Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter løser ut ved lading.

Startet av Hyperstress, lørdag 05. januar 2019, klokken 21:23

« forrige - neste »

Hyperstress

Jeg har (dessverre) 7-8 kurser på samme jordfeilbryter, og jeg er 99% sikker på at lading av Teslaen løser ut jordfeilbryteren når den lader en stund. Men ikke alltid. Kanskje hver tredje gang den skal lades noen timer. Jeg har ladet samme bilen i 4 år, men det er først de siste par mnd at jordfeilbryteren slår ut. Det er vanlig 30mA jordfeilbryter, ikke B.

Hvorfor begynner denne å løse ut nå plutselig? Noe feil med bilen? Summen av litt jordfeil flere steder? Det er litt trangt i sikringsskapet, men er det plass til egen B jordfeilbryter her?(se bilde)
Har en fryseboks og varmepumpe under samme jordfeilbryter slik det er nå og det er litt uheldig.. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Jeg fikk ikke redigert forrige innlegg av en eller annen grunn så legger til litt her:

Har egentlig ladekurser til 2 biler, er det mulig med ett felles B vern, eller må det være ett for hver kurs nå? Kan sikringene byttes til like store sikringer med innebygd B jordingsvern?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ok67

F.eks ABB har jordfeilbrytar type B for trefase som legg beslag på 4 modulplasssar, du må ha sikring i serie i tillegg. Einfasevarianten legg beslag på 2 modulplassar også her må du ha sikring i serie i tillegg.. Vil uansett anbefale å bytte ut den felles jordfeilbrytaren med jordfeilautomatar til kvar enkelt kurs, dvs for dei kursane som ikkje går til elbillading.

Kursar til elbillading krever jordfeilbrytar type B etter dagens forskrift. Dette har dog ikkje tilbakevirkande kraft dersom kursen var lagt opp for elbillading før kravet om B-vern kom.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

geear

Ser ut som det skal være greit å oppgradere til en boks med flere rader? Koster ikke allverdens de plastboksene..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA