Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Headup display

Startet av Glan, onsdag 09. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

SH aka F_P

Sitat fra: Amoss på søndag 13. januar 2019, klokken 12:52
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:10
Noen kommer til å forsøke å lage head-up som får data fra diagnosepluggen ;)

Siden du tilsynelatende uttaler deg rimelig bombastisk/skråsikkert her, og også driver med salg av bil-komponenter, så finner jeg det naturlig å spørre om du sitter på noen "inside information" om noen som er i gang med dette alt?

Det stemmer selvfølgelig at dette er på planen. Ikke via bilkomponenter direkte, men et annet norsk firma har på planen å utvikle en god og forhåpentligvis ikke for dyr HUD løsning til TM3. Vi venter bare på bilen jeg har bestilt så blir det produktutvikling
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Amoss

Sitat fra: SH aka F_P på mandag 14. januar 2019, klokken 14:41
Det stemmer selvfølgelig at dette er på planen. Ikke via bilkomponenter direkte, men et annet norsk firma har på planen å utvikle en god og forhåpentligvis ikke for dyr HUD løsning til TM3. Vi venter bare på bilen jeg har bestilt så blir det produktutvikling

Interessant :)  Takk for oppdatering.
Model S 85D

Muffinman

Integrering estetisk blir viktig. Nok med en skjerm som ser medsendt ut....

Vesel

Sitat fra: SH aka F_P på mandag 14. januar 2019, klokken 14:41
Sitat fra: Amoss på søndag 13. januar 2019, klokken 12:52

Siden du tilsynelatende uttaler deg rimelig bombastisk/skråsikkert her, og også driver med salg av bil-komponenter, så finner jeg det naturlig å spørre om du sitter på noen "inside information" om noen som er i gang med dette alt?

Det stemmer selvfølgelig at dette er på planen. Ikke via bilkomponenter direkte, men et annet norsk firma har på planen å utvikle en god og forhåpentligvis ikke for dyr HUD løsning til TM3. Vi venter bare på bilen jeg har bestilt så blir det produktutvikling
Børe være et bra marked for dette. Hold oss oppdatert.  :D
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Tybekk

Jeg ser utrolig dårlig på høyre øyet, noe som gjør at jeg må vri hodet å se forbi nesa med venstre øyet når jeg skal se i høyre speil(passasjer-siden). Dette er ikke sååå når jeg skal se på skjermen, men må fortsatt vri hodet litt og for meg hadde det vært bedre å ha speedometert i midten. Men det går fint, kjører strorsett på gefylen og bak noen mer en speedometer...


n0rpan

Bump

Er det noen som har funnet et bra alternativ å ettermontert kanskje? Ser at det finnes noen løsninger: https://enrg.io/3-ways-to-easily-add-a-heads-up-display-to-your-tesla/

Noen som monterer noe sømløst i Norge?


Mondeo

Sitat fra: itre på mandag 06. januar 2020, klokken 18:42
Ikke HUD, men noen som jobber med saken ihvertfall:

https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-motec-c125-display-for-model-3/

Stilig, men for en pris!
Selv går jeg for Scan My Tesla løsning. Har bestilt kabel, OBD dongel, Stor billig mobiltelefon fra kina og skal designe å 3dprinte meg ett magnetfeste til å holde den sentrert bak rattet.

Scan My Tesla viser hastigheten og alt annet man kunne tenke å vite om bilen. Faktisk en 0-100km\t måler i appen og.

olekvi

Har folk så elendig sidesyn at de ikke klarer å følge med på veien samtidig som de ser hastighet (og annet) på skjermen i bilen?  I såfall bør man vel vurdere å levere inn førerkortet?
'19 TM3P

OlaM

Sitat fra: olekvi på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:11
Har folk så elendig sidesyn at de ikke klarer å følge med på veien samtidig som de ser hastighet (og annet) på skjermen i bilen?  I såfall bør man vel vurdere å levere inn førerkortet?

I det tilfellet der en har dårlig syn på høyre øye så er ikke det noen grunn til å ikke ha førerkort. Men ellers er en godt integrert HUD en stiligere og mer ergonomisk løsning enn et speedometer bak rattstammen eller midt i konsollen.

Jeg syns Mercedes EQC har en bra løsning, som jeg egentlig synes er et minimum før det blir bedre enn instrumenter. Projisering på ruten, med godt justeringsmonn i høyde og bredde. Fart, avlest fartsgrense, cruisekontrollinstilling, navigasjonsinstrukser. Og ikke minst må det være slik at den kan dimmes til å fungere i skarpt motlys og mørke uten å miste synlighet.

Elon sa forøvrig "you won't care" om speedometers løsning fordi bilen liksom skulle kjøre seg selv overalt, ikke fordi det var det beste stedet. Ham om det.
'21 3LR

1000kwh

For meg er det noe som gjør at det er utrolig ubehagelig å se på head up skjermer/projeksjoner. Det blir for kort avstand mellom vegen og skjermen, så det fryktelig ubehagelig for øynene. Synes det er mye bedre med skjerm bak rattet. Model 3 sin løsningen er bare halvgod..

Mondeo

#57
Har ingen problemer selv med løsningen slik det er, men er jo en flott plass ledig bak rattet til å ha en skjerm når man alikevell skal ha utstyr for å logge ting.
Kunne nok klart meg med bare den orginale skjermen bare den hadde fortalt meg litt ting som batteritemperatur og hvilke motorer som er aktiv f.eks.

OlaM

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:13
For meg er det noe som gjør at det er utrolig ubehagelig å se på head up skjermer/projeksjoner. Det blir for kort avstand mellom vegen og skjermen, så det fryktelig ubehagelig for øynene. Synes det er mye bedre med skjerm bak rattet. Model 3 sin løsningen er bare halvgod..

Skjermer kan være veldig kjipe. En god projisering på ruten skal være like lett å se på som bilen foran i køen. Sånne med en egen liten glassflate oppå dashbordet a la jagerfly er ikke noe gode å se på. (I jagerflyene har de nok lagt litt mer kroner i optikken.) Jeg ville derfor ikke vurdert en tredjepartsløsning med glassplate og begrenset info fra ODB (ikke cc setting, fartsgrense osv)
'21 3LR

1000kwh

Sitat fra: OlaM på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:41
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:13
For meg er det noe som gjør at det er utrolig ubehagelig å se på head up skjermer/projeksjoner. Det blir for kort avstand mellom vegen og skjermen, så det fryktelig ubehagelig for øynene. Synes det er mye bedre med skjerm bak rattet. Model 3 sin løsningen er bare halvgod..

Skjermer kan være veldig kjipe. En god projisering på ruten skal være like lett å se på som bilen foran i køen. Sånne med en egen liten glassflate oppå dashbordet a la jagerfly er ikke noe gode å se på. (I jagerflyene har de nok lagt litt mer kroner i optikken.) Jeg ville derfor ikke vurdert en tredjepartsløsning med glassplate og begrenset info fra ODB (ikke cc setting, fartsgrense osv)
Problemet for meg oppstår når man beveger blikket mellom head up og vegen. Dette er utrolig ubehagelig og jeg tror flere opplever det sånn. Head up displayet blir en forstyrrende faktor som øynene ønsker å fokusere på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA