Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kampanje på i3 120ah

Startet av Kires, fredag 04. januar 2019, klokken 10:11

« forrige - neste »

Mr Oizo

Jeg vil nok tro hans 94-versjon har falt minst det samme som 120 har blitt satt ned. Svært mange 94 til salgs nå og prisene har falt titusener på et par uker.

hemi

Er nok ikke så udelt positiv når han blir tilbudt 200 i bytte :p

944Turbo

Jeg finner ingen glede i at verdien på hans 94ah har gått ned. Nå har jeg sendt mail til BMW og jeg kommer til å ta meg en tur til forhandleren for å møte selger og da får vi se om det ordner seg for snille gutter ;D

Imagine

#48
Aldri hørt om så mye drittkasting bare for 20.000kr. Alle nye biler går ned i pris. Kanskje bortsett fra i 2016 og 2017 pga flaks og ekstrem etterspørsel og lite tilbud. Biler faller faktisk generelt ganske fort. Er tross alt en ny BMW. Get over it. Bilene er like fine å bruke uansett verditap. 60-70.000 første året, deretter 40.000 årlig må påregnes alle nye biler til 400.000kr. Storkunderabatten har vel tatt unna mye av første verditapet til nå for en del.
I3 er genial bybil, men den er jo snart litt gammel, nesten like gammel som Model S, den er faktisk fra 2014. Blir erstattet med forhjulsdrevet i1 i rundt 2021. Den skal lages billigere enn i3. Elbiler er nok litt mer «bruk og kast».

944Turbo

#49
Sitat fra: Imagine på fredag 11. januar 2019, klokken 21:56
Aldri hørt om så mye drittkasting bare for 20.000kr. Alle nye biler går ned i pris. Kanskje bortsett fra i 2016 og 2017 pga flaks og ekstrem etterspørsel og lite tilbud. Biler faller faktisk generelt ganske fort. Er tross alt en ny BMW. Get over it. Bilene er like fine å bruke uansett verditap. 60-70.000 første året, deretter 40.000 årlig må påregnes alle nye biler til 400.000kr. Storkunderabatten har vel tatt unna mye av første verditapet til nå for en del.
I3 er genial bybil, men den er jo snart litt gammel, nesten like gammel som Model S, den er faktisk fra 2014. Blir erstattet med forhjulsdrevet i1 i rundt 2021. Den skal lages billigere enn i3. Elbiler er nok litt mer «bruk og kast».

Det var opplysende for en, som før du kom med ditt bidrag, så på dette som en livsinvestering som bare kom til å øke i verdi med årene. Også jeg som trodde at i3en ble lansert i år. Nei nå tror jeg bare jeg går i kjelleren og legger meg nedpå litt. Dette blir for mye å takle på en gang.

Smartingen. Prøv å sett deg inn i en som kjøper en bil som allerede har gått ned i pris før han henter den ut. Hvis du ikke skjønner at det er småirriterende så er det ingen som tvinger deg til å lire av deg noe. Det er ett år med bompenger rett ut av vinduet på grunn av en utspekulert importør det. Nok for meg til å bytte merke neste gang i alle fall og jeg liker å bruke den lille forbrukermakten jeg har. i4en hadde blitt forhåndsbestilt på dagen.

Imagine

#50
Sitat fra: 944Turbo på fredag 11. januar 2019, klokken 22:25
Sitat fra: Imagine på fredag 11. januar 2019, klokken 21:56
Aldri hørt om så mye drittkasting bare for 20.000kr. Alle nye biler går ned i pris. Kanskje bortsett fra i 2016 og 2017 pga flaks og ekstrem etterspørsel og lite tilbud. Biler faller faktisk generelt ganske fort. Er tross alt en ny BMW. Get over it. Bilene er like fine å bruke uansett verditap. 60-70.000 første året, deretter 40.000 årlig må påregnes alle nye biler til 400.000kr. Storkunderabatten har vel tatt unna mye av første verditapet til nå for en del.
I3 er genial bybil, men den er jo snart litt gammel, nesten like gammel som Model S, den er faktisk fra 2014. Blir erstattet med forhjulsdrevet i1 i rundt 2021. Den skal lages billigere enn i3. Elbiler er nok litt mer «bruk og kast».

Det var opplysende for en, som før du kom med ditt bidrag, så på dette som en livsinvestering som bare kom til å øke i verdi med årene. Også jeg som trodde at i3en ble lansert i år. Nei nå tror jeg bare jeg går i kjelleren og legger meg nedpå litt. Dette blir for mye å takle på en gang.

Ikke meningen å ødelegge noens kveld. Trodde dette med verditap var allmenn-kunnskap.

Men hvor har du lært at bil er investering som skal gå opp i verdi? Ny bil er ny bil og ny bil har aldri vært fornuftig verditapsmessig. Elbil er fornuftig nå i en overgangsperiode fordi elbilfordelene er helt ekstreme og politikerne vil ha folk til å kjøpe elbiler. Noen har hatt flaks og klart å selge 1 eller 2 år gamle elbiler til nesten det samme som de kjøpte for pga storkunderabatter og prisøkninger og hysterisk etterspørsel. Og noen som kjøpte Model S i 2013 før kursen endret seg og fikk solgt for nesten samme pris mange år etter pga prisøkninger og stor etterspørsel og det som egentlig kan betegnes som uforsiktige prisuvitende bruktbilkjøpere. Dette er unntaksperioder. Markedet er markedet. Det er hardt og brutalt. Kunnskap er makt. Likevel er man aldri helt sikker på hva verditap skal komme til å bli. Om du skal ha en i 10 år til man gir den bort er det likevel trolig fornuftig med ny bil. Evt kjøpe en 2-3 år gammel bil.

Det er mulig du svarte meg ironisk på dette. Men jeg frykter at en del tenker slik at elbiler ikke faller noe særlig i pris. Det er i så fall veldig leit når de oppdager at de faktisk gjør det.

Vanlig verditap har vært omtrent slik helt siden 80-tallet forutsatt gjennomsnittlig kjørelengde.
Nypris - taper seg 10% med en gang du kjører ut av butikken. «Millionbiler» kan være enda verre.
Etter 3 år er den verdt ca 65-70% av nypris.
Etter 5 år er som regel en bil halvert i pris.
Etter 8-12 år er den som regel verdt 10-20% av nypris avhengig av biltype. Klassikere og spesielle biler, f eks Porsche 911 og slike kan ha litt andre sykluser.

Olemann

#51
Dropp ironien din og prøv å skrive med en smule dannelse.  Ingen "lirer av seg noe" her inne, men det skrives.
Du er muligens kjapp med din Turbo look, men som registrert medlem her fra i dag gjør det seg bedre med en smule ydmykhet.
Ja, jeg har litt grått hår ved ørene.

Sitat fra: 944Turbo på fredag 11. januar 2019, klokken 22:25

Det var opplysende for en, som før du kom med ditt bidrag, så på dette som en livsinvestering som bare kom til å øke i verdi med årene. Også jeg som trodde at i3en ble lansert i år. Nei nå tror jeg bare jeg går i kjelleren og legger meg nedpå litt. Dette blir for mye å takle på en gang.

Smartingen. Prøv å sett deg inn i en som kjøper en bil som allerede har gått ned i pris før han henter den ut. Hvis du ikke skjønner at det er småirriterende så er det ingen som tvinger deg til å lire av deg noe. Det er ett år med bompenger rett ut av vinduet på grunn av en utspekulert importør det. Nok for meg til å bytte merke neste gang i alle fall og jeg liker å bruke den lille forbrukermakten jeg har. i4en hadde blitt forhåndsbestilt på dagen.

944Turbo

Ikke vær så hårsåre a. Jeg har vært på bilforum lenge nok selv om elbil er nytt for meg. Topic er at en bil går ned i listepris mens den enda er helt ny. Belæring om at biler synker i pris, at det er en gammel bil at jeg/vi skal «get over it» og at man skal reagere slik eller sånn er bare å kommentere for å kommentere.

Jeg snakker ikke om å få penger tilbake, men at BMW fint kan kompensere på en måte som ikke koster de stort ovenfor alle de som de helt bevist har lurt. Jeg har og har hatt en del BMWer men jeg er ikke en Fanboy som smiler og tar i mot fra ett eller annet selskap med en logo.

hELgenen

#53
Synes også en del av dere er skikkelig hårsåre nå.
Om dere "bare" taper 20k-30k så er dere faktisk heldige.
Jeg har de siste 10 årene kjøpt flere nye biler hos forhandlere og har vel aldri
opplevd å tape mindre enn 130k på dette for hver eneste bil.
Nå sist høst - sept 2018, kjøpte jeg en hybrid som samboer benytter (hun ville ikke ha ren elbil) - samme
dag jeg hentet bilen ut av butikk satte forhandler ned ny bil prisen
med 30k. Hva skulle jeg gjøre - kjefte på forhandler?? Det verste med
denne dealen var ikke tapet av 30k, men kanskje at forhandler ikke gidder
å svare på et par mailer med spørsmål om bilen - så her opplever jeg altså
å betale 30k mer enn neste kunde, og forhandler gidder ikke svare meg på
mail en gang - og dere surmuler om et tap på 20k. 
Min i3 vil jeg sikkert tape 100k på - over 2 år - det blir i så fall
det minste tapet jeg noen gang har hatt. Bilen jeg solgte ifb. kjøpet
av hybriden sept. 2018 tapte jeg 130k på - den var 2 år gammel og ekstremt
strøken, men markedet var ikke villig til å betale mer der og da...
I tillegg kommer da tapet over at bilen jeg tok ut falt 30k samme dag
jeg hentet den. Bilen før det igjen tapte jeg nesten 200k over 3 år hvilket jeg da synes var temmelig ekstremt
for en bil til 400k...men shit happens.
Så taper dere bare 20k så vil jeg nesten si dere er heldige. Og at forhandler setter ned prisen er noe en må regne
med når konkurransen hardner til. Faktisk antar jeg at alle elbiler skal ned 10-20% i pris de kommende 2 årene - dette skyldes ene og alene at det å produsere elbiler blir stadig billigere. Det trengs færre arbeidere, færre deler, og kostnaden ved å produsere batterier går ned.  Nei - gled dere over enhver prisnedgang og ikke vær så navlebeskuende opptatt av eget verditap - å kjøpe ny bil har som regel alltid vært et tapsprosjekt og jo dyrere og nyere biler, jo større verditap

MFA

Det er vel det det å føle seg lurt ved et bilkjøp og måten BMW Norge har håndtert dette på overfor mange lojale kunder som smerter mest. Har vært en lojal BMW kunde i over 10 år og eier av min nå tredje i3 og plutselig fant jeg meg selv i Tesla butikken der køen var langt på utsiden for folk som ville signere ny bil.  Her tilbyr til og med retur av bil hvis man ikke er fornøyd inntil 3 dager etter overlevering så her er det ingen importør som vifter med bunnsolide kjøpekontrakter og tyner kundene for det det er verdt.

Har prøvd å ringe og sendt mail til BMW Norge uten å få svar og noterer meg at de skyver forhandlerne foran seg kun med små kun agentprovisjoner når ting blir vanskelig.  Har booket meg på iX3 reservasjonsliste og ventet spent på ny i4, men etter dette vil nok andre alternativer også bli vurdert fremover. Er nok mange nye og trofaste BMW kunder som nylig har kjøpt ny i3 som sitter med en litt dårlig bilkjøp følelse etter denne håndtering fra BMW Norge. Noe kompensasjon eller mulighet for avbestilling burde vært vurdert fremfor kortsiktig lønnsomhetstankegang og total avvisning av kundene.  Hvis noen har sett et svar fra BMW Norge er det fint om det kan deles her på fora.

944Turbo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. januar 2019, klokken 07:03
Synes også en del av dere er skikkelig hårsåre nå.
Om dere "bare" taper 20k-30k så er dere faktisk heldige.
Jeg har de siste 10 årene kjøpt flere nye biler hos forhandlere og har vel aldri
opplevd å tape mindre enn 130k på dette for hver eneste bil.
Nå sist høst - sept 2018, kjøpte jeg en hybrid som samboer benytter (hun ville ikke ha ren elbil) - samme
dag jeg hentet bilen ut av butikk satte forhandler ned ny bil prisen
med 30k. Hva skulle jeg gjøre - kjefte på forhandler?? Det verste med
denne dealen var ikke tapet av 30k, men kanskje at forhandler ikke gidder
å svare på et par mailer med spørsmål om bilen - så her opplever jeg altså
å betale 30k mer enn neste kunde, og forhandler gidder ikke svare meg på
mail en gang - og dere surmuler om et tap på 20k. 
Min i3 vil jeg sikkert tape 100k på - over 2 år - det blir i så fall
det minste tapet jeg noen gang har hatt. Bilen jeg solgte ifb. kjøpet
av hybriden sept. 2018 tapte jeg 130k på - den var 2 år gammel og ekstremt
strøken, men markedet var ikke villig til å betale mer der og da...
I tillegg kommer da tapet over at bilen jeg tok ut falt 30k samme dag
jeg hentet den. Bilen før det igjen tapte jeg nesten 200k over 3 år hvilket jeg da synes var temmelig ekstremt
for en bil til 400k...men shit happens.
Så taper dere bare 20k så vil jeg nesten si dere er heldige. Og at forhandler setter ned prisen er noe en må regne
med når konkurransen hardner til. Faktisk antar jeg at alle elbiler skal ned 10-20% i pris de kommende 2 årene - dette skyldes ene og alene at det å produsere elbiler blir stadig billigere. Det trengs færre arbeidere, færre deler, og kostnaden ved å produsere batterier går ned.  Nei - gled dere over enhver prisnedgang og ikke vær så navlebeskuende opptatt av eget verditap - å kjøpe ny bil har som regel alltid vært et tapsprosjekt og jo dyrere og nyere biler, jo større verditap

20' og 30' er ikke store forskjellen så da vet du hvordan det føles. Småirriterende. Følelsen av å bli litt lurt. Som er det motsatte av den følelsen man skal ha når man kjøper noe nytt og dyrt. Noe værre en det er det ikke, men så klart skal BMW få muligheten til å gjøre meg fornøyd igjen tenker jeg:)

Klykken

Var motsatt for en del "early adopters" av Tesla i 2013/14, da dollarkursen gikk opp og bilene ble dyrere i innkjøp, og bruktbilene MER verdt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hemi

#57
Det er ikke så mye pengene, som det er følelsen av å bli pissa på.

Forrige i3 hadde jeg i 2 år, og tapte 24.000 kroner

Forrige mercedes tapte jeg mer enn 20.000 hver  mnd

Imagine

Sitat fra: hemi på lørdag 12. januar 2019, klokken 17:52
Det er ikke så mye pengene, som det er følelsen av å bli pissa på.

Forrige i3 hadde jeg i 2 år, og tapte 24.000 kroner

Forrige mercedes tapte jeg mer enn 20.000 hver  mnd


Men alle skjønte jo at BMW melket de som kjøpte tidlig. Skal vi som kjøpte i3 94 ah i 2018 også få igjen 20.000 i kompansasjon fordi det både «plutselig i høst» har kommet nytt batteri og at det nå koster det samme som 94ah gjorde i juli?
Det er jo ikke slik det fungerer. Enig i at de satte ned prisen tidligere enn vanlig, men en bilkjøper har faktisk ansvar for egne valg og må regne med at prisen blir satt ned litt etter lansering.

Skjønner at det er irriterende å kjøpe før prisnedsettelsen, men man er jo ikke lurt. Man har fått det samme produktet man valgte å betale for og har faktisk bare seg selv å takke. Selv BMW-ansatte jeg kjenner kjøpte i desember på gammel pris. Så de visste heller ikke.

Jeg har bare meg selv å takke for at jeg ikke har solgt i3 94h før man regnet med at prisen på de skulle gå ned og alle skulle selge i3 94ah. Kan ikke bli sur på BMW fordi de lanserer en ny og bedre modell til samme pris.

turfsurf

Sitat fra: Klykken på lørdag 12. januar 2019, klokken 17:26
Var motsatt for en del "early adopters" av Tesla i 2013/14, da dollarkursen gikk opp og bilene ble dyrere i innkjøp, og bruktbilene MER verdt. :)
Det var faktisk de første D modellene som var de mest lukrative. Solgte vår etter ett år og 30k km til 50k over kjøpsprisen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA