Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Model 3

Startet av Karma, onsdag 09. januar 2019, klokken 20:38

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: noto på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:58
DC (hurtiglade) stasjoner har vel normalt fastmontert kabel mens AC-stasjoner ikke har det. Type-2 kabel får du ganske rimelig hvis det ikke følger med bilen, hvilket det sannsynligvis gjør.

Tviler på at du får Type2 - kabel med bilen, vi fikk iallfall ikke det på S'en. Men vil absolutt anbefale å kjøpe en selv om man kommer langt bare med UMC. Type 2 kan erstatte mange superladinger om man er flink til å benytte muligheten på overnattingssteder, attraksjoner, spisesteder o.l.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Handyman

Tesla sier i alle fall at Type 2 og UMC følger med:
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

Her står også en del fin info:
https://www.tesla.com/no_NO/charging

Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:08Er det en vanlig type 2 til type 2 som eventuelt følger med og i tilfelle i hvilken lengde? Eller er det type 2 i den ene enden og en eller annen klump og plugg for hjemmebruk i den andre, slik som i bildene fra amerikanske leveranser? Jeg skal installere Saltobox og det hadde vært greit å slippe å betale 2500,- for en kabel.
På Model S/X leveres både UMC og en Type 2 kabel. Men det er ganske usikkert om Type 2 kabel vil inkluderes med Model 3.

Type 2 kabel ble levert sammen med S/X uten ekstra kostnad på bestillinger fra og med april 2017. Før det måtte man betale for kabelen. Sannsynligvis vil Tesla velge å få inn ekstra penger på Model 3 ved at man må betale for Type 2 kabelen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olavxxx

Sitat fra: hgs på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:10
Sitat fra: noto på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:58
DC (hurtiglade) stasjoner har vel normalt fastmontert kabel mens AC-stasjoner ikke har det. Type-2 kabel får du ganske rimelig hvis det ikke følger med bilen, hvilket det sannsynligvis gjør.

Tviler på at du får Type2 - kabel med bilen, vi fikk iallfall ikke det på S'en. Men vil absolutt anbefale å kjøpe en selv om man kommer langt bare med UMC. Type 2 kan erstatte mange superladinger om man er flink til å benytte muligheten på overnattingssteder, attraksjoner, spisesteder o.l.
Type 2 ble standardutstyr på S og X rundt juli-august 2017.

Ellers @Vesel kan man lade raskere på UMC med blå industriovergang (den følger med til S og X, usikker på 3).

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:07
Det finnes noen Type 2 ladestasjoner med fast kabel, men det er ikke det vanligste.

Sannsynligvis leveres Model 3 kun med "UMC", som kan benyttes til å lade med 2,3 kW fra vanlig stikkontakt, eller opp til 11 kW fra industristikk.

Ny UMC ser ut til å bare støtte opp til 3,7kW (1-fase 16A) i følge Teslas web-sider. Det følger med schuko-adapter (13A) og CEE-adapter (3-pins 16A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: Vesel på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:09
...
Når det gjelder ladesøyler med Type 2, så er jeg i grunn usikker. Tror man må ha egen kabel noen steder, at det bare er et uttak. Overlater til noen andre å svare.
...
Det avhenger av effekten. Noen type2-ladepunkt kan levere 43kW og der er det fastmontert kabel. På ladepunktene som leverer 22kW eller mindre må du ha med egen kabel.

Hvis vi *ikke* får med type2 kabel med TM3 så selges det 'overalt'. Kjell.com har 22kW-kabel til 2799 og 11kW kabel til 2299, bare for å nevne et eksempel..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

#21
Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:16
Sitat fra: hgs på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:10
Sitat fra: noto på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:58
DC (hurtiglade) stasjoner har vel normalt fastmontert kabel mens AC-stasjoner ikke har det. Type-2 kabel får du ganske rimelig hvis det ikke følger med bilen, hvilket det sannsynligvis gjør.

Tviler på at du får Type2 - kabel med bilen, vi fikk iallfall ikke det på S'en. Men vil absolutt anbefale å kjøpe en selv om man kommer langt bare med UMC. Type 2 kan erstatte mange superladinger om man er flink til å benytte muligheten på overnattingssteder, attraksjoner, spisesteder o.l.
Type 2 ble standardutstyr på S og X rundt juli-august 2017.

Ellers @Vesel kan man lade raskere på UMC med blå industriovergang (den følger med til S og X, usikker på 3).
Det er mulig Tesla har feil info på sidene sine, men de sier altså at både UMC og Type 2 følger med alle Teslaer. Se link i posten min over.
Men UMC gen 2 lader nå bare med 16A med blått adapter og 13A med Shucko.


Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Espen Hugaas Andersen

#22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:22Ny UMC ser ut til å bare støtte opp til 3,7kW (1-fase 16A) i følge Teslas web-sider. Det følger med schuko-adapter (13A) og CEE-adapter (3-pins 16A).
Åh, det hadde jeg ikke fått med meg.

Kanskje jeg kan selge min UMC som støtter 11 kW for en ny UMC og mellomlegg. Trenger bare blå og schuko. (Slipper overgang fra 16A blå til 32A blå også!) :o
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Vesel på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:09
...
Når det gjelder ladesøyler med Type 2, så er jeg i grunn usikker. Tror man må ha egen kabel noen steder, at det bare er et uttak. Overlater til noen andre å svare.
...
Det avhenger av effekten. Noen type2-ladepunkt kan levere 43kW og der er det fastmontert kabel. På ladepunktene som leverer 22kW eller mindre må du ha med egen kabel.

Hvis vi *ikke* får med type2 kabel med TM3 så selges det 'overalt'. Kjell.com har 22kW-kabel til 2799 og 11kW kabel til 2299, bare for å nevne et eksempel..

Endel 22kW (og tregere) ladepunkter har også fast kabel, f.eks alle Teslas Destination Chargere. Det er egentlig en uting da det ekskluderer en stor andel av elbilene som ruller på norske veier.

Jeg (ladespesialisten.no) selger 22kW type 2 kabel for 1950,- forøvrig. 5m ITT Cannon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip Marlowe

Kan Model 3 ta imot 22kW selv om ladestasjonen kan gi dette?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

olavxxx

Siden trådstarter lurer på lading, er kanskje mitt største tips å ikke lade "for mye" på superladerne.
Se videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=VABvS9zfuiI

Man ser der at man får veldig høy hastighet veldig tidlig (hvis batteriet er varmt og det er rundt 10%). Så man planlegger da å komme frem til lader med varmt batteri på 10%, så lader man det man må (og kanskje bittelitt til), deretter kjører man til neste superlader.

Det er en LR på videoen, LR og Performance lader mye kjappere enn MR (som vi ikke vet om vi får i Norge).

olavxxx

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:33
Kan Model 3 ta imot 22kW selv om ladestasjonen kan gi dette?
Jeg har ikke sett noe om ladehastigheten på den, ny S og X nå makser vel på 16,5 kW.
Skulle den lade samme som S/X, vil man uansett få flere km/t (pga. lavere forbruk).

ladov

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:33
Kan Model 3 ta imot 22kW selv om ladestasjonen kan gi dette?
Mener at bilen ikke kan lade med mer enn 11kW på type2.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Karma

Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:34
Siden trådstarter lurer på lading, er kanskje mitt største tips å ikke lade "for mye" på superladerne.

Takk for gode tips :)

Har også prøvd å lese meg opp på både ladevettregler, og synes også denne fra TOCN var fin:

"Viktig å vite om ladehastighet på superlader
- Lading mellom 10 % og 80 % er hurtig og gir vanligvis god nok rekkevidde til å kjøre mellom de fleste Superladere.

- Lading fra 80% til 100% tar omtrent like lang tid som fra 0% – 80%. Dette er for å skåne batteriet i bilen.
Ladestrømmen vil bli lavere og lavere etterhvert som batteriet blir fullere og fullere.  Faktiske ladetider kan variere.

- Skal man holde størst hastighet på langturer, holder man seg i området 20-80%. Man lader det man trenger for å komme frem til neste superlader + setter av en liten sikkerhetsmargin.

- For optimal hastighet på superlader må bilens batteri ha en temperatur mellom 30-45C
Under 30C og over 45C gir redusert ladeeffekt/hastighet."

https://www.tocn.no/lading-pa-superlader/

Handyman

#29
Sitat fra: ladov på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:33
Kan Model 3 ta imot 22kW selv om ladestasjonen kan gi dette?
Mener at bilen ikke kan lade med mer enn 11kW på type2.
Som beskrevet i linken min over, skal alle Teslaer ha 16,5kw som max både på Type 2 og TWC


Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA