Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabilt dash cam

Startet av Apache, torsdag 03. januar 2019, klokken 23:02

« forrige - neste »

Apache

Mener å ha sett en tråd her på forumet men fant ikke det nå.

Ha en 16Gb usb minne satt inn i bilen. Ikonet for dash cam lyser opp for en stund og etter 5? minutter så er det borte. Kan komme tilbake når jeg har stoppet for å lade, fungerer neste dag kanskje eller når jeg tar en reboot pga nettleseren fungerer heller ikke skikkelig nå)

Er det bare software feil/bugs som det er med nettleseren eller er det noe mere? Ikke noe point i en dash camera hvis du ikke kan velge når du skal ta opp bildene.

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

mthoring

Ønsket selv en lavest mulig profil på minnepenn, så gikk for SanDisk Ultra Fit USB 3.1 - 128GB. Den fungerer i 1-3 uker før jeg får kryss på ikonet, da må jeg ta den med inn og formatere den på nytt for at den skal fungere igjen. Har svært vanskelig for å tro at dette er en svakhet i minnepennen, og ikke bilen. Men hvis noen vil anbefale en annen lavprofil minnepenn som funker, så vil jeg gjerne gjøre et forsøk med et annet merke.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Jeronan

#3
It's a known issue. The car corrupts the file system on the USB stick over time.
Many topics to be found on TMC forum and Reddit:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/usb-corruption-for-dashcam-recording.131915/

With the first release it corrupted the USB stick within a week. With the last software update it has improved somewhat and now it takes around 3 weeks until it was corrupt again.

It's important to do a Full format of the USB stick on your PC when it's corrupt!
If you just do a quick format it will be corrupt again within 1-2 days.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Råde

Noen med nye erfaringer om corrupted files på Dash Cam USB? Jeg opplever at det bare kan vare timer etter en ordentlig formatering før set slutter å virke (2018.48.12.1)

Kikket litt på TMC. Noen skriver om å teste å slå dash cam av for hver gang de stopper. Har ikke testet det selv. Noen skriver også at folderen settes i read only av en eller annen grunn, men det har vel ingen praktisk betydning.
e-Golf | X75D

GreenEyez

Har putta en 2 TB ekstern harddisk i bilen og trodde jeg skulle slippe å hele tida måtte slette Sentry-filer. Men biler korrumperer hele harddisken etter en dag eller to. Kommer kryss på kameraet. Når jeg kobler til pc, så kommer det opp at disken må repareres og skannes.

Tror man må gå veien om å ha et ordinært dashcam for å slippe slikt trøbbel.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GOS


Har hatt min 32 GB USB brikke plugget inn i bilen i 2 måneder nå uten problemer. Den er kun konfigurert for TeslaCam

Har kun hatt den ute 2-3 ganger for å se på filene. Er ikke så mange ganger jeg har aktivert Sentry Mode.

Har aldri fått noe kryss over kamera symbolet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

DagfinnN

Hatt USB brikke i siden november 18. Ikke kryss en eneste gang.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

k1

Jeg har hatt et par USB'er som er blitt korrupte etter relativt kort tid (et par uker hver), og såpass at de ikke kjennes igjen i PC'en, og dermed får jeg heller ikke formatert dem. Og nei, nekter å bruke Linux hvis det skulle være løsningen...  ;D

z4rd

Problemet har oppstått primært pga dårlig sw tidligere.

Du kan bruke Diskpart (går windows cmd-line greit?)
Du får nok valgt usb-disken, men må bare kjøre en Clean på den.

Deretter etablere nytt volum og formatere. Da vil den være frisk og rask igjen.

Vedder en hundrings :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

k1

Command er ok  8)
Men, når jeg kjører list disk, så lister den ikke opp USB drive/disk, altså den finner ikke den korrupte USB'en, slik at jeg får verken kjørt clean eller format  :-1:

Godt mulig det er noe jeg får til her, men har prøvd diverse ting. Håper ikke det fortsetter.

mthoring

Hvis disken er helt død, så er det vel disken som er problemet og ikke sw på bilen, vil jeg tro. Gparted på en bootbar usb-minnepenn er fint for å diagnostisere og partisjonere disker av alle slag (også støtte for fat32).

Ellers så er det et faktum at ext4 er et uendelig mye bedre filsystem enn fat32, så hvis man har software som støtter det, så er valget lett. En av fordelene er at ext4 er mer robust mot korrupsjon av filsystemet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Amoss

Sitat fra: mthoring på søndag 21. april 2019, klokken 00:29
Hvis disken er helt død, så er det vel disken som er problemet og ikke sw på bilen, vil jeg tro.

Jepp, tenker du er inne på noe der ja. Har selv en minnepinne som har "forsvunnet".

Kjøpte en slik ekstra liten USB pinne (husker i farten ikke merket) for å bruke til musikk i bil. Mener det var ~16GB? Satte den i en USB-hub med trådløs mus (om dette har noen betydning vet jeg ikke, men ser ingen annen grunn) og begynte å kopiere musikk ut på den. Ble avbrutt så den ble stående i hubben noen uker før jeg skulle fortsette med den, men da dukket den ikke opp som disk (Kubuntu). Ser den nå kun via lsusb som "
$ lsusb
...
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub                                               
Bus 001 Device 004: ID 1ea7:0064                                                                             <-- her er den
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub                                   
...

1ea7 skal visstnok være "SHARKOON Technologies GmbH", men i følge hjemmesiden lager de ikke noen USB pinner. Og de har i alle fall ikke noen 0064 device i følge Linux-USB.org.

Så noe - stråling fra trådløsmusenhet? - har skjedd med disken slik at den er helt utilgjengelig og ikke gjenkjennes som en disk, og muligens ødelagt device-ID'en. Minner om det k1 rapporterer over her.

Skulle jo bare bruke til kopi av musikk, så kjøpte bare den første og minste USB-pinnen jeg tilfeldigvis kom over under en harrytur til Sverige. Så godt mulig det var en alt for billig/enkel pinne av dårlig "kina-kvalitet"... Men det jeg tidligere har handlet i samme butikk har vært av helt grei kvalitet.
Model S 85D

k1

Sitat fra: mthoring på søndag 21. april 2019, klokken 00:29
Hvis disken er helt død, så er det vel disken som er problemet og ikke sw på bilen, vil jeg tro. Gparted på en bootbar usb-minnepenn er fint for å diagnostisere og partisjonere disker av alle slag (også støtte for fat32).

Poenget mitt var at det er sw i Tesla som på en eller annen måte gjør at disken dør (ikke bootbar). USB'ene som tok kvelden var av merkene Sandisk 16 GB og Kingston 32 GB USB 3.1, så ikke «billig-Kina» kvalitet. Og når det i tillegg er såpass mange som får denne typen feil, så er det vel noe som peker på at det er Tesla sw som er problemet her og ikke USB kvalitet.

mthoring

Tviler på at bilen kan kverke en disk, med mindre det er snakk om overspenning el.l. Hvis det ikke bare er filsystem-/partisjonstabellkorrupsjon, som det er mulig å fikse med diskverktøy som gparted el.l, så er det vel mest sannsynlig at disken har haverert som følge av at den ikke har tålt antallet overskrivinger den har blitt utsatt for.

Jeg har en Sandisk Ultra Fit gen2 128gb (300kr) som fungerer fint, hvis noen ønsker tips. Kan være lurt å gå for en litt større variant enn 16/32gb, da det blir flere blokker å fordele belastningen på.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA