Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kval... 19 mil pr dag

Startet av bjbritt, mandag 07. januar 2019, klokken 12:31

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Zimon på mandag 07. januar 2019, klokken 19:00
Kona her god rekkevidde, lader raskt, godt utstyrt og mye bra, men den er ikke så effektiv som Ioniq pga aerodynamikk og endel andre ting. Men rekkevidde fra fullt batteri til "tomt" bør klare brasene uten problemer. Derimot er har Kona dårlig bagasjeromplass, dårlig benplass bak og flere andre ting, personlig så synes jeg ei heller interiøret er så bra som det kunne vært heller. Men så kan dra moromme puns med f.eks "vet du hva jeg fikk stappa inn i kona i helgen eller?" etc etc. :P

Kia Niro-e er veldig lik Kona på flere måter, bedre plass i bagasjerom og litt div + jeg synes personlig at Niro'en ser litt bedre ut enn Kona også.

Brukt Ampera-E er ett alternativt sånn sett, men hvordan blir det med delepriser, tilgang og slikt etterhvert med tanke på at det ikke er så mange av dem. Jeg ville nok vært litt nølende på å gå for en + at ved prøvekjøring så likte jeg ikke setene noe spes + at skjermen til midtkonsollet ble veldig lett uleselig pga reflekser fra sollys grunnet måten den er plassert med vinkel etc. Ellers var kjøreegenskape gode nok, men var flere ting som gjorde at jeg valgte å skrinlegge den som en kandidat for min del.

Ellers vil Zoe også klare rekkevidden med grei nok margin, men mindre bil og mangel på hurtiglading. Må ha med "ladebøtte" som er en stor nok kostnad, men fordel at ny Zoe så får du installert hjemmelader inkludert i prisen. For min del så var det litt for liten bil til mitt behov + spesielt mangel på hurtiglading for potensielle langturer som var en showstopper.

Ellers klassiske i3, e-Golf, Ioniq etc så vil de klare rekkevidden på sommer, men på vinter er nok marginene for små til å ta sjansen, spes når det kryper ned på de blå gradene skikkelig. Ioniq'en min ligger på forventet rekkevidde ca 200km nå i disse 0 grader, kryper det ned mot -10 så har jeg 180-185 ca. Dette sier GOM'en på bilen min basert på min kjørestil og hvilke hastigheter jeg kjører i. Alt fra boligfelt med 30km/t, lengre 60 sone, kortere 80 sone og motorvei mellom lillestrøm og Oslo (80 og 90 sone der bare).

Så går du for en av disse så må du nok forvente å lade underveis, enten på jobben eller ta en liten kort 5-10 min pissepause på en hurtiglader på de kjøligere dagene.

Niro er er mer fristende bil enn Kona, men den er ikke levert ennå og har stygglange ventelister - og slik jeg forsto trådstarter trenger han en bil raskt.

I tillegg vil nok prisen for Niro bli mer enn 400 k på Finn. Prisen fra forhandler er høyere enn Kona - det er en større bil fra samme konsern - og den vil nok være mangelvare på Finn, spesielt i begynnelsen.

Zoe er så sær på strøm (må ha spesielt strømnett for vanlig lading, kan ikke hurtiglades etc) at jeg ville anbefalt alle å unngå den inntil neste generasjon kommer.

Jeg er glad i Ioniq, men om jeg skulle skal pendle 19 mil på vinteren ville jeg valgt noe annet.

Luftventil

Sitat fra: bjbritt på mandag 07. januar 2019, klokken 12:31
Jeg ønsker meg en bil innen rimelig tid, ikke særlig dyrere enn 400 000 (helst mindre), som jeg kommer frem og tilbake til jobb med uten lading.

Noen tanker?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tesla Model 3 ville vært perfekt, da vil rekkevidde aldri være noe problem. Bestiller man i dag er estimert levering allerede i mars, men prisen 464 000 er litt høyere enn budsjettet ditt. Men du får en langt bedre bil en f.eks. Opel Ampera-E som jeg ser du vurderer.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

turfsurf

I3 120Ah bør klare dette greit. Dårlig med bagasjeplass og 4 personer samtidig dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

#18
Sitat fra: Luftventil på mandag 07. januar 2019, klokken 22:27
Tesla Model 3 ville vært perfekt, da vil rekkevidde aldri være noe problem. Bestiller man i dag er estimert levering allerede i mars, men prisen 464 000 er litt høyere enn budsjettet ditt. Men du får en langt bedre bil en f.eks. Opel Ampera-E som jeg ser du vurderer.

464k er uten vinterdekk, så man må nok regne med 480-490k avhengig av om man går for originale vinterdekk eller fra 3.part.

Om MR RWD kommer til Europa vil nok den havne innenfor grensen på 400k inkl. vinterdekk. Tror jeg da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Det kommer litt ann på utstyrsnivået du er ute etter.

Billigmodellene av E-Niro og Kona med 60kwt, ligger i teorien på ca 325 000kr. Men det  er gjerne noe ekstra man må betale for, som metalic lakk, vinterhjul og frakt, og du må regne med å leite utenlands for å få tak i en bil.

Balaklava

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 07. januar 2019, klokken 23:36
Det kommer litt ann på utstyrsnivået du er ute etter.

Billigmodellene av E-Niro og Kona med 60kwt, ligger i teorien på ca 325 000kr. Men det  er gjerne noe ekstra man må betale for, som metalic lakk, vinterhjul og frakt, og du må regne med å leite utenlands for å få tak i en bil.

I hvitt, som ofte er veldig fint, betaler en ikke for metalic. Vinterhjul kan en kjøpe mye rimeligere utenom forhandler. Importbil er ok fordi i hvertfall Hyundai har felles europagaranti. Med varmepumpe er det ikke så farlig med tradisjonelt "vinterutstyr" som varmesete- og ratt som typisk importbiler mangler iom at bilen blir fort og godt varm.

Nederlandsk Ioniq med varmepumpe, i hvitt, med vinterdekk kan du hente ut av butikk hos Birger N Haug og andre store og seriøse forhandlere i morgen for 250 000,-. Det er mye bil for pengene.

Asarin

Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 08. januar 2019, klokken 07:25
...
Nederlandsk Ioniq med varmepumpe, i hvitt, med vinterdekk kan du hente ut av butikk hos Birger N Haug og andre store og seriøse forhandlere i morgen for 250 000,-. Det er mye bil for pengene.

Må man ta kontakt med disse forhandlerne direkte for å få bil til disse prisene? Jeg finner lite info om at de har biler til 250k på nettsidene, og på finn er billigste 259k - og det er ikke BNH.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Balaklava

Sitat fra: Asarin på tirsdag 08. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 08. januar 2019, klokken 07:25
...
Nederlandsk Ioniq med varmepumpe, i hvitt, med vinterdekk kan du hente ut av butikk hos Birger N Haug og andre store og seriøse forhandlere i morgen for 250 000,-. Det er mye bil for pengene.

Må man ta kontakt med disse forhandlerne direkte for å få bil til disse prisene? Jeg finner lite info om at de har biler til 250k på nettsidene, og på finn er billigste 259k - og det er ikke BNH.

Var inne og sjekket og ser at du har helt rett, da er vel alle solgt, de hadde inne "en haug" for noen uker siden.

Prisen var 10 000,- lavere når jeg ville ha hvit bil :-), altså ti ned fra 259.

Ser at de i hovedsak ligger på 269 nå ja. Ville ringt og hørt om prisen uten metallic, altså hvit.

Trekkoppbil

Det kan være mye jobb å vaske en hvit bil uten metalic. Til andre biler finnes det hvitfarger i metalic.
Jeg har ikke erfaring med Ioniq, men jeg lurer på om det kan bli små marginer hvis man skal pendle 19 mil til daglig.

xyzzy

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. januar 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Luftventil på mandag 07. januar 2019, klokken 22:27
Tesla Model 3 ville vært perfekt, da vil rekkevidde aldri være noe problem. Bestiller man i dag er estimert levering allerede i mars, men prisen 464 000 er litt høyere enn budsjettet ditt. Men du får en langt bedre bil en f.eks. Opel Ampera-E som jeg ser du vurderer.

464k er uten vinterdekk, så man må nok regne med 480-490k avhengig av om man går for originale vinterdekk eller fra 3.part.

Om MR RWD kommer til Europa vil nok den havne innenfor grensen på 400k inkl. vinterdekk. Tror jeg da ;)

I tillegg så må du vel ha enhanced autopilot (drøyt 40000 i tillegg) for å få adaptiv cruise control... dessverre ikke noe alternativ for dem som vil ha bare ACC men klarer seg uten resten av EAP. Da er man på 530k.

bjbritt

Takk til alle for innspill! Er fortsatt usikker, og i dag kom leaf e+...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Trekkoppbil

Man bør nok ta noen ekstra forhandlinger med arbeidsgiver, for å få strøm på jobben.

Jeg vil tru at man normalt kan klare 19 mil med en 40kwt's bil på en søndagstur når man har morro av å se hvor økonomisk man kan kjøre, og man kan kalkulere seg fram til små marginer.
Til dagligkjøring i all slags vær og under ulike forhold, så kan det være nyttig å ha bedre marginer. Hva med den dagen du også skal en tur til tannlegen mm.

Jeg har erfaringer med biler i 20kwt's klassa. Det hender jeg kjører intervaller på 12 mil, men som regel blir det en eller flere ladestopp på en sånn strekning. Og skal man lade til 80% til daglig, så kan det fungere til pendling 50-70 km, avhengig av tilstanden på batteriet. Da har jeg hatt kapasitet på ca 16-22kwt på ulike eldre Leafer.
Normalt kommer jeg mer enn 5km/kwt på småkjøring, og på rolig riksveikjøring kommer jeg gjerne lengre. På sommeren kan jeg komme ca 7-9 km/kwt i 80km/t, men det er ikke helt normal kjøring. Kunsten synes jeg, er å la bilen trille mest mulig  Nøytral, og regenerere minst mulig. Det sies at bilen har best utnyttelse ved 20% eller 0 effekt. Da kan man veksle mellom ca 20% effekt når man trenger framdrift, og å la bilen trille fritt ellers, og på den måten kan man holde 80km/t ganske jevn fart, hvis man planlegger litt framover, men man bør la farta variere litt for å runde av bakketopper og bunner så skånsomt som mulig.

Balaklava

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. januar 2019, klokken 16:34
Det kan være mye jobb å vaske en hvit bil uten metalic. Til andre biler finnes det hvitfarger i metalic.
Jeg har ikke erfaring med Ioniq, men jeg lurer på om det kan bli små marginer hvis man skal pendle 19 mil til daglig.

Det vil ikke gå på vinteren uten at du lader en gang på vei hjem. Har en plass jeg kjører til ofte, ca 20 mil unna tur- retur, hvor ca en tredjedel av distansen er type 70-80 sone, og resten motorvei, da mye 110 sone. Jeg kjører med den varmen jeg vil ha, dvs varmt, og er nok ganske "sløsete". Ligger i 110-20 på motorveien og er nok en av de som ikke kjører sakte... ;-)

Normalt da så kjører jeg hjemmefra med toppladet batteri, ti mil dit jeg skal. Så må jeg lade en eller annen gang når jeg er på halvveien hjem. Om jeg må handle, det må jeg ofte, så lader den mens jeg handler på en Kiwi med lader som ligger "riktig til" på hjemturen. Den lader så kjapt at jeg får nok distanse til å kjøre hjem uansett så det blir ingen venting. Om jeg ikke må handle så tar jeg en, av og til litt ufrivillig... kaffe/pissepause på en Cirkle K, eller annen stasjon med lading. Har aldri opplevd å måtte vente på lading på denne turen.

Så tja.. om du uansett pleier å handle på vei hjem så er ikke 10-15 minutter på laderen noe problem mens en handler. Men om en vil kjappest mulig hjem og ikke klarer å "få ned pulsen" i ti minutter mens en lader.. ja da er det ett problem.

Men helt klart enklere å få en bil som klarer hele distansen :-D Jeg syns på mange måter den raske hurtigladinga og lave prisen gjør at jeg kan leve med det.
---

Om jeg krever nybil og skal slippe den ene timinutters ladinga når det er minusgrader ute så må jeg vel ut med et stykke over 100 000,- i tillegg til de 259 jeg ga for bilen. Jeg tåler noen timinuttere med lading for hundre tusen.

Foremost

En 120Ah i3 vil klare 19 mil uten problemer om vinteren, spesielt med preconditioning før avreise. Du vil nok faktisk ha en del % igjen på slutten av dagen.

elektrolux

Går det ikke tog på deler av strekningen? I så fall kunne du hatt en billig elbil i hver ende for første og siste etappe-
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA