Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona vs. Soul

Startet av Martin Eden jr, fredag 04. januar 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Kona og Soul er alternative modeller for mange. Jeg har hatt Soul EV i fire år, har solgt denne og kjøpt Kona som jeg fikk i oktober 2018. Her er mine erfaringer og tanker om forholdet mellom disse to:

* Kona virker trangere, spesielt i baksetet
* Oversikten er ikke like god i Kona - siden den har lavere vinduer/takhøyde
* Bagasjeplassen er noe større i Kona i form av "flateinnhold", likevel var det letter å få inn en stor koffert i Soul, fordi den (med hattehylla borte) kunne ta en stående koffert. Det kan Kona ikke pga. skrånende hekk
* Forsetene er betydelig bedre i Kona - og gir mye bedre komfort på langtur
* Lysene er bedre på Kona - LED vs. halogen
* Lysstyrken på ryggekameraet er meget god på Kona, i mørke er det mye bedre sikt via kamera enn i speilene
* Teknologien har gått framover på 4 år. Naturligvis er rekkevidden på Kona mer enn dobbelt så bra - det er det viktigste. Setter også pris på adaptiv cruisekontroll, varsling av kryssende trafikk ved rygging osv. Aktiv lanekeeping er jeg litt usikker på om jeg liker - på våre kanter kan vegmerkingen ofte forsvinne helt periodevis, så man kan ikke stole på den uansett.
* Head-up display er kult, men jeg har fortsatt ikke vent meg til å bruke den etter 3 måneder. Jeg må uansett flytte blikket, og da går det gjerne ned på hovedinstrumentene i stedet for på HUD'en..
* For meg er foreløpig konklusjon at det ideelle for meg er den nye e-Soul 2020-modellen - da får jeg i pose og sekk...

Noen som har andre preferanser?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Mao

Vi valgte nettopp å beholde vår 2016 Soul og selge Kona.
Innvendig plass oppleves vesentlig større i Soul, særlig i baksetene. Bagasjerommet er marginalt større i Kona, men det betyr lite for vår bruk med mye småkjøring. Støynivået vurderte jeg umiddelbart som lavere i Soul - hjulstøyen særlig fra bakhjulene føltes høyere i Kona.

Forbruk, rekkevidde og utstyr taler helt klart i favør Kona, men for vår del var det slett ikke verdt prisforskjellen.

e-Niro kunne vært et alternativ, den er i alle fall større. Men det frister mer å vente på nye Soul.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA