Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradere lys?

Startet av Stianhel, fredag 04. januar 2019, klokken 14:17

« forrige - neste »

Stianhel

Hei!
Jeg leser her inne at fjernlys ikke er noe særlig på bilen, er det mulig å gjøre noen oppgraderinger rundt dette?

Zimon

Kan sette inn bedre halogen lyspærer eller LED pærer om man finner noen som fysisk passer og er bedre, men er litt begrenset hvor mye bedre det blir.

Personlig vil jeg si at fjernlysene dekker ett minimum etter mitt behov egentlig, men jeg kommer nok til å kjøpe en Ledbar og montere over eller under bilskiltet. Har ett område like før boligfeltet jeg bor som er mørkt, stort sett her det trengs å bruke fjernlys.

Så før du gjør noe så avvent, se hvordan det er for deg og ditt bruk/behov. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kjetil1986

Nærlysene er gode, men fjernlyset er ikke spesielt bra nei. Er som å tenne to telys i lyktene.
Jeg vurderer sterkt å få montert en LEDbar jeg også. Men på den andre siden er det så sjeldent at jeg har behov for sterkt godt fjernlys...
Model 3 long range 2021

aasen90

Det jeg selv opplever som det største problemet når det kommer til lys når skitt legger seg over lampen.

Stianhel

Ok, da avventer jeg å prøver selv når bilen kommer :)

Zimon

Sitat fra: aasen90 på fredag 04. januar 2019, klokken 16:41
Det jeg selv opplever som det største problemet når det kommer til lys når skitt legger seg over lampen.

Det er nok her største problemet blir, med litt svake(men ikke for svake, men burde vært bedre) fjernlys så blir det fort mer merkbart om lykteglassene blir skitne. Dette er sånn sett grunnen til at jeg tenker på LED bar, må bare finne ut hvilken jeg skal gå for, skal også få sjekket litt rundt montering før jeg avgjør.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Zimon

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

tjcrs

Noen laga en utrolig bra "manual" for ekstralys på en Kia Soul EV ( https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=24599.0 ) Er det noen her som kunne laget en lignende for Ioniq ? :)

actibus

Hvilken sokkel er det på fjernlyset?

joneha

Basert på det jeg har lest meg frem til så er det HB3 / EB3.
Er noen på Ioniqforum.com som har laget en ganske omfattende how-to mtp* det å endre fjernlysene til LED:
https://www.ioniqforum.com/forum/313-exterior/30960-%5Bdiy%5D-change-high-beam-headlight-led.html

Ikke helt sikker på at jeg ville ha gått så omfattende til verks som å 3D-printe nye deksler, men hver til sitt..  :)

[EDIT: Mac er glad i å "fikse" forkortelser til engelske ord]
BMW iX3 2021
Tesla Model 3 LR 2019 Solgt
Hyundai Ioniq EV 2019 - Intense Blue Solgt
Randaberg, Rogaland


Zimon

litt usikker, det har kommet mye nye regler om montering og slipper å ha 2stk. Blir å lese seg opp før montering, men mulig at må opp cm ja. Var div regler om høyde min/max før vet jeg.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Sladd


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA