Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sportspakken - verdt å gå for denne?

Startet av Haralda, fredag 04. januar 2019, klokken 12:29

« forrige - neste »

Haralda

Er i ferd med å bestille i3 igjen. Tenker da fully charged + sportspakken. Vet jeg mister parking assistant, men det er jo også noen fordeler?

Torodd Stangeland

Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Haralda

Trenger ikke raskere akselerasjon. Men tenker at sportbakken gjør bilen noe mer stabil på veien siden bilen blir litt bredere. Merket veldig godt sidevind på min forrige i3.

Klykken

Prøvekjør en. Tipper de fleste forhandlerne har en sportspakke-utgave til utlåns. Evt lån en i3S.
Prøvde selv en i3S for et års tid siden, og merket egentlig ikke særlig stor forskjell fra vår 2014modell i stivhet og aks. Bedre støyisolert var det jeg merket best.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Haralda på fredag 04. januar 2019, klokken 14:25
Trenger ikke raskere akselerasjon. Men tenker at sportbakken gjør bilen noe mer stabil på veien siden bilen blir litt bredere. Merket veldig godt sidevind på min forrige i3.
Jeg har i3 med sportspakke. Opplever at den er utrolig stabil på veien, og styringen virker mer presis. I praksis er prisdifferansen ikke mer en ca 8000 kr, siden pakken også inneholder oppgraderte vinterfelger. Veldig mye for pengene etter min vurdering. Oppfatter den også som bedre støydempet enn min tidligere i3 94, men det kan hende at det følger med 120 Ah versjonen og ikke er avhengig av sportspakke.

Ove

Vurderte mye frem og tilbake om jeg skulle gå for sportspakke eller ikke. Når jeg til slutt bestilte 120ah, så endte jeg opp med i3s. Om det er verd det? Nei, helt sikkert ikke, men skitt au :)
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

DieselVegard

Sitat fra: Ove på fredag 04. januar 2019, klokken 20:00
Vurderte mye frem og tilbake om jeg skulle gå for sportspakke eller ikke. Når jeg til slutt bestilte 120ah, så endte jeg opp med i3s. Om det er verd det? Nei, helt sikkert ikke, men skitt au :)

Samme her. Har 14 I3 og 18 i3S. Den største forskjellen er ikke motoren, men hjulopphenget. Litt usikker på om en vanlig i3 med sportspakke er det samme som en S. Om det er det, er det jo helt meningsløst at det finnes i3 med sportspakke.
Uansett. Angrer jeg for at jeg kjøpte S. Nei. Var den verdt de ekstra pengene. Nei ;)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Ingeniøren

Hvordan er det med nærsensorer rundt baut - er det noen forskjell der ?

Noe skrev at S varianten ikke kunne lukeparkere selv og tolket det dit at det at de setter på skjermbuer mm dekker for nærsensoren som er viktig når bilen skal parkere selv. Har gjort meg avhengig av disse....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1317142119

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 11. januar 2019, klokken 06:53
Hvordan er det med nærsensorer rundt baut - er det noen forskjell der ?

Noe skrev at S varianten ikke kunne lukeparkere selv og tolket det dit at det at de setter på skjermbuer mm dekker for nærsensoren som er viktig når bilen skal parkere selv. Har gjort meg avhengig av disse....
Det stemmer. Du har vanlige parkeringssensorer på bilene med fendere. Det er autoparkeringen som ikke lenger vil fungere fordi fenderne dekker over et område det skulle vært sensor på siden av støtfangeren.

Dette kunne selvsagt BMW enkelt løst, men de har vel ikke akkurat lagt sjelen i S-versjonen. Er jo ikke en M-pakke en gang.

moonbuggy

Hvorfor noen velger hjulbuer på bekostning av aerodynamikk og lukeparkering blir en gåte for meg. I mine øyne er bilen hverken pen med eller uten hjulbuer eller annen krimskrams. Den er praktisk, god å kjøre, en skikkelig god hverdagsbil.
Personlig ønsker jeg en mest mulig effektiv i3. Det betyr 19toms felger, både sommer som vinter og uten soltak.
Vurderer sterkt å bytte til 120ah, bare synd man ikke har en pakke som passer mitt ønskemål, med alt uten noe som går ut over effektivitet. (større felger, soltak osv..)

Chimp

På hvilken måte påvirker soltak effektivitet bortsett fra litt ekstra AC og vekt tilsvarende maks en voksen person?

Ingeniøren

Sitat fra: 1317142119 på fredag 11. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 11. januar 2019, klokken 06:53
Hvordan er det med nærsensorer rundt baut - er det noen forskjell der ?

Noe skrev at S varianten ikke kunne lukeparkere selv og tolket det dit at det at de setter på skjermbuer mm dekker for nærsensoren som er viktig når bilen skal parkere selv. Har gjort meg avhengig av disse....
Det stemmer. Du har vanlige parkeringssensorer på bilene med fendere. Det er autoparkeringen som ikke lenger vil fungere fordi fenderne dekker over et område det skulle vært sensor på siden av støtfangeren.

Dette kunne selvsagt BMW enkelt løst, men de har vel ikke akkurat lagt sjelen i S-versjonen. Er jo ikke en M-pakke en gang.

Ok, da blir det neppe sportspakke. Synes blien ser litt stiligere ut med "fendere" på hjulbuene men ikke så stilig at jeg vil ta bort sensorene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Sitat fra: Chimp på fredag 11. januar 2019, klokken 20:31
På hvilken måte påvirker soltak effektivitet bortsett fra litt ekstra AC og vekt tilsvarende maks en voksen person?
Nettopp poenget. Designerne av i3 gjorde en kjempejobb med å pine vekk gram overalt. Lite på hver enkelt bit, men i sum mye. "Kjekt å ha" tillegg ødelegger jobben designerne gjorde. Større felger, bredere dekk, soltak osv. osv.
For noen er soltak et must. Ikke for meg, mer støy særlig i tunneller, støv og dritt, ekstra 40kg høyt oppe, et mulig lekkasjeproblem osv. Samme med større felger. Mer støy, mindre effektivitet. Jeg ser også en fordel med samme 19" felger og dekk på alle 4 hjulene.

DieselVegard

Sitat fra: moonbuggy på fredag 11. januar 2019, klokken 16:50
Hvorfor noen velger hjulbuer på bekostning av aerodynamikk og lukeparkering blir en gåte for meg. I mine øyne er bilen hverken pen med eller uten hjulbuer eller annen krimskrams. Den er praktisk, god å kjøre, en skikkelig god hverdagsbil.
Personlig ønsker jeg en mest mulig effektiv i3. Det betyr 19toms felger, både sommer som vinter og uten soltak.
Vurderer sterkt å bytte til 120ah, bare synd man ikke har en pakke som passer mitt ønskemål, med alt uten noe som går ut over effektivitet. (større felger, soltak osv..)

At noen velger en i3 uten S-pakke så tøff som den er, er en gåte for meg ;)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Banon

Støtter sistnevnte her. Har selv en ny i3s og syns den ordinære utgaven ser kjedelig ut i forhold. Er nok ikke verd pengene dersom en ser på innholdet, men bilkjøp handler mye om følelser :) Hadde jeg kun kjøpt bil etter fornuft hadde jeg valgt Leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA