Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekapasitet PHEV

Startet av perdob, mandag 07. januar 2019, klokken 15:59

« forrige - neste »

perdob

Jeg har fått ZAPTEC ladeboks i garasjen. Denne måler ladekapasiteten hver gang jeg lader. Jeg kjører alltid til batteriet er "tomt" dvs den viser --- km på batterikapasitet.  Bilen stopper lading (og viser Charging Complete), men jeg får ikke ladet mer enn ca 9KWh . Dette er i minste laget siden kapasiteten på batteriet er 12KWh
Er det noen som har lignede erfaringer?  Er dette normalt? Det betyr jo at kapasiteten bare er ca 75% av oppgitt.
Min bil er en 2016 modell

Jørund

Sitat fra: perdob på mandag 07. januar 2019, klokken 15:59
Jeg har fått ZAPTEC ladeboks i garasjen. Denne måler ladekapasiteten hver gang jeg lader. Jeg kjører alltid til batteriet er "tomt" dvs den viser --- km på batterikapasitet.  Bilen stopper lading (og viser Charging Complete), men jeg får ikke ladet mer enn ca 9KWh . Dette er i minste laget siden kapasiteten på batteriet er 12KWh
Er det noen som har lignede erfaringer?  Er dette normalt? Det betyr jo at kapasiteten bare er ca 75% av oppgitt.
Min bil er en 2016 modell
Husk at batteriet ikke tømmes helt. 0% på batteri-indikator er ca 30% rest. Jeg får ladet i underkant av 9kWt. Bilen er en 2017-modell.


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

Helt normalt, for som det nevnes så er ikke batteriet tømt til 0 når bilen ikke kjører elektrisk lengre. Det pendler rundt 30%.
Målte på min 2015 for et år tilbake, og da gikk det med 8,8kWh.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Som regel er Mitsubishien i orden .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

RayBomb

Tja, fikk nettopp målt på min 2017 mod, og jeg ladet 11,1 (med kupevarming).
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

erik e

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

leafnor

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:51
Tja, fikk nettopp målt på min 2017 mod, og jeg ladet 11,1 (med kupevarming).
Hvor lenge var kupevarme i gang da?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

RayBomb

Sitat fra: leafnor på tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:09
Hvor lenge var kupevarme i gang da?
Litt usikker, men tipper det var rundt 20 minutt, av-ising



Sent from my iPad using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

leafnor

Kjørte tomt i kveld, og lot bilen stå med varmen på i gården noen minutter etter hjemkomst til ICE slo inn. Satt på lader med energimåler. Den viser nå 14,2A og 220V, dvs lader ca 3,1 kW. Det er omlag 10% tap i lader i bilen.
Omtrent et år siden jeg gjorde samme, men da var kanskje ikke batteri like langt ned (Kjørt tomt med bruk av varme). Da viste samme lader 8,8kWh forbruk. EV-Batmon viste SOH 90. Lånt bort OBD dongle å får ikke lest av SOH, men den er ikke lavere enn 88.
Får svaret på hvor mye ladingen har trekt fra nettet ca kl 20:45 8)
Tipper: 8,6 kWh.
Update to come!

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jørund

Hvordan vet du tapet i lader? Synes det høres mye ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 12. januar 2019, klokken 18:15
Kjørte tomt i kveld, og lot bilen stå med varmen på i gården noen minutter etter hjemkomst til ICE slo inn. Satt på lader med energimåler. Den viser nå 14,2A og 220V, dvs lader ca 3,1 kW. Det er omlag 10% tap i lader i bilen.
Omtrent et år siden jeg gjorde samme, men da var kanskje ikke batteri like langt ned (Kjørt tomt med bruk av varme). Da viste samme lader 8,8kWh forbruk. EV-Batmon viste SOH 90. Lånt bort OBD dongle å får ikke lest av SOH, men den er ikke lavere enn 88.
Får svaret på hvor mye ladingen har trekt fra nettet ca kl 20:45 8)
Tipper: 8,6 kWh.
Update to come!
Overraskende godt nytt. Samme måler, samme bil, samme årstid, men ett år gamlere bil. Og lading viser 9,4kWh.
Er 0,6 mer enn sist jeg målte.
Eneste jeg kan tenke på som kan forklare det er at jeg timet avstenging av bilen da motor startet for å lade på når varmeapparatet hadde tappet ned til minimumnivå. Forrige gang kom jeg hjem med "tomt" batteri og startet lading kanskje rett etter ICE hadde fylt på litt.

Hvordan  jeg vet ladertapet? 10% er hva en kommer over som virkningsgrad på ladere. Eller er det i den tekniske manualen for outlander PHEV oppgitt at inverter har 86% virkningsgrad, så generator i bilen har sammen med likeretter 14% tap. En lader da kan vell greit ha 10%.

Om 9,4 kWh er forbrukt og 10% er tapt er det tilført batteriet 8,46 kWh. Bilen svinger mellom 27-33% har jeg sett på EVbatmon, så den var sikkert på 27%. De 8,46 er da 73% av kapasitet, så brutto av batteriet er da 11,58. SOH er 0,89, så "nytt" skulle det være 13kWh.
Regnestykket går ikke helt opp. Kan være lader har større tap, og at batteriets indre motstand som varmer det under lading bør trekkes fra.
Vell, bilen går utmerket for det  8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jørund

Du har sikkert rett. 300 W tap er jo ganske mye. Lurer på om det er kjøling som starter når laderen tilkobles? Hører det sirkulerer veske mens lading pågår.

Så i TU at virkningsgraden på en elbil er helt ned mot 60% alle tap medregnet. Det er nok ikke alle klar over.


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

Gjorde samme med min Leaf i går kveld. Den er 2012 modell, så batteri noe "slitt". På den har jeg LeafSpy (Samme type app som EVBatMon til Phev). Bilen rapporterte å ha 5,3 kWh igjen. Satte på lader, og den viser å ha brukt 14,06 kWh fra nettet, og bilen sier den har 16,8kWh. Altså lagret 11,5 kWh av 14,06. Blir virkningsgrad på 82%.
Batteriet var kaldt (4 grader) så det har betydlig mer indre motstand enn på en normaldag.
For norske forhold tror jeg det er mer riktig å operere med 15% tap enn å si 10% som mer er "vanlig". Det ut fra klima.
Så har Phev også som du nevner væskekjølt batteri, og det sirkulerer væske under lading. Tar litt strøm det også.
Legger med bilde fra Leafladingen. Litt på siden, min Leaf trekker 16,2A på full lading, mens PHEV trekker 14,2A. Det samme gjør senere generasjoner Leaf også er min erfaring. Så ladefart på en førtegenerasjon Leaf er 400W mer enn på de senere modellene som har maks 3,3kW lading.
Bildet er altså ladingen av Leaf'n:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jørund

#13
Du har med tapet i batteriet ser jeg. Det blir visstnok større når batteriet blir gammelt og den indre motstanden øker.

Slik jeg har forstått det har ikke PHEV væskekjøling av batteriet men viftekjøling. Det er sikkert kjøling på lader/omformer som er aktivt under lading.

Hvordan har SOH utviklet seg mens du har hatt bilen? Flater kurven ut eller er den cirka lineær? Fikk lånt dongle men den er ikke kompatibel med iPhone så fikk ikke sjekket. Fant heller ikke ny dongle til fornuftig pris. Verksted sa forresten at de ikke kunne lese ut SOH på batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA