Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekttariff

Startet av oprytz, onsdag 09. januar 2019, klokken 19:13

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

#15
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:29
Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:18
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:16
Per I dag tror jeg ikke det er netteiere som har effekttariff mot vanlige privatkunder, så derfor er det kun diskusjoner rundt fremtidige modeller som er synlige. Bedrifter, storforbrukere over 160A og spesielt kraftintensiv industri er som regel de som har slike tariffer. NVE har et arbeid pågående rundt ny tariffstruktur så det er derfor det er mye diskusjon rundt dette.

Fredrikstad Energinett har visst en prismodell i den gaten.

OK, da har jeg lært det :)
Norgesnett har denne prismodellen på Hvaler og på deler av Kråkerøy (https://norgesnett.no/nettleie/#/effektbasert-nettleie/) men jeg vil påstå at det ikke er mange målepunktene de har, relativt sett, og at de fleste andre nettleverandører ikke opererer med effekttariffer for privatkunder ENNÅ. :)

Med den prismodellen ville min nettleie fra Skagerak for desember økt med 32% basert på en effektberegning på 11kWh ...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Nordlands

Sitat fra: Electrix på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:27
Sitat fra: Nordlands på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:40
Sitat fra: arthur på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:34
https://enerwe.no/nyheter/huseierne-ber-nve-stoppe-arbeidet-med-effekttariff/
Han som har uttalt seg her hevder NVE har hengt seg opp i en løsning for effekttariff, men virker selv å ha hengt seg opp i feil forståelse av løsningen som er blitt foreslått... Utfra det jeg har fått med meg vil det opprinnelige forslaget om abonnert effekt bare bety at man må betale litt ekstra for toppene som går høyere, nivået på abonnert effekt kan settes basert på snittforbruk (ganget med en faktor). Det alternative forslaget med time-of-use vil stort sett korrelere med strømpris. I begge tilfeller vil det gi en liten belønning til de med jevnt forbruk, og en liten straff til de med store effekttopper.

Når det gjelder næring har netteierne forskjellige modeller for påkrevd effekttariff, det kan være basert på inntaksstørrelse - helt ned fra 100A, eller forbruk - f.eks. 100 000 kWh. Det er vel alltid også et energiledd, og effektavgiften er vanligvis også vesentlig forskjellig sommer og vinter.
En del mennesker kommer til å sette seg inn i dette og endre forbruk, og en del kommer ikke til å forstå eller gidde å sette seg inn i det.

Med tariff basert på makseffekt vil de som setter seg inn i det endre forbruket noe, og man får en liten bedring totalt.

Med time-of-use vil de som setter seg inn i det flytte ennå mer av forbruket til laveffektperiodene og overkompansere slik at man kan få en stor forbedring.
Husk på at det trolig blir innført timesprising av strøm basert på faktisk forbruk for mange flere samtidig, det tror jeg vil gi litt av samme effekten som time-of-use også med abonnert effekt. Poenget mitt var uansett at det ikke vil gi noen store utslag, men noen prosent lavere regning til de som har jevnere forbruk enn snittet og noen prosent høyere regning til de med større effekttopper. I forhold til å "forstå" hvordan det virker så er det jo allerede slik at folk blir lurt inn i veldig dårlige strømavtaler, om noe så vil jeg tro ny forskrift vil innskrenke mulighetene til å selge folk "feil" avtale.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

KjellG

Hvis en holder seg til effekttariff, vil en kunne lure denne ved å nilade i 55 min for deretter å ta pause på 10 min døgnet gjennom? Blir noen artige ladebokser.

Lars C. Krogenæs

#18
Hos Hafslund slår effektavgiften inn på anlegg med hovedsikring større enn 80A ved 400v og 125A ved 230v. Om det er personlig eller bedrift spiller ingen rolle.

Har du en hovedsikring lavere enn dette, kan du se bort fra effektavgift frem til 1.1.2021.

Slår effektavgiften inn, slår den inn fra første Kw som er brukt hos Hafslund, men f.eks ikke hos Glitre, som også har med forventet årsforbruk, og tid på døgnet. NorgesNett (Fredrikstad holdt utenom) har lik effektavgift hele året, mens den varierer fra mnd til mnd hos Hafslund. Regnearket jeg bruker hos hvert nettselskap ser ofte ganske grisete ut :o

For de som har anlegg med effektavgift hos Hafslund:
Nå i januar er avgiften på 187kr/kWt per mnd, for den timen med høyest forbruk i løpet av en måned.

Har man et ladeanlegg med 10 biler som har ladet samtidig på 16A i en time i løpet av en måned, blir prisen for januar dermed 36kW*187kr=6730,- Det vil si kun 673 kroner i effektavgift per bruker, i tillegg til strømmen man har brukt!

Har borettslaget valgt en løsning der man ikke har mulighet til å kontrollere dette, eller man har valgt en leverandør som har pushet mest mulig effekt med den magiske formelen p=u*i, uten å si hva det innebærer så går man garantert på en smell og det blir rabalder enten man legger på en månedsavgift på 673kr, eller man baker dette inn i strømprisen, slik at man presenterer en kWt pris på la oss si 6kr per kWt.

Alle netteiere har forskjellige effektavgifter. Jeg har brukt mye tid på å analysere og forstå tariffene til  Norgesnett, Glitre, Skagerak og endel andre nett, for å kunne gi råd og styre våre kunders anlegg, og det er utrolig hvor uoversiktelig netteierne greier å gjøre dette.

Har man flere målere blir disse ikke slått sammen. Det er således lurere med 2 anlegg som ligger under, enn 1 stort som ligger over. 

Fra 1.1.2021 er det ventet at det kommer store endringer.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#19
Sitat fra: KjellG på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:08
Hvis en holder seg til effekttariff, vil en kunne lure denne ved å nilade i 55 min for deretter å ta pause på 10 min døgnet gjennom? Blir noen artige ladebokser.

Nei  ;)

Det er høyeste forbruk av strøm i løpet av 1 time som er grunnlaget for effektavgiften. Du kan således ta ut 60kW i 10 minutter, og ikke noe annet resten av måneden, og bli fakturert for en effekt på 6kW den timen.

AMS målerne rapporterer ikke (til netteier) høyeste effekt som er tatt ut, men timesverdiene. Netteier har således ikke mulighet til å hente ut momentan effekt som er tatt ut.

På HAN-pluggen kan du og jeg hente ut effekten målt hver 2,5 sekund. (Unntaket er for AMS målere fra Kamstrup som kun greier å gi ut effekt hvert 10. sekund).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Electrix

Sitat fra: KjellG på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:08
Hvis en holder seg til effekttariff, vil en kunne lure denne ved å nilade i 55 min for deretter å ta pause på 10 min døgnet gjennom? Blir noen artige ladebokser.
Om du for eksempel lader med 6kW så lader du 1kWh per 10 min. Hvis du lader i 1 time så blir det 6kWh den timen. Lader du med 6kW i 50 min blir det 5kWh den timen.

Med mitt strømabonnement betaler jeg for spotpris pr time, og da bruker de hele klokketimer. Hvis effektmålingen bruker samme grunnlag så vil det si at om jeg bruker 8kW fra kl 16:00 til kl 17:00 så blir det 8kWh pr time. Hvis jeg bruker 8kW fra 16:30 til 17:30 så blir det 4kWh pr time forutsatt at jeg ikke bruker strøm resten av tiden...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Selvfølgelig.
Får skrive om Lucky Luke: «Han skriver fortere enn tankene henger med».  ;)

stefse

Tråden viser med tydelighet at effekttariffer ikke er for folk flest.  :-1:

En løsning er å videreføre fritaket for hovedsikring under 80/125A, og bruke AMS data til andre, mer fornuftige ting.

Noe av arbeidet til NVE i denne runden er å samkjøre effekttariffene som finnes i dag, slik at det ikke blir en jungel av effekttariffer. Trolig blir det slik, iallefall.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lars C. Krogenæs

Målet med effekttariff må være å styre forbruket, slik at man får utnyttet infrastrukturen så godt som mulig. Dersom det er mulig å innføre ordninger som flytter forbruk fra perioder med høy belastning i nettet, til perioder med lav belastning i nettet, kan nettselskapene utsette oppgraderinger, eller de kan tilby lavere priser til kundene.

Lading av elbil, sammen med varming av vann, er de 2 lastene vi har som det er enklest å flytte fra ettermiddagen til natt. Gjør vi det, trengs det ingen oppgradering av nettet ved overgangen til 100% nullutslippsbiler.

Dermed vil det være fornuftig å gi en liten smekk på fingeren for alt forbruk i tidsrommet 07-11 og 16-19. Så bør det være en gulrot for de som bruker strøm fra 24-06.

Da bør vi ha et system som gjør at elbiler fortrinnsvis lader om natten. Slik det er i dag, er systemet at vi bør lade med så jevn effekt som mulig, allerede fra første bil putter inn ledningen kl 15.00 på ettermiddagen. Det er ikke en samfunnsmessig optimal måte å lade på.

Altså: innfør Time Of Use som modell, der det ikke er noe tak nattestid for borettslag og sameier, snarere en gulrot. Sammen med times-spot kan det bli veldig bra :-)

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kristian O

Variabel, forutsigbar pris oppdelt i f.eks 4 tidsintervaller pr døgn virker for meg som ein meir forståelig og rettferdig ordning.
Full pris fra 9-15, 150% fra 7-9 og 15-18, 75% 18- 22 og 50% fra 22-07.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

KjellG

Dimensjonerende er ikke døgnvariasjoner, men årets kaldeste perioder. I min barndom gikk alltid strømmen kl 17:00 på juleaften. Vi kan ikke ha et nett som faller ut i minus 15, eller vi må ha et system som fremmer at mange nok reduserer temperaturen i «penstua» i kuldeperioder.

stefse

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:17
Målet med effekttariff må være å styre forbruket, slik at man får utnyttet infrastrukturen så godt som mulig. Dersom det er mulig å innføre ordninger som flytter forbruk fra perioder med høy belastning i nettet, til perioder med lav belastning i nettet, kan nettselskapene utsette oppgraderinger, eller de kan tilby lavere priser til kundene.

Lading av elbil, sammen med varming av vann, er de 2 lastene vi har som det er enklest å flytte fra ettermiddagen til natt. Gjør vi det, trengs det ingen oppgradering av nettet ved overgangen til 100% nullutslippsbiler.

Dermed vil det være fornuftig å gi en liten smekk på fingeren for alt forbruk i tidsrommet 07-11 og 16-19. Så bør det være en gulrot for de som bruker strøm fra 24-06.

Da bør vi ha et system som gjør at elbiler fortrinnsvis lader om natten. Slik det er i dag, er systemet at vi bør lade med så jevn effekt som mulig, allerede fra første bil putter inn ledningen kl 15.00 på ettermiddagen. Det er ikke en samfunnsmessig optimal måte å lade på.

Altså: innfør Time Of Use som modell, der det ikke er noe tak nattestid for borettslag og sameier, snarere en gulrot. Sammen med times-spot kan det bli veldig bra :-)
Du går i den samme fella som jeg gikk i da jeg begynte å se på dette. Fordi det virker fornuftig og bra for entusiaster som oss, tror vi det er det for alle andre også.
Faktum er at folk knapt har peiling på hvordan strømutgiftene fordeler seg i dag, og med dette tidsopplegget vil det bare føre til at folk frykter strømmåleren og hva slags avgifter den kan finne på å gi dem.

Konsekvensene er allerede omtalt; Kjøring av "brannfarlige" husholdningsapparater om natta, middager til odde tider, innkjøp av gasskomfyrer, kjøp og brenning av ved i stor stil (hvordan ellers få opp temperaturen når du kommer fra jobb, panelovnen kan du jo ikke skru på), samt andre samfunnsmessige tap som skyldes vrengt døgnrytme grunnet støy og andre nattlige aktiviteter for å spare strøm.

Borettslag-ladeopplegg og større konsumenter bør nok få modellen, men vanlige husholdninger må få slippe.
Det vanlige husstander kan bidra med foruten å lade på natta, av egen fri vilje, er å la AMS nettet brukes til å fjernutkoble ellbiladeren, slik at netteier kan frigjøre kapasitet når de trenger det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 10. januar 2019, klokken 16:17
Målet med effekttariff må være å styre forbruket, slik at man får utnyttet infrastrukturen så godt som mulig. Dersom det er mulig å innføre ordninger som flytter forbruk fra perioder med høy belastning i nettet, til perioder med lav belastning i nettet,

Jeg ser ikke helt poenget med å flytte belastning så lenge en befinner seg under 100%? Det er først ved overbelastning at vi har et problem. Nettet tåler da vel fint varierende belastning, eller? Bare en ikke kommer over 100%. (Bør sikkert ha litt margin, da.) Hvorfor skal jeg være forsiktig med strømmen juli, hvis det er i januar problemet oppstår? Eller hvorfor skal en kunde i Fredrikstad betale overpris, hvis det er en trafo på Hvaler som holder på å brenne opp? Det hjelper ikke for noe som helst å redusere strømmen på en tid eller sted der det ikke er noe problem. Hvorfor ikke benytte ledig kapasitet når den er tilstede? Skulle gjerne sett noen tall på hvor og når det er et reellt problem. Skulle vel strengt tatt hatt mer kunnskap om strømnettet, men jeg lærer gjerne.
Ta for eksempel denne stakkars mannen på Hvaler som måtte betale blod for den natta han fyrte opp hytta. Var det overbelastet nett på det tidspunktet?

Ferry

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:21
Det er høyeste forbruk av strøm i løpet av 1 time som er grunnlaget for effektavgiften. Du kan således ta ut 60kW i 10 minutter, og ikke noe annet resten av måneden, og bli fakturert for en effekt på 6kW den timen.

Sitat fra: stefse på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:16
Tråden viser med tydelighet at effekttariffer ikke er for folk flest.  :-1:

Helt klart. Kan fort snuble de som kan mer enn folk flest også ;)

Siggen

Sitat fra: oprytz på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:32
Takk!

Hm... vi har jo flere målere forskjellige steder, så det er vel mulig det blir fellesmåling på oss   :-[



Sitat fra: Electrix på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:22
Lavspenning er under 1000V, vanligvis 230V, 400V så der havner 400V abonnementet ditt.

Høyspenning er da over 1000V, vanligvis 22 000V og gjelder da stort sett store bedrifter med egen høyspenttrafo.

Fellesmåling vil jeg anta er der det er flere abonnement med separate målere som slås sammen, for eksempel en bedrift med flere bygninger spred utover, eller noen borettslag/sameier selv om dette visstnok skal bort med nye regler.

Nei. Hvis du mot formodning skulle ha fellesmålt anlegg så vet du det i dag for skal du fortsette med det så må du ha unntak.

Alle målepunkt i Norge skal kunne velge sin egen strømleverandør ved innføring av Elhub uavhenging av om de bor i sameie eller BRL. Kun de tilfellene der det blir for dyrt å bygge om installasjonen fra fellesmålt til egen måler slipper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA