Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Campingvogn med x75

Startet av Amundmo, tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:38

« forrige - neste »

Amundmo

Campingturen med X75 i fjor sommer gikk over all forventning, og ga mersmak. Forbruket lå på ca330 w/km i snitt fra østlandet og over til Geiranger. Vogna er kun 2,10m i bredde og vekt på 990kg.
Tenkte å gå til innkjøp av en større vogn til sommeren... Ønsker en som er litt større, nyere og bredde på 2,5m. 
Hva er folks erfaring på forbruk med vogn på 2,5 bredde? Skjønt at luftmotstand nesten har større innvirkning på rekkevidden enn vekten...
Og har det mye å si om den er en- eller toakslet?
Kjedelig å kjøpe vogn for å så oppdage at forbruket er lagt over forventet og at det fører til ladeproblemer.
Håper på at den ikke vil gå over 450 w/km i snitt.. Skal bare campe på sommertid...
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

AndreasRingdal

Blir det oppgitt tall på luftmotstand for de ulike vognene. Vil tro at om du skal på Europaferie nedover motorveiene i tyskland så vil det meste merkes godt der om vognen er utformet for å stå i ro fremfor å fraktes.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

jlan

Jeg har omtrent samme tall for en liten vogn (Poletta). Forbruket påvirkes jo veldig av hastigheten, og mot/medvind slår også mye ut. Så å gi et generelt tall er vanskelig. 

Jeg pleier å planlegge med abetterrouteplanner og legge inn 400 Wh/Km (at 110 km/h) og +1000 kg.  For større vogn har jeg ikke å gode tall, men for en vanlig 2.5 x 6 m vogn ville jeg ha prøvd med 500 Wh/km at 110 km/h. Hvis du da kan legge inn en strekning og ta en prøvetur, så finner du fort bra tall.

For egen del så ville jeg ikke gått over 2.1m bredde. Men nå kjører jeg mye på smale veier, da er det greit å slippe å ta hensyn til noe som er bredere enn bilen. Ekstra speil er også noe herk.  Eriba Troll ser for meg ut som en ideel vogn for TMX, hvis det holder med to soveplasser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øggen

Hei. Kjørte en del X75 med vogn i sommer. Litt blanda følelse angående rekkevidde.
Vogna var i største laget, og regnes som feilkjøp (fersk "vognfører") Hobby 720 ukfe prestige, totallengde   903, bredde 250, totalvekt   2200kg
En kom greit mellom alle superchargere, men da med til tider forsiktig kjøring. Spesielt dei dagene det var regn, blei det litt i grenseland.
Forbruket låg rundt 420 til slutt, men huska ikkje heilt. legge ved to dokumentasjons bilder. (om det går)

250 bredde drar uendelig mykje meir strøm enn mindre vogn. Tidligere i sommer kjørte ej til treungenfestivalen med ei mindre hobby partyvogn, og da var forbruket en del bedre.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

THE

Kan legge inn resultat mitt fra tur med vogn i sommer.
Sitat fra: THE på torsdag 16. august 2018, klokken 08:05
Kjørte ca 2400 km med campingvogn (230 cm bred, enkeltaksla 1250 kg totalvekt) bak X100D i sommer. Kjørte med cruise control på 88-92 km/t stort sett. Kjørte litt saktere pga. sterk sidevind i Danmark. På hele ferieturen hadde jeg et snittforbruk på 376 Wh/km, men da var også ca 200 km kjøring uten vogn regnet med (stort sett småkjøring og motorveikjøring i Danmark med høy fart, så dro nok ikke forbruket så veldig mye ned).

Det høyeste forbruket jeg hadde mellom to ladinger var fra Kungälv til Falkenberg. En god del motvind og 94 km/t på cruise control førte vel til ca 450 Wh/km.

Jeg brukte Abetterrouteplanner som grunnlag for planlegging. La inn 450 Wh/km som forbruk ved 110 km/t og la 85 km/t som max hastighet. Forbruket beregnet på turen ble 382 Wh/km, og stemmer overraskende bra med det jeg fikk. Det gikk en del mer tid på turen enn det planleggeren estimerte, men mye av det skyldes at ladestoppene ofte ble litt lenger enn nødvendig pga. at fem personer brukte lenger tid enn bilen på å bli ferdige med pausene.

Ved kjøring med vanlig varehenger på norske veier har jeg aldri vært i nærheten av 300Wh/km i forbruk, selv med stort og lite aerodynamisk lass på hengeren.

Håper dette kan være til hjelp selv om det er ei 230 cm vogn og ikke 250 vogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Stig-Arne

Drog vår Kabe 630, vogn på ferie,250 bredde og 2000 kg , ca 1821 km med vår X75
Helt uproblematisk å kjøre Harstad - Trondheim - Harstad.
I snitt kjørte vi 10 mil mellom hvert ladestopp. Helt perfekt for oss
Forbruket endte på rundt 418 Wh/km. Minimalt med småkjøring utenom :)

Wenche

Skal du ha x75 må du bestille innen søndag:
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

tessy

#7
vil det være stor forskjell på forbruk med forskjellig felg dimensjoner, en ny Knaus 500KD har stålfelg i 195/70R14, men de leveres også med en silver selection, der vogna har mer utstyr blant annet også 17" mørke felger i 205/50-17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA