Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Sitat fra: Joltus på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:48
Sitat fra: Splash på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:31
Dette stemmer ikke, du sammenligner epler og bananer. 30kWh Tekna fullt ustyrt kosta ca 90.000 mindre enn dette i 2016. Mulig mange har fått rabatter etc, men dette var altså prisen.
Dagens Leaf Tekna med utstyr som er sammenlignbar ligger på 331.850 hos BNH. 62kWh ligger på 389.850. er 60k så vanvittig overpris?
Ja det hadde vært hyggelig med Leaf 62kWh i en strippa versjon så man kunne betalt kun for batterikapasiteten, men denne versjonen lanserer de ikke i Norge fordi vi digger ekstrautstyr og har betalingsvilje uansett

Tror også det blir feil å sammenligne med Tekna. Tekna har hele tiden vært svært mye dyrere enn LE i 40kWh versjonen.

Hvis eg skal gå for LE av 62kWh på lik linje med 40kWh må eg faktisk opp over 130k med vinterhjul hos ålgård auto. 413000 vs 277000. Så kan man jo trekke fra 20k bare for å være snill her, siden prisen på leaf økte ganske mye etter LE kom.

Men det er en absurd mye høyere pris. Nissan skuffer noe enormt her. Kan godt hende skuffelsen ligger i en godt priset leaf 40kWh, men min 40kWh med 62kWh er absolutt ikke verdt 400k.

Enig! Tesla bjørn har lagt ut en ny video der han rangerer model3 på topp,
kona på 2 , niro 3 og leaf sist. Akkurat nå så virker kona mest aktuel for meg hverfall, forholdsvis rimelig bil med lengst rekkevidde for penga. Jeg er ganske gnien ta meg og drømmen hadde seff vært maks 250 for en elbil med rekkvidde som kona, men det må jeg innse er noen år til ennå desverre.

Splash

Sitat fra: Joltus på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:48
Sitat fra: Splash på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:31
Dette stemmer ikke, du sammenligner epler og bananer. 30kWh Tekna fullt ustyrt kosta ca 90.000 mindre enn dette i 2016. Mulig mange har fått rabatter etc, men dette var altså prisen.
Dagens Leaf Tekna med utstyr som er sammenlignbar ligger på 331.850 hos BNH. 62kWh ligger på 389.850. er 60k så vanvittig overpris?
Ja det hadde vært hyggelig med Leaf 62kWh i en strippa versjon så man kunne betalt kun for batterikapasiteten, men denne versjonen lanserer de ikke i Norge fordi vi digger ekstrautstyr og har betalingsvilje uansett

Tror også det blir feil å sammenligne med Tekna. Tekna har hele tiden vært svært mye dyrere enn LE i 40kWh versjonen.

Hvis eg skal gå for LE av 62kWh på lik linje med 40kWh må eg faktisk opp over 130k med vinterhjul hos ålgård auto. 413000 vs 277000. Så kan man jo trekke fra 20k bare for å være snill her, siden prisen på leaf økte ganske mye etter LE kom.

Men det er en absurd mye høyere pris. Nissan skuffer noe enormt her. Kan godt hende skuffelsen ligger i en godt priset leaf 40kWh, men min 40kWh med 62kWh er absolutt ikke verdt 400k.

Hvorfor blir det feil å sammenligne med Tekna? Denne Limited Edition er jo en Tekna utstyrt modell.. Kan ikke sammenligne med first edition på 40kwh da.

Joltus

Korrekt. Faktisk bare antatt at det var likt som sist.

De har lært noe da Nissan!


Bjoris

Noen som har sett om Nissan har tatt en Kia her ifht ett saftig «Norges påslag»?

Tror jeg bare må innse at 60 KWh er veldig mye mer attraktivt for folk enn 40 kWh. Men gidder ikke selv å legge på denne summen for en slik bil. Unntaket kommer nok med M3 MR om den kommer da:)

Løve

Det er 18 måneder til VV ID kommer, jeg venter nok på den kjenner jeg. Tror Nissan bør sette ned prisen merkbart om de skal ha noe særlig med marked om et år fra nå.

Tiger123

Sitat fra: Løve på lørdag 12. januar 2019, klokken 15:08
Det er 18 måneder til VV ID kommer, jeg venter nok på den kjenner jeg. Tror Nissan bør sette ned prisen merkbart om de skal ha noe særlig med marked om et år fra nå.

De skal jo bare selge 5000stk av denne i Europa, så tipper de går unna. Hvorfor de begrenser seg slik skjønner jeg derimot ikke..? pga begrenset batteritilgang?
Og hvilke fremtidsplaner har Nissan på elbilfronten egentlig, synes det fremstår som veldig uklart.

EV-FTW

Det er en ting hva vi her på forumet tenker om bilen, da vi nok er i overkant opptatt av elbil, og vet hva vi mener bilen burde ha og hva den burde koste.

Men bilen kommer til å selge som bare det, da enormt mange ikke trenger en bil med mer enn 30 mil rekkevidde, og ikke trenger mer enn 50KW hurtiglading.
Slik markedet er nå er jo folk villige til å betale hva som helst, og så lenge det er slik, går ikke prisene ned.

Ang. Nissan sine fremtidsplaner på elbilfronten er jeg enig. De er ikke akkurat nyskapende. Andre merker snakker stort om sin satsning på elbil og hva de kommer med av modeller. Nissan har stått temmelig stille med sine to modeller. De har noen planer om en liten SUV osv, men veldig lite konkret.
Og de MÅ slutte med Chademo på bilene som selges i Europa, for det er en utdøende standard.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Forskjellen er at alle de andre snakker om hva som kommer.

Nissan bare lager og selger.

Tiger123

Sitat fra: Joltus på lørdag 12. januar 2019, klokken 18:45
Forskjellen er at alle de andre snakker om hva som kommer.

Nissan bare lager og selger.

Hehe, sant. Og f eks VW bare prater.., de skulle være det ledende merke i elbilmarkedet i 2018, iflg pressemeldingen fra 2013:

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says

EV-FTW

Joda, men nå har de vitterlig brukt tid på å lage en platform som er veldig fleksibel, som gjør at fra 2020 kan levere ut i jevn takt en mengde biler, både fra VW, Audi, Skoda og Seat. Så de har ikke akkurat ligger på latsiden, selv om vi alle skulle ønske det gikk fortere, både med VAG og med andre bilmerker.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

De har ikke uendelig med batterimoduler og for hver 2. 60kWh-bil de produserer og selger går de glipp av avansen på en 3. bil. Skulle de kun selge 60kWh-biler i 2018 ville de levert 8.000 istedenfor 12.000 biler. Det er dårlig for oss kunder siden færre ville fårr bil, for Nissan sin salgsstatistikk og Nissans avanse hvis de ikke tar 50% mer dekning på den bilen.

Jeg tenker Nissan regner med å selge 12.000 biler også i år, muligens noen fler om de klarer å få nok batterier. Des flere 40kWh de selger des flere biler kan de selge. Dvs. Nissan vil ikke selge E+, kun ha den der for de som vurderer Kona/Niro og muligens klarer å kapre noen av de kjøperene med noe kortere leveringstid. 

Når det er sagt syns jeg 400'kr for en 60kWh Leaf er greit. Den konkurrer ikke med LR TM3 og Niro/Kona har samme konflikt med at de kan selge mange flere Ioniq og dermed tjene mer penger. Jeg tenker de vil justere dette den dagen ordreboka ikke er full. Dvs. muligens når de får konkurranse av mellomdistansetesla, men med 75kWh-prisen på godt over 500'kr skal du ha ACC
så tenker jeg de ikke trenger å justere noen ting.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

gigafactory

Det er forskjellige batteriprodusenter av 40 kWh og 62 kWh-pakkene.

Joltus

Hvem lager hvilken da? Nissan sier de lager begge selv.

LG er det hvertfall ikke.

Espen Hugaas Andersen

#43
Det er vel og bra at Nissan produserer og selger elbiler, men de står mer eller mindre stille. Alle andre er i hvert fall i bevegelse. Sammenligner man produksjonstall for 2013 og 2018, så er det noe slikt (for noen eksempler):

Nissan: ca 50k stk i 2013, ca 70k stk i 2018
Tesla: ca 22,5k stk i 2013, ca 245k i 2018
VW: ca 1,5k stk i 2013, ca 25k i 2018
BMW: ca 1,5k stk i 2013, ca 20k i 2018
Jaguar: 0 i 2013, ca 7k i 2018

Altså der alle andre har fått til tidobling eller mer over de fem årene, så har Nissan økt med nærmere 50%. Nissan kunne ha gjort det bedre, selv om de gjør det greit nok.

Nissan brukte å være en leder i elbilverdenen, nå er de en del av flokken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Nå bedriver du statistisk bløffmakeri Espen. Se på salgstallene så selger fremdeles Nissan i bøtter å spann mer enn alle andre (Tesla unntatt). Og det kommer Nissan til å fortsette med til 2020. En skal ikke straffe Nissan bare fordi Nissan begynte med ordentlige salgstall fra første dag.

Uavhengig av dette har jeg grublet litt på morgenen. Skal innom Ålgårds auto i morgen, og da kommer nok de forsøke å selge på meg en ny bil. Hvorfor jeg vil takke nei? 50k overpris. Ingen aktiv batterikjøling (Jeg vil ha håndfaste bevis fra virkeligheten om at den passive kjølingen nå er mer enn god nok). ChaDeMo (Her må Nissan på banen og slå seg sammen med ionity og betale for ChaDeMo. Ene og alene fordi ChaDeMo har V2G integrering og kan brukes til å balansere ut ustabile nett med mye fornybarenergi. Pluss bidra til å fjerne stømprodusentene sin monopolistisk makt over forbrukerne). VW kommer med sine skikkelige elbiler om 18 måneder. (Jeg sparer heller opp til en sånn enn å kaste vekk masse penger på en bil som om 18 måneder begynner å bli totalt irrelevant (Se ChaDeMo og manglende lading). Kapasiteten på 62kWh er brutto, mens andre oppgir netto. (Kan får Kona for 400k på Finn.no)

Så sorry Nissan, dette blir ingen storselger, ikke en gang i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA