Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt ny egolf eller brukt tesla s85

Startet av Tomas_v, lørdag 05. januar 2019, klokken 18:40

« forrige - neste »

Tomas_v

Hva er bedre? Helt ny golf, med maks utstyr eller 4 års tesla s85? Begge koster rund 360k.
Rekkevidde er likt og. Skal brukes som pendlebil, 130km envei. Kan lades på jobben.
ny tesla vs ny golf er da tesla selfølgelig, men når bilen kjørt 130000km.
Hva om bilen verdi etter 4 år?
Takk for hjelpen.

Motorwatt

Som pendlerbil med 130 km. ville jeg klart valgt e-Golf. 5 års reklamasjon/garanti er en ting, men e-Golf er også en fantastisk god bil å kjøre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

#2
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:00
Som pendlerbil med 130 km. ville jeg klart valgt e-Golf.

Kun ca tall på temperatur ved oppgitte km på GOM - 2019 modell med WLTP på GOM (fulladet batteri):

175 km ved -5°C
185 km ved -2°C
195 km ved 2°C
210 km ved 5°C
220 km ved 10°C

Har ikke loggført, men det er sånn ca slik jeg husker det. Det har også påvirkning fra tidligere kjørestil.

Kjører man som om man har stjålet redskapen så har man selvfølgelig kortere rekkevidde.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

130km x 2 x 220 arbeidsdager = 57200km. Med litt privatkjøring i tillegg blir det fort at bilen ruller 65.000km i året.

Jeg tenker Tesla'en er størst risiko, med potensielt størst vedlikeholdskostnader. Fordelen med Teslaen er at du har garanti på batteri og drivverk hele perioden. Jeg tror egolfen er mest verdt om 4 år. En 8 år gammel Tesla med 400 000km på telleren høres ikke så veldig attraktiv ut. Men jeg hadde ikke budsjettert med restverdi på noen av de. Tenkt på de sparte bensinkostnadene, og tatt salgssummen som en bonus.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

Økonomisk sett høres det tryggere ut med E-golf: Jeg tipper risikoen for dyre reparasjoner er lågere med E-golf.
Du kan jo prøve å sammenligne priser for forsikring.

Tesla er noe å vurdere hvis man trenger 4-hjulstrekk, men jeg tviler på at du får det til den prisen.



olavxxx

Tror jeg hadde valgt Model 3 Long Range, litt dyrere, men den er helt ny.
Da har du VELDIG mye lenger rekkevidde enn eGolf, du lader kjappere, du kan lade på Superladere og hos Ionity osv. Samt du kan kjøre som du vil over fjellet, med full guffe på aircondition osv.

Klart at den er litt dyrere da, men nå som elbilene går lenger og lenger, tror jeg at Model 3 LR vil holde seg greit i pris. Den er jo rekkeviddekonge per i dag, særlig da mtp. prisen :-) En S100D går jo også langt, men koster jo nesten det dobbelte.

What-a-watt

#6
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:15
Klart at den er litt dyrere da,
Ca. 100.000.-.... Du får sikkert minimum 3% rabatt på e-Golf. 0% på Tesla.

giupviecnha

#7
det er ikke billig for meg


____
giup viec nha

1000kwh

Hvis du tenker økonomi så må du helt klart gå for e-golfen. Det er jo unektelig et tryggere valg!

Hvis du tenker at du kan leve med større usikkerhet med tanke på vedlikeholdskostnader så får du jo veldig mye mer bil med Teslaen. MASSE plass, lang rekkevidde, skikkelig hurtiglading, app, kjøreglede osv..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA