Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kval... 19 mil pr dag

Startet av bjbritt, mandag 07. januar 2019, klokken 12:31

« forrige - neste »

bjbritt

Dere med elbilerfaring og lang avstand til jobb... Jeg ønsker å kjøpe elbil, kjører i dag et bensunsluk som plutselig ble veldig dyrt da jobben flyttet seg 80 km lengre bort.

Jeg ønsker meg en bil innen rimelig tid, ikke særlig dyrere enn 400 000 (helst mindre), som jeg kommer frem og tilbake til jobb med uten lading.

Vinteren her jeg bor ligger gjennomsnittstemperatur på ca 0. 70 og 80 km fartsgrenser.

Ser på leaf og ionic men har mine tvil om rekkevidden. Brukt Ampera-e er et alternativ.

Noen tanker?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


lars667

Hei, alle ~30kWt-bilene (e-Golf FL, Ioniq osv) vil måtte ha påfyll på jobben for at du skal klare det hjem igjen om vinteren, i alle fall. Om sommeren går det nok fint. Du kan kanskje klare det ved milde vintertemperaturer også, som du forsåvidt nevner, men da vil du nok ikke føle deg helt komfortabel (kald og med rekkeviddeangst).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

bjbritt

Sitat fra: lars667 på mandag 07. januar 2019, klokken 12:35
Hei, alle ~30kWt-bilene (e-Golf FL, Ioniq osv) vil måtte ha påfyll på jobben for at du skal klare det hjem igjen om vinteren, i alle fall. Om sommeren går det nok fint. Du kan kanskje klare det ved milde vintertemperaturer også, som du forsåvidt nevner, men da vil du nok ikke føle deg helt komfortabel (kald og med rekkeviddeangst).
Takk for svar, det er det jeg frykter. Har desverre ikke lademulighet på jobben og angsten for å rekke barnehagen etter jobb er stor nok som den er uten å måtte stoppe for hurtiglading.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Elbil fundamentalist

Zoe, men selv den kan bli litt snau, og da er det vel kun en brukt Tesla som har komfertabl marginer. Brukt Ampera er kanskje? Hsr ikke erfaring med den selv..



2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

xyzzy

Hva med en Hyundai Kona? Ser det ligger flere på Finn til under 400k. De har mer enn nok rekkevidde, og det er bedre biler enn Ampera.


bjbritt

Sitat fra: xyzzy på mandag 07. januar 2019, klokken 13:50
Hva med en Hyundai Kona? Ser det ligger flere på Finn til under 400k. De har mer enn nok rekkevidde, og det er bedre biler enn Ampera.
Tusen takk, jeg er veldig takknemlig for innspill. På hvilken måte mener du at Kona er en bedre bil ann Ampera-e? Innvendig plass?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


bjbritt

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 07. januar 2019, klokken 12:53
Zoe, men selv den kan bli litt snau, og da er det vel kun en brukt Tesla som har komfertabl marginer. Brukt Ampera er kanskje? Hsr ikke erfaring med den selv..
Zoe er litt smått for min del tror jeg, må ha et par barneseter også.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil fundamentalist

Model 3 er veldig innenfor, men selvsagt 64kkr for dyr..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bjbritt


Motorwatt

1. Hyundai Kona - 27/36 poeng
Det er først og fremst rekkevidde og pris som får nordmenn til å stille seg i kø for å kjøpe Hyundai Kona.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Zimon

Kona her god rekkevidde, lader raskt, godt utstyrt og mye bra, men den er ikke så effektiv som Ioniq pga aerodynamikk og endel andre ting. Men rekkevidde fra fullt batteri til "tomt" bør klare brasene uten problemer. Derimot er har Kona dårlig bagasjeromplass, dårlig benplass bak og flere andre ting, personlig så synes jeg ei heller interiøret er så bra som det kunne vært heller. Men så kan dra moromme puns med f.eks "vet du hva jeg fikk stappa inn i kona i helgen eller?" etc etc. :P

Kia Niro-e er veldig lik Kona på flere måter, bedre plass i bagasjerom og litt div + jeg synes personlig at Niro'en ser litt bedre ut enn Kona også.

Brukt Ampera-E er ett alternativt sånn sett, men hvordan blir det med delepriser, tilgang og slikt etterhvert med tanke på at det ikke er så mange av dem. Jeg ville nok vært litt nølende på å gå for en + at ved prøvekjøring så likte jeg ikke setene noe spes + at skjermen til midtkonsollet ble veldig lett uleselig pga reflekser fra sollys grunnet måten den er plassert med vinkel etc. Ellers var kjøreegenskape gode nok, men var flere ting som gjorde at jeg valgte å skrinlegge den som en kandidat for min del.

Ellers vil Zoe også klare rekkevidden med grei nok margin, men mindre bil og mangel på hurtiglading. Må ha med "ladebøtte" som er en stor nok kostnad, men fordel at ny Zoe så får du installert hjemmelader inkludert i prisen. For min del så var det litt for liten bil til mitt behov + spesielt mangel på hurtiglading for potensielle langturer som var en showstopper.

Ellers klassiske i3, e-Golf, Ioniq etc så vil de klare rekkevidden på sommer, men på vinter er nok marginene for små til å ta sjansen, spes når det kryper ned på de blå gradene skikkelig. Ioniq'en min ligger på forventet rekkevidde ca 200km nå i disse 0 grader, kryper det ned mot -10 så har jeg 180-185 ca. Dette sier GOM'en på bilen min basert på min kjørestil og hvilke hastigheter jeg kjører i. Alt fra boligfelt med 30km/t, lengre 60 sone, kortere 80 sone og motorvei mellom lillestrøm og Oslo (80 og 90 sone der bare).

Så går du for en av disse så må du nok forvente å lade underveis, enten på jobben eller ta en liten kort 5-10 min pissepause på en hurtiglader på de kjøligere dagene.

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

arthur

Sitat fra: bjbritt på mandag 07. januar 2019, klokken 17:19
Sitat fra: arthur på mandag 07. januar 2019, klokken 14:33
https://www.dagbladet.no/tema/stortest-tre-av-de-mest-populaere-elbilene-derfor-skal-du-velge-vinneren/70369348
Vil du avsløre hva som ligger bak betalingsmuren hvilken av de tre er det Dagbladet anbefaler? 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Bejlager, var ikke klar over at den lå bak betalingsmuren (siden jeg har betalt);

Det er først og fremst rekkevidde og pris som får nordmenn til å stille seg i kø for å kjøpe Hyundai Kona.
Slik ble poengene oppnådd

EKSTERIØR:
Hyundai Kona Electric 4
Opel Amera-e 4
Nissan Leaf 3

INTERIØR:
Hyundai Kona Electric 4
Opel Amera-e 4
Nissan Leaf 3

PÅ VEIEN:
Hyundai Kona Electric 5
Opel Amera-e 4
Nissan Leaf 4

MOTOR:
Hyundai Kona Electric 4
Opel Amera-e 5
Nissan Leaf 3

PRIS:
Hyundai Kona Electric 5
Opel Amera-e 4
Nissan Leaf 5

AUTOFIL-FAKTOR:
Hyundai Kona Electric 5
Opel Amera-e 4
Nissan Leaf 3

I tillegg tar Kona imot mye strøm på hurtiglading og har en bra ombordlader.

Men ikke nok med det: I Hyundai Kona sitter du også høyt i en bil med god kjørekomfort. Dessverre blir den litt snau i bagasjerommet og i baksetene til at den kan funke som familiens feriebil.

2. Opel Ampera-e - 25/36 poeng
Det er virkelig synd at Opel Amper-e ikke fikk den salgsstarten de hadde håpet på.

Den oppfyller de fleste krav. Du slipper rekkeviddeangst, fire voksne har god plass og de får også med seg greit med bagasje.

Ampera-e har en app som administrerer lading, men mangler dessverre adaptiv fartsholder og navigasjon.

3. Nissan Leaf - 21/36 poeng
Nissan har gjort nødvendige forandringer med Leaf, noe som gjør at den fortsatt er attraktiv for mange. Den har fått lengre rekkevidde, større plass og bra pris, i hvert fall på de billigste modellene.

Men fortsatt er rekkevidden kort, særlig på vinteren. I tillegg sitter du dårlig og må venne deg til konstante varselpip.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

xyzzy

Sitat fra: bjbritt på mandag 07. januar 2019, klokken 14:18
Sitat fra: xyzzy på mandag 07. januar 2019, klokken 13:50
Hva med en Hyundai Kona? Ser det ligger flere på Finn til under 400k. De har mer enn nok rekkevidde, og det er bedre biler enn Ampera.
Tusen takk, jeg er veldig takknemlig for innspill. På hvilken måte mener du at Kona er en bedre bil ann Ampera-e? Innvendig plass?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

I tillegg til punktene andre nevner, er Opel Ampera-E ganske så død - det er jo ikke en Opel, det er en rebranded Chevrolet. Amerikansk "kvalitet" på interiør og konstruksjon er én ting, men GM har jo også solgt Opel slik at videre leveranser, deler etc. ikke akkurat er en sikker eller billig ting.

elbil-1

Når du skal kjøre så mye og lade fullt til så og si til 100% av batteriet ofte for å rekke t/r, så er det viktig at bilen har aktiv kjøling/tempstyring av batteripakken for at levetiden på batteriet skal bli god.

Tesla har dette - men vet ikke om kona/niro/ampera har det?

Dette kan gjøre en stor forskjell på rekkevidden etter et par års bruk.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA