Standard Range    
32 amp / 7.7 kW    40 amp circuit breaker

geear

USA-modeller er ikke nødvendigvis relevante for det vi har her...

Det har vel vært sagt at det ikke er plass til 3x5,5kW laderen som står i europeiske X/S, og at 3 derfor får en mindre lader på 3x3,6kW?

Norse Machine Service

Jeg var innom Tesla Skøyen for å kjøpe TWC men de fortalte at man må ha VIN nr for å kunne få denne.
Bare til info så ikke flere kjører bomtur..
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

pets

Jeg kjøpte på finn.no, helt ny og litt billigere.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:15Type 2 kabel ble levert sammen med S/X uten ekstra kostnad på bestillinger fra og med april 2017. Før det måtte man betale for kabelen. Sannsynligvis vil Tesla velge å få inn ekstra penger på Model 3 ved at man må betale for Type 2 kabelen.

Dette blir jo som å levere en bensinbil, og så må man betale for en ekstra dings for å kunne fylle på bensinstasjoner. Schuko er jo kun tillatt som "nødlading", og skal man lade på de fleste ladestasjoner der ute så kreves Type 2.

Får håpe Tesla tar til vettet og ikke leverer bilen uten grunnleggende funksjonalitet.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:15Type 2 kabel ble levert sammen med S/X uten ekstra kostnad på bestillinger fra og med april 2017. Før det måtte man betale for kabelen. Sannsynligvis vil Tesla velge å få inn ekstra penger på Model 3 ved at man må betale for Type 2 kabelen.

Dette blir jo som å levere en bensinbil, og så må man betale for en ekstra dings for å kunne fylle på bensinstasjoner. Schuko er jo kun tillatt som "nødlading", og skal man lade på de fleste ladestasjoner der ute så kreves Type 2.

Får håpe Tesla tar til vettet og ikke leverer bilen uten grunnleggende funksjonalitet.

Ja, det hadde vært for dumt. Det er tross alt ingen billigbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA