Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto

Startet av leafnor, søndag 06. januar 2019, klokken 17:06

« forrige - neste »

leafnor

Tok tak, kom meg ut av godstolen, og gikk til verket å montere dieselfyrt luftvarmer i Leaf'n

Går for å plassere den under bagasjerommet. Det vil si den kommer til å trekke uteluft.
Hadde stump av 100mm "vinkelalu" jeg skrudde opp under bagasjerombunnen. Monterte platen som følger brenner på den igjen. Eksos og luftinntaket til selve brenner peker bakover.
I bunn av bagasjerommet er et større hull med gummiplugg. Den fører jeg stømkabel og fuelslange gjennom.

Jeg har en hel del igjen å gjøre.
- Ta på et 75mm hull for luftslangen som skal inn i bilen med varmluften (Bestemme hvor den skal inn :o)
- Montere eksospotten
- Koble på fuelslange
- Finne fornuftig plass til fuel-pumpen
- Finne plass til fueltank. Den 10L som er med er alt for stor, så bestilt en 2,5L på eBay som passer til høyre bakre hjørne i bagasjerommet
- Finne ut hvor varmluften skal blåse i selve bilen.

Så litt er det igjen. I tillegg var skruene som hold plastdeksel under bilen så rustne at de røk flere av de når jeg skulle ned med platen for å komme til. Ektraarbeid >:(
Forøvring sikker 5-6 kg med grus oppe på platen. Litt bekymrende med tanke på inntaket til Webastoen, men nå er det 150.000 km med sanking på 7 år av grus som er der. Og bilen lever neppe 7 år til.

Har Fluidfilm å gå på med på det som er litt rustent av parkeringsbremsesystemet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Litt mer fremdrift før middagen. Luft til brenner og eksos og potte montert. Eksosen satt til motsatt side av innluften, inne i støtfangeren. Får teste hvor varmt det blir der, så ikke fanger smelter. Skulle ta seg ut.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Bukken jeg har mulighet å bruke var ledig i kveld, så kastet meg rundt for å få gjort hull så jeg får luft inn i bilen. Boret 76mm hull i plastdeksel på innsiden til høyre bak- De den billige hullsagen fra jula klarte ikke jobben i blikket, så jeg måtte dels bore små hull og meisle. Heldigvis blikket i Leaf særdeles bløtt så gikk greit. I gjennomføringen  inn med en 75mm 45 grader avløpsrørbend som jeg så skal føre rør videre fra inne i bilen. Håper å få testet på søndag.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

 :+1: eller  :-1:, første oppstart utført.
- 4 grader ute.

Har ikke fått tanken på 2,5 liter ennå, så improviserte med en halvliter vannflaske.
Primet kanskje vell lenge, for den røk vell mye hvit på første oppstart. Ble litt skeptisk, så slo den av.
Ved andre gangs start ble det bedre, men kanskje mest fordi den da var litt varm.
For å sikre strøm til enheten også med bilen av og ikke tappe 12V så jeg blir stående, så har jeg koblet opp et lite 12V tørrbatteri. Det lader jeg via en 10A solpanel MPPT laderegulator. Foreløpig bare tatt en ledning fra sigarettuttaket.
Første tur bare to km. "Slo av" el-varme med den ohm-meter saken jeg har, så varmeapparat trakk kun 250W (Kommer ikke lavere) Kjørte resirkulasjon for fra bak kom det 5kW friskluft.
Må si det var behagelig varmt.
Men, en sak må jeg gjøre om, pumpen kan ikke være i bilen. Den tikker for mye. Så den må jeg få flyttet til under bilen.
Slik luften kommer opp nå må hatthyllen ut eller et/begge seterygger legges ned. Kjører så og si aldri mer enn to i bilen, så det skal gå bra.
Skal gjøre en lengre tur til Stjørdal og tilbake i ettermiddag, og da får jeg se  hva forbruket blir, både på strøm og diesel.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Vært en snar rundtur på 60 km, til og fra Trondhiem-Stjørdal.
Presis 60 km- Var mellom -7 og -11 grader. Startet begge steder fra ikke oppvarmet.
Ble kaldt. Fikk ikke varmere enn 15 grader i forsetene (Giver i panel til webasto).
Varme på bilen trakk mellom 250-500W, og beste løsning var å kjøre ren defrost.
Bestilt et eksosrør til så jeg kan forlenge så eksos kommer fri fra bilen, for selv om jeg ikke kjente noe lukt når jeg kjørte kom det litt "stearin" lukt i bilen etter stans. Kan være den super til seg eksos når en ikke kjører slik jeg har det nå.
Forbruket ble 1,65 kWt/mil. Lå i 90 på motorveg, (ikke i tuneller med snittmålingsradar)
Brukte 128 GIDS. Bilen lader for tiden til 215, dvs det er netto 210 å kjøre på. Rekkevidde på 98 km. Hadde bilen vært ny, dvs SOH på 100 og ikke 78 som nå ville den klart 130 km.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Interessant, skal se om jeg gjør noe lignende når garanti går ut. Flere bilder ønskes :-)

Du skriver det ble 15 grader med kinawebasto med måler som fulgte med, opplevdes det kaldt eller er måler feil?

Med litt rør og isolering så kan du kanskje strekke uttaket til et hull/uttak i hatthylla?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Styrepanelet til webasto lå i passasjersetet fremme, og viste 15 grader. Var nok riktig.
Med mer rør som er planen skal jeg få luften mer fremover, og ikke til å avkjøles mot bakruten som eksempel.
Stoppet på vektstasjonen for å kjenne på eksosvarmen, men kaldt pga kjøringen. I kupe da ble det varmere ganske fort. Kjøleeffekten er stor i fart, ble kaldere igjen når jeg kjørte.
Ingen dugg på vinduer i alle fall. Kanskje skulle jeg kjørt resirc og hatt litt varmere vann. Blitt litt varmere fremme i forbrønnen og siden det er omluft så kanskje ikke så mye EL-forbruk.
Får teste litt mer lengre ut i uken.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

En liten update i -8C. En tur til Jula og fikk i mer 75mm rør og bend. Fikk luften over baksetene og fremover. Det ble andre boller. Stilte på display til 21 grader og etter 13 minutter begynte den å ro seg ned.
Satte bilens varme på 18 og omluft og bare luft opp på vindu.
Ikke dugg, godt og varmt, men småsko og tynne strømper passet ikke. Kaldt på føttene.
Det lille 12V batteriet og solpanelregulater klarer ikke å holde spenningen under oppstart når batteriet var ca-8 nå. Koblet det bort og kjørte fra sigarettenneruttak. Likevel kom den ned i 9,5V. Tror det er pluggen i uttaket som også har en 5V USB utgang som har noe motstander i seg som begrenser. Men den fyrte opp.
En showstopper kan være det med å få eksos unna bilen så den ikke super det i seg. Skal legge lengre rør så jeg kommer ut av fanger, for nå ryker det ut av nummerskiltbeslysningsspalten og det kommer lukt i bilen. Den forsvinner når en kjører.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

 :+1:, ny kjøretur på 3 mil i kveld, -9 grader. Satte varme på 16 grader i bilen, men resirk. Startet webasto da jeg kjørte, og den fyrte på etter 3 minutter. Kom ikke noe lukt denne gangen, og det takket være at jeg var i fart når den fyrte opp. Ble god behagelig varme. Har trua nå.
Viktig å slå av 2 km før stopp, så roer den seg ned og forbrenning er over slik at eksos ikke dras inn i bilen igjen.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Nice. Gleder meg til mer oppdateringer og hvordan du fikser eksosen. Varmeapperatet på Leafen står nå til 30 grader for å ha levelig temperatur inne i bilen.

Måtte hurtiglade i dag fra Trondheim til Stjørdal pga det var ulykke på omkjøringsveien i morres og køa tok 10% av batteriet mitt på vei til jobb.

Dersom du har lite blybatteri, så kan det hjelpe med ett større eller lithium. Ved mye trekk så går jo antal ah ned på blybatteri. Ebern i båten som også er 5kw tror jeg trekker 7a ved oppstart.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Minus 10 på Charlottenlund, og ut i kulden. Fylte diesel, og kappet til lengden på 75mm så den kom akkurat opp på ryggen bak. Slo av varmeapparat, -2,8 i batteriet. Kjørte til Melhus, det var det -18 (-17 på bildet, men ble 18) Kom frem med forbruk 1,6kWh/mil.
Når det var under 15 minus så var det fortsatt varme, men litt kjøligere. Tenkte på prøve resirk, men det iset ned vindu, så måtte bruke litt EL for å få de isfri. Kunne slå av EL  varme igjen før Klett, lå i 100km/t uten vifte på, isfritt og 18 grader i bilen. Godt og varmt!.
Ikke fått fikset eksosm, men så lenge jeg kjørte intet problem. Stopp på Melhus dro litt lukt inn i bilen, men som nevnt få jeg et lengre rør så jeg får eksos klar av bilen i utgangspunktet bør det bli bra.
Kom hjem med 5 grader i batteriet, 9kWh brukt på 48 km. 1,87 kWt/mil, og det med "god fart".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Er det noe støy fra dette?
Er det oppgitt desibel?
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

#12
Ikke noe oppgitt dB. Jeg vil si at den støyer lite. Det som støyer akkurat nå er tikkingen fra fuelpumpen, men den skal bli borte når jeg får den under bilen sammen med hovedenheten.
Ellers er det bare luftstrømmen. Når innstilt temperatur er oppnådd, så reduseres viftehastighet og pumpefrekvens. Under kjøring da høres den ikke.

Utenfor høres den ut som en hvilken som helst fossil Volvo XC90 med dieselvarmer som står å forvarmer.
Link til video på første "testrun". Det støyer mer på video enn i realiteten.
https://photos.app.goo.gl/QhFcV4qqcwVqzy1f7
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

 :+1:gjort en totimer økt på bukk.
Fikk flyttet filter og pumpe til under bilen. Eneste innendør nå er 0,5 liter flaske for fuel og røret som går opp seteryggen bak.
Fikk også forlenget eksos og førte den ned langs slepeøret. Det gjorde underverker. Ingen retur inn i bilen av eksos ved stilstans.
Pumpen høres fortsatt når en står i ro som en svak tikking, men langt fra som da den var inne bagasjerommet i bilen. Under kjøring høres den ikke. Med litt radio på høres ikke luften heller.

Går en god varm vinter i møte.
PS: Løsningen er foreløping ikke konesikker, siden strømmen forvinner når bilen slås av.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Bare en siste oppdattering. En tur i -5 og masse vind (8-9 m/s) til Kvål og retur (57 km) dro på bilen 1,6 kWh/mil, og Leafspy 1,72.
Lot webasto forvarme i 7 minutter før turen. Av med nakkestøtte på passasjersetet.
Styrepanel i passasjersetet. Kom til setverdi 21 grader etter 15 minutter.
Da giret den ned. Føltes kaldere da, men satt jo uten ytterjakke.
Det er 80, 90 og 100 grense på den strekningen.
Ble ikke noe diesellukt eller eksoslukt, men "varme" lukter det i starten naturlig nok.
Hørte ikke pumpe, og når satt temperatur ble nådd så viften gikk ned på turtall hørte jeg ikke luftstrømmen heller.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA