Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y - estimat på priser

Startet av ethoring, søndag 06. januar 2019, klokken 22:28

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:45
Ja, 3P og 3 LR er røverkjøp egentlig, sykt hva man får for prisen av en kjedelig fossilbil med minste dieselmotoren :P
Nåja...... for de i overkant 600 jeg betaler så kunne jeg fått mye morsomt med ICE

F.eks Aston Martin V12 cab
https://www.finn.no/128420972

Orker ikke lete mye, da jeg er nærmest uinteressert, men du skjønner sikkert differensieringen

Cowboystrekk

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. januar 2019, klokken 18:14
Sitat fra: Amoss på søndag 13. januar 2019, klokken 14:26

Joda, differansen kan komme til å bli på mer enn det som det i dag er mellom S og X, da basisutgaven av 3 er uten AWD, mens Y formodentligvis blir med (dersom det følger mønsteret fra X).
En ting man må huske på når man sammenligner pris mellom X og S og etter hvert 3 og Y er at man må gå opp en størrelse i batteri på X og Y for å få samme rekkevidde som på S og 3.

Jeg vurderte X90 mot S75, og deretter X100 mot S90. Det blir vel da Y LR mot 3 MR (hvis de er tilgjengelige da).

Blir dyrt hengerfeste...
Ja, 3P og 3 LR er røverkjøp egentlig, sykt hva man får for prisen av en kjedelig fossilbil med minste dieselmotoren :P
Du får da ganske spreke tilsvarende dieselbiler for de prisene samt penger du kan bruke i bomringen og på drivstoff i lang tid for de rundt 500k du minimum må ut med for TM3 pr idag ;) Når SR kommer blir situasjonen mer korrekt jmf beskrivelsen din :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:42
Du får da ganske spreke tilsvarende dieselbiler for de prisene samt penger du kan bruke i bomringen og på drivstoff i lang tid for de rundt 500k du minimum må ut med for TM3 pr idag ;) Når SR kommer blir situasjonen mer korrekt jmf beskrivelsen din :)
Hvilke nye sub 5 sekund dieselbiler med AWD i samme klasse som Model 3 får du til 500k (da med full utstyrspakke, ikke startpris) ? For ikke å snakke om 3,5 sek biler til 600k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:49
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:42
Du får da ganske spreke tilsvarende dieselbiler for de prisene samt penger du kan bruke i bomringen og på drivstoff i lang tid for de rundt 500k du minimum må ut med for TM3 pr idag ;) Når SR kommer blir situasjonen mer korrekt jmf beskrivelsen din :)
Hvilke nye sub 5 sekund dieselbiler med AWD i samme klasse som Model 3 får du til 500k (da med full utstyrspakke, ikke startpris) ? For ikke å snakke om 3,5 sek biler til 600k.
Dette vet du ikke finnes
Det vet jeg også og har derfor kjøpt en bil som kan gjøre 3,5 til litt over 600.

Men det er likevel morsomme ICE biler å få til samme pris.
Det var jo nylig en RS6 med 1000 hester (husker prisen helt, mulig den var litt høyere) , Maybeck til 2,6 ny for 600 osv
Ulempen med disse er jo at selv om en kan kjøpe dem blir en ruinert av å eie dem, men det er en annen sak.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 17. januar 2019, klokken 23:41
Dette vet du ikke finnes
Akkurat, derfor jeg spurte, for Cowboystrekk påstår (implisitt) det motsatte.

Og når det gjelder RS6 så er vel ikke det en dieselbil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

...regner med han mente brukt.... F.eks. en Audi A4 2017, kjørt 20000 0-100 på 6,6 sek, til 499.000...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138205657
Tesla Model Y                         2021-

Kenneth Mokkelbost

#21
Sitat fra: ethoring på søndag 06. januar 2019, klokken 22:28
For moro skyld, har jeg laget et regneark mest "beste gjetning" på priser på Model Y, basert på dagens priser på Model S, X og 3.

Man kan se på dette som en matrise med 2 x 2 ruter
S - X
3 - Y

Har beregnet pris på Model Y LR AWD basert på to ulike metoder:
1. Prisforholdet 3/Y vil være det samme som prisforholdet S/X
2. Prisdifferansen 3-Y vil være den samme som prisdifferansen S-X
(kalkulert basert på 3 LR AWD og S/X 100 D)

Med utgangspunkt i pris på LR AWD-versjonen, har jeg kalkulert pris på SR AWD/RWD utelukkende på prisdifferanser (fordi tilvalg pleier å koste det samme på ulike modeller).

Konklusjonen er at jeg estimerer følgende priser på Model Y (avrundet til nærmeste 1000):
LR AWD: kr 483 000      +/- 1 %
SR AWD: kr 385 000      +/- 1,25 %
SR RWD: kr 340 000      +/- 1,50 %

Alle priser (både NOK og USD) i regnearket er ekskl. avgifter, vrakpant osv.

Har lagt ved regnearket om noen skulle synes det er interessant.
Tar gjerne i mot kritikk/forbedringsforslag :)

Jeg tror du er i nærheten av noe. Jeg tror de kommer til å prise seg mot BMW X3 i USA, og det er en bil som starter på 41000 USD. Men det blir kanskje med samme batteripakke som 3 mid-range (evt short-range) har i dag og uten premium og AP. Og jeg tror den "normale" konfigurasjonen vil bli med samme batteri som i long-range og med premium, og da til en pris på omtrent 55000 USD. Og det gir en startpris i Norge, gitt samme avgiftsfritak som i dag, på omtrent 500000 norske.

Cowboystrekk

#22
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:49
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:42
Du får da ganske spreke tilsvarende dieselbiler for de prisene samt penger du kan bruke i bomringen og på drivstoff i lang tid for de rundt 500k du minimum må ut med for TM3 pr idag ;) Når SR kommer blir situasjonen mer korrekt jmf beskrivelsen din :)
Hvilke nye sub 5 sekund dieselbiler med AWD i samme klasse som Model 3 får du til 500k (da med full utstyrspakke, ikke startpris) ? For ikke å snakke om 3,5 sek biler til 600k.
fra 0-100 finner du ikke noen som matcher, men med ganske greie ytelser for de fleste. 184 dsg 4x4 Octavia stv inkl diverse for 450k hadde vært et grei investering for meg som sjelden kjører i bomring, dog venter jeg heller på Y eller 3 SR. Svaret mitt var retta til Olavxxx som mente man fikk fossilbil med minste dieselmotor til samme pris som 3 LR/P. Det er heldigvis ikke så ille, kan få endel gøy med fossil i denne prisklassen selv om det ikke blir fullt så gøy som i Tesla ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

emurof

Prisforskjell blir ca. 10% i følge Musk på Twitter (hvis jeg ikke husker feil).

TRM

Sitat fra: emurof på mandag 04. mars 2019, klokken 08:24
Prisforskjell blir ca. 10% i følge Musk på Twitter (hvis jeg ikke husker feil).
Stemmer. Ca 10% større, og tilsvarende mye dyrere. I Norge kan vi nok legge til noen prosent i form av mva.

Tipper Y når Europa i 2021, og da er nok løpet for avgiftsfri nullutslippsbil kjørt.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Emils

Ikke helt heldig om det blir avgifter på denne når den tid kommer. Vi snakker vel fort en økning på 100 000,-.

TRM

Sitat fra: Emils på mandag 04. mars 2019, klokken 09:18
Ikke helt heldig om det blir avgifter på denne når den tid kommer. Vi snakker vel fort en økning på 100 000,-.
Tipper mva kommer stegvis. Eksempelvis 5% økning fra og med 2021 -til nivået når 25%.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

hELgenen

Tipper ett sted mellom 10 og 15 prosent mva på denne. Dermed blir den 20/25 prosent opp fra dagens Model 3

fonberg

Nypris på X er 6% dyrere enn S med samme batteri. Ser ingen grunn til at påslaget skal være større for Y, som heldigvis ikke vil ha de fordyrende bakdørene som X har.

6% opp fra dagens grunnpris på 3 er ca. 465.000,- NOK.

(MVA er et annet tema, og vil naturligvis gjelde alle elbiler på lik linje når de kommer. Men de kommer neppe før 2022).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fonberg på mandag 04. mars 2019, klokken 11:33
Nypris på X er 6% dyrere enn S med samme batteri. Ser ingen grunn til at påslaget skal være større for Y, som heldigvis ikke vil ha de fordyrende bakdørene som X har.

6% opp fra dagens grunnpris på 3 er ca. 465.000,- NOK.

(MVA er et annet tema, og vil naturligvis gjelde alle elbiler på lik linje når de kommer. Men de kommer neppe før 2022).

Elon har allerede sagt 10% dyrere...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA