Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skiltgjenkjenning?

Startet av Sindregasland, lørdag 05. januar 2019, klokken 10:05

« forrige - neste »

Sindregasland

Lest litt rundt forbi at dette er noe som kommer. Men er det her eller er det langt unna, noen som vet? Opplever på min TMX 2018 AP2,5 at den ikke bruker skilt, men heller innlagte fartsgrenser gjennom kartdata..

Stig-Arne

Kommer vel om 1 til 2 teslauker..

Virker ikke å være høyt prioritert det med ekte skiltgjenkjenning desverre :(
Men det er jo bare en av mange mangler med både navigasjonen og andre systemer

MrBacardi

Det finnes jo noen Model X som har skiltgjenkjenning, men det er kun de første som ble utlevert med AP1 (AP1 har skiltgjenkjenning), resten av bilene har jo AP2 og nyere.

Når det gjelder AP2 og nyere så får man nok bare vente og se....
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Futurecar

Skulle ønske det snart ble prioritert. Kjører med Ap2.5 på e39 og flere steder i 80 soner tror bilens innebygde skiltregister at det er 50. Så jeg må skyndte meg å trykke inn gassen for å ikke irritere trafikantene bak... kjørte igår med henger og måtte da bruke acc, er ikke den slik at den tilpasser seg hastigheten på strekningen i det hele tatt?

Wibla

Irriterer meg over det samme med min '18 S75D med AP2.5, de bruker en intern database for fartsgrenser som har ganske mange avvik...
2018 Tesla Model S 75D

z4rd

Jo, ACC tilpasser seg «reglene» for den veien du kjører på. Enkelte veier har ikke «strenge» regler, slik at ACC kan i praksis settes til høyere enn fartsgrensen. Pr. nå er kilden til disse reglene tatt fra kartdata på nyere biler. Dette endrer seg trolig. «Alle» lands skilttyper etc må legges inn og testes, og vil på sikt benytte kombinasjon av kamera og kart.

Som en sidenote: Jeg har tidligere hatt Audi som ikke gjenkjente 110-skilt i Norge, men kjente igjen 110 og 120 i Sverige. Og dette var gjennom kameragjenkjenning. For den kjente igjen midlertidige 50-skilt som var satt opp på normalt 80-soner.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

emmern

Enig hvis de skal være trege med skiltgjenkjenning så får de I det minste ha oppdaterte data. Og det er omtrent oftere feil enn riktig. Veldig slitsomt.

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

z4rd

#7
Ok, tror det da er veldig lokale forhold. Hvor opplever du dette? Husker ikke navnet på kartdata-leverandøren, men er jo ikke Tesla sitt, slik jeg har forstått det. Er artikler om at de har gått over til open-source plattformene MapBox og Valhalla, men at kartdata (for hastighet) kommer fra TomTom.

Veiene her jeg ferdes på Østlandet er stort sett oppdaterte, bortsett fra der det er midlertidig skilting selvfølgelig.

Fra et annet forum, mai 2018:

"Tesla hasn't officially confirmed this... So, like most of Tesla's software, we're just guessing on this.
It appears Tesla switched speed limit data providers last summer - moving to TomTom.
The TomTom data appears to be much worse than the data from the previous provider, with more areas with missing or incorrect speed limits."


At det er et forbedringspotensiale er det ingen tvil om.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jlan

Det burde vel være mulig å få AP1 bilene (som leser skilt) til å sende oppdateringer til kartdata. Nå bommer riktignok AP1 av og til også, når skilt på sideveier står litt uheldig plassert. Eller som jeg opplevde her om dagen, når en kjører bak en vegvesen bil med skilt på lasteplanet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

emmern

Sitat fra: z4rd på søndag 06. januar 2019, klokken 11:18
Ok, tror det da er veldig lokale forhold. Hvor opplever du dette? Husker ikke navnet på kartdata-leverandøren, men er jo ikke Tesla sitt, slik jeg har forstått det. Er artikler om at de har gått over til open-source plattformene MapBox og Valhalla, men at kartdata (for hastighet) kommer fra TomTom.

Sørlandet. Veldig mye veiarbeid og midlertidige fartsgrenser. Og de har stått der en goooood stund nå.
I tillegg er det ikke oppdatert visse steder rundtom med faste fartsgrenser. Utrolig irriterende.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

kraez

For ikke å snakke om når du kjører i 80-sone i tunnel og bilen plutselig får det for seg at du befinner deg i 50-sonen som er på toppen av fjellet du er på vei igjennom.

Model X100D - November 2017

np

Skjer noe tilsvarende på E6 nordover ved Teisen. Plutselig senker bilen farten til 50-60. Annoying!

Men når det er sagt. Vi har iallfall biler som FÅR oppdateringer, så venter tålmoding på skiltgjenkjenning. Min eGolf kom før 110 skiltene, så den sier 90 når vi kommer til 110 soner, av en eller annen grunn...
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

DagfinnN

ja - dette er det mest irriterende med min Tesla. Bruker veldig mye acc og der jeg kjører stemmer bare 10% av fartsgrensene. Riktignok et i-landsproblem men...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

GeirHM

Sitat fra: z4rd på søndag 06. januar 2019, klokken 11:18
Ok, tror det da er veldig lokale forhold. Hvor opplever du dette? (...)
Veiene her jeg ferdes på Østlandet er stort sett oppdaterte, bortsett fra der det er midlertidig skilting selvfølgelig.

40-sonen ved Vollen langs Slemmestadveien (begge retninger) er ikke oppdaget av Teslas kartverk. Og her kjører en og annen Tesla daglig gitt. :-)

Det er OG morsomt hvordan autopilot er tilgjengelig langs hele Sundbyveien fra Slemmestad via Nærsnes til Åros. Tar du den i bruk plasserer systemet deg midt i veibanen for veien er ikke bred nok til å ha midtstripe. Det er ekstra morsomt med aktiv autopilot når 250-bussen kommer rundt svingen i god fart for å ta igjen noe av tiden den tapte i Oslo-rusjet. Treffer du ikke bussen så tar du noen av syklistene. Jeg gjør det enkelt og kjører uten systemet aktivt på strekket. Det skal Tesla ha, de har alle fartsskilt inne på strekningen, og dem er det mange av. Et fin Vegvesensalat av 40, 50 og 60 soner som kommer som blanda drops mens du kjører. Som krydder får du fartsdumper både i 40 og i 50 sonen. Men fin utsikt er det langs hele veien. Om du tør ta øynene bort fra veibanen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA