Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabelen henger fast

Startet av e-curious, søndag 13. januar 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

e-curious

Hei,
Jeg har problem med å ta ut ladekabelen når bilen står og lader (lyser konstant grønt).  Jeg forsøker å låse opp ladekablen bilen med nøkkelen, men den går bare over til blinkende grønt, og ladekabelen henger fremdeles fast.

Det jeg har gjort er å gå inn i menyen på bilen og stille ladeprosenten ned slik at den har fått nok strøm etter oppsettet.  Jeg antar at det ikke er slik det er ment.  Noen forslag?

trykkertor

1. Låst bilen
2. Trykk lås opp bilen
3. Ta et godt tak i ladekabelen og trekk bestemt rett ut. Den kan sitte litt mer tight enn du tør dra.

Hvis ikke, åpne panser, trekk opp oransje hendel, og dra ut ladekabel.
Men jeg har mest tro på at det er punkt 3 som gjør deg usikker.

e-curious

Hvordan skal ladelampen lyse når pluggen er klar til å tas ut?  Det går greit å låse den opp og ta ut kabelen når ladelampen lyser konstant hvitt.

trykkertor

Hvis jeg vil avbryte lading så.....
Trykker på lås opp bil på nøkkelbetjeningen.
Den grønne ringen rundt ladeporten begynner å blinke grønt.
Jeg kan da trekke kabelen bestemt ut.

Hvis bilen din lader og du står utenfor ved førerdøren, så se inn på høyre side av displayet.
Når du trykker lås opp på nøkkelbetjeningen, så vil ladestrømen vises i displayet. Når ladestrøm synker ned til 0.5kW kan du trekke ladekabel ut. Etter en kort stund vil ladestrøm stige igjen hvis du ikke kobler fra. Da blir kabel låst igjen.


For å sjekke om bilen faktisk slipper ladekabel gjør du følgende:
Start med en bil som ikke lader, og ladepluggen ute. Gjør som vanlig. Lås opp, trykk på ladelokket for å åpne, fjern plasthette og sett ladekabel i.
Det går nå en stund og bilen gjør klar for lading. Hold øre nært ladeporten og du kan høre en servo som låser ladekabelen. Bilen begynner å lade, kabel sitter fast. Lås bilen.
Stå fremme med ladeporten. Trykk lås opp på nøkkelbetjeningen. Etter kort tid skal du kunne høre servoen slipper opp låsesplinten til kabelen. Hvis du ikke kan høre den lyden, og kabelen sitter fast er det du må benytte deg av den oransje hendelen i motorrommet. Den hendelen bruker du for å manuelt slippe opp låsesplinten.

Hva er så årsaken til at den ikke låser opp???
Det kan være mye. Tomt 12V batteri, hvis servoen henter strøm fra det.
Frost?
Noe som verkstedet bør se på??

TorT

Det har vel hendt en gang eller to at kabelen har hengt fast. Muligens fordi jeg har brukt for lang tid fra jeg har låst opp bil til jeg har tatt ut kabelen.
Ved et tilfelle hørte jeg at servoen prøvde å låse akkurat da jeg dro ut kabelen.
Da fikk jeg etterpå opp en alarm med EV feil. Nede til venstre for det grønne bilsymbolet.
Når kontakten har vært fast, har jeg trykket kontakten bestemt, men ikke veldig hardt innover, mens jeg trykker lås opp på nøkkelen.
Det har funket fint hver gang.
Jeg har også etterhvert vært mer bevisst på å være kjappere til å dra ut kontakten, etter at jeg har låst opp bilen. Og etter det har jeg aldri hatt problemer.

trykkertor

Du har 10 sekunder på deg fra du låste opp bilen, til ladepluggen blir låst igjen. Selv om bilen forblir ulåst.
Men det er et viktig poeng du tar opp.
Hvis låsetappen står i press mot hullet i ladepluggen, kan det være nødvendig å presse kabelen inn mot bilen og så trykke lås opp. Slik at tappen da ikke har så mye motstand når den skal opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA