Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBOS-versjon - hva må med?

Startet av Øyvind.h, torsdag 03. januar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 04. januar 2019, klokken 15:15Dekktrykksensorer er forresten ikke for å varsle om punktering, de er pålagt pga av ENØK.

Veldig rart med slik påstand for Volkswagen (og kanskje andre også) sitt system med å bruke ABS sensorene er for å sammenligne rullehastighenen mellom hjulene.

Sier ingen ting om miljø for man kan senke trykket til en bar og kjører uten varsel bare det er likt trykk.

Det er laget for å være punkteringsvarsling på VW. Og tro meg det systemet er veldig følsomt for avvik.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Hva får man egentlig ekstra med  valget "komfortnøkkel"?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:27
Hva får man egentlig ekstra med  valget "komfortnøkkel"?

Mener det er keyless entry og åpning av bagasjerom ved bruk av bena. Keyless start er standard.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Det er også eneste mulighet til å få alarm på bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Ser jeg må følge opp litt her :)

Noen som vet hva man må velge for å få el seter? Jeg har tatt utgangspunkt i en grunnversjon og spekket opp med sportsseter med alcantara/skinn. Det står beskrevet elektrisk korsryggstøtte, men er setene elektriske med minne? Ser ikke noe om det.

Bilen jeg har nå tilpasser seg meg når jeg setter meg inn med min nøkkel (samme for kona, tilpasses henne/hennes nøkkel).
Dvs setet setter seg i rett posisjon, speil i rett posisjon, creep ++++. Hvordan kan jeg få Audien til å gjøre det samme? I hvert fall setene.

Config ligger på 750 nå, men jeg har ikke gjort valg ift speil. Lurer på om jeg må gjøre det for å i det hele tatt få el speil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:09
Ser jeg må følge opp litt her :)

Noen som vet hva man må velge for å få el seter? Jeg har tatt utgangspunkt i en grunnversjon og spekket opp med sportsseter med alcantara/skinn. Det står beskrevet elektrisk korsryggstøtte, men er setene elektriske med minne? Ser ikke noe om det.

Bilen jeg har nå tilpasser seg meg når jeg setter meg inn med min nøkkel (samme for kona, tilpasses henne/hennes nøkkel).
Dvs setet setter seg i rett posisjon, speil i rett posisjon, creep ++++. Hvordan kan jeg få Audien til å gjøre det samme? I hvert fall setene.

Config ligger på 750 nå, men jeg har ikke gjort valg ift speil. Lurer på om jeg må gjøre det for å i det hele tatt få el speil.

El. seter er vel et eget punkt i prisliste, PV3. Du må vel da også velge speil med minne, 6XG.
El speil med varme er standard, men ikke med innfelling eller minne.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Takk for tips! Fant det ikke i konfiguratoren, men den virker forsåvidt ganske mangelfull. FOrventet å finne tilvalg som inneholdt dette, men så ikke noe i konfig.
I utgangspunktet holder det med el speil med varme (så lenge de avblendes automatisk). Innfelling bruker jeg aldri. Minne for speilene er kanskje ikke så viktig som sete med minne. Men om jeg må ta det med sammen med setene så blir det evt begge deler.

Edit: 6XG er gratis ved valg av PV3.

Da steg prisen med 13350.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:16
Takk for tips! Fant det ikke i konfiguratoren, men den virker forsåvidt ganske mangelfull. FOrventet å finne tilvalg som inneholdt dette, men så ikke noe i konfig.
I utgangspunktet holder det med el speil med varme (så lenge de avblendes automatisk). Innfelling bruker jeg aldri. Minne for speilene er kanskje ikke så viktig som sete med minne. Men om jeg må ta det med sammen med setene så blir det evt begge deler.

Edit: 6XG er gratis ved valg av PV3.

Da steg prisen med 13350.

Mener det ikke er tillegg for 6XG ved valg av PV3 ja.
Konfigurator er ikke bra. Litt usikker på om Møller har måtte kjørt en litt annen type foreløpig, pga av systemet med forhåndsreservasjon. Vil tippe den blir ganske "normal" når dette ikke lenger er aktuelt.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Det kan være greit å leke med den tyske konfiguratoren - den er mer komplett enn den norske.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elsykkel

#39
Dette er min forståelse av norsk konfigurator og hvordan man kan "spare"
#1 Grunnbilen er faktisk ganske grom! Ikke glem det!
#2 Vinterpakken har det viktigste for de fleste, særlig sikkerhet, ACC, rails osv
#3 Hightecpakken inneholder for det meste nice-to-haves. Lysene er de samme,men du må leve med gammeldags blending. Obs hva som er "software" og hva som krever fysiske endringer.
#4 hvis du går for vinter- og hightec-pakker er du så godt som på advanced nivå.
#5 Full-pakke inneholder er vinter, høytek og en del annet krimskrams som B&O osv. Du har nå nådd exclusive, og har fått en ekstra stjerne i boken hos din forhandler.
#6 motivasjonen for pakkene er at du sparer NOE ved å velge de standardiserte pakkene i forhold til å kjøpe alt hver for seg. Hvis du bare et interessert i et par ting fra pakkene, kan du spare en del laken ved å godsnakke med selger som har tilgang til det meste i sitt litt mer avanserte stormaskingrensesnitt. Obs at du kan miste flere stjerner i bogen hvis det kommer frem at ditt eksemplar er en bastard ved neste auditreff!
#7 Pakkene er en ny dimensjon. De må kjøpes uavhengig av utstyrsnivå, men er billigere jo høyere nivå.
#8 Pakke 1 - her finnes elektrisk stol og klappspeil. Hvis du ikke har denne bør du vurdere å bestille ryggekamera separat!
#8.2 Pakker 2-5 Nice to haves. Les hva som er nytt i hver enkel pakke. Bypakken er for de som er mye i trafikkfarlige tettbygde strøk og rygger mye.
#8.2 For en som kommer fra et premiummerke som Toyota, oppleves basen på setene som... Nostalgiske. Det må gjøres oppmerksom på at uten pakke 1 eller særvalg på setet vil selv sportssenter med valkyrieskinn gi deg gleden over trinnvis manuell innstilling, høydehev med medfølgende jekk og minnet til svigermor.
#9 farge, felg, dobbelisolerte frontvinduer med myklukk, sota bakrute med opptrekkbare nettinger, laksetrapp, hel-, halv- og lissom-kvigeskinnsseter fra Østerdalen, formsydd av yppige jomfruer på ei seter i sydtirol.
Sort optikk og hard didaktikk. Kjell Aukrust ville vært stolt! Ny dimensjon. Alle tillegg her vil du måtte betale tilsvarende for på alle nivåer. Om kanskje litt "billigere" jo mer du putter på bålet. Alt det gjeve som lovprises i fjasbuks mørke avgrunner og ikke finnes i konfigurator kan du forvente at selger må finne den svarte boken med priser som ikke tåler dagslys. Lykke til hvis du vandrer den stien!

Gitzern

Jeg droppet en del high-tech og utseende som matrix, komfort key, el seter, virtuelle speil og lav profil, men har med sport alcantara, metallic, BO+aku glass + alt av vinterbilutstyr og telefon etc. Havnet da på 800 i bilpris. Hadde tenkt å ikke gå over 760ish, men det var veldig vanskelig.

elsykkel

#41
Den norske konfiguratoren er mest sannsylig blitt slik den er ut ifra krav som:

  • Guide kjøperen gjennom bestillingshelvete.
  • Gjemme noe av den underliggende kompleksiteten. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så prøv å bestille fra Audi.de! Det er ikke bare tysken som gjør det vanskelig.
  • Gjøre det enklere å bli en NY Audi eier for de som har lite kjennskap til merket. Omsette nysjerrige vindushoppere til salg.
  • Vise at det faktisk er mulig å bestille en ok priset bil uten all blingen fb-gruppa får deg til å tro du trenger. Men ikke glem at PRISEN STARTER PÅ 650.000! Hvis du synes dette er mye, kan jeg love deg at sluttsummen ikke er noe bedre!
  • Gi kjøperen inkrementelle steg med funksjonalitet mot pakker som gir noe redusert pris. Disse matcher godt mot nivåene til advanced og exlusive
  • Hvis du vil ha noe som du føler du mister på grunn av konfiguratoren, hvor du må opp et utstyrsnivå og føler deg sperret ute fra ekslusivitet og gutteklubben grei? Pust med magen. Ikke skriv noe dumt på nettfora du vil angre på på. Logg deg av FB, men tegn og skriv ned drømmen på et papir. Les punktene her en gang til. Mest sannsynlig kan du få nøyaktig det du ønsker, men må betale noe mer for det som ikke er på ditt utstyrsnivå
  • Norske selgere må sikkert gå på kurs, besvare prøver, spise kaviar og drikke sjæmpæggen, for å kunne vite hvordan bilen kan settes sammen, avhengigheter mellom komponenter og hvilke alternativer som eksisterer! Hvis du synes det virker vanskelig å vite forskjell på kW, kWh, at bilen bruker mer energi fordi kjøreforholdene er forskjellige fra -10 til 25 grader? Tenk på de stakkars selgerne som har vært forbrenningsmotorhuer de siste 20 årene, som havnet i denna bransjen fordi de likte å skru motor og lukta bensin av svidd gummi. Nå skal de svare på alle mulige slags idiotiske spørsmål fra oss som har mellomfag fra filmer youtube.
  • Lag deg en konfigurasjon, snakk om det potensielle bilkjøpet med familie, kollegaer, vær forberedt på å ta samtalen med poden om hvorfor de ikke får ta utdannelse fordi pappa skulle få seg ny fet bil. (Åja, glemte nesten at vi ikke bor i USA og at dette ikke er et problem :) Lag en ny konfigurasjon og vekt hva som er viktig for dere. Den initielle konfigurasjonen brukes som et utgangspunkt for samtalen og diskusjonen som en bestilling av en bil faktisk er. Jo bedre du kjenner parameterne og mulighetsrommet, jo fler TeslaBjørn og Fully Charged youtubefilmer du har sett, jo bedre står du stilt!
  • Gå på jaguar.no, prøv å bestille opp en tilsvarende JAAAAG i den forenklede konfiguratoren der https://ipace.jaguar.no. Den HEMMELIGE konfiguratoren ILLUMINATI prøver å skjule fra deg ligger der et sted. https://buildyour.jaguar.com/jag2/r/model/_/no_no/i-pace Mest sannsynlig har den samme motivasjon som den forenklede norske audi-konfiguratoren
  • Ingen i Audi, Møllergruppen eller andre forhandlere ønsker at du skal ende opp med et produkt du angrer på i etterkant. Derfor får du møte en selger "som prakker på deg produkter", eller "prøver å hjelpe deg", som det heter på godt norsk.
  • Det finnes ingen sammensvergelse i Møller for å stjele momsfordelen din. Urettferdighet mot norske småbarnsfamilier for å knuse drømmen deres om et billig bilkjøp. Ja, prisene du får servert som norsk kjøper er et resultat av hard og rå kapitalisme, hvor priser, produkter og finesser er spesialtilpasset for å tyne mest mulig ut av deg. Hvordan vet jeg dette, som ikke har en mastergrad i champagnesabling og kolasnurr på BI? Jeg har vært medansvarlig på loppemarked! Samme mekanismer der, men med standardiserte priser er det størrelsen på pengepungen og ikke trynefaktor som gjør forskjellen. Ja det eksisterer rabatter for en utvalgt gruppe, men det utgjør ikke så mye. Ønsker du billigere bil, må du vente til det det første rushet med rushet er over, og folk ikke henger utenfor vinduet og sikler over bilene deres lenger. Jaguar har fortsatt ikke satt NED prisen på aipeisen i motsetning til diseldrogene, men derimot satt prisen OPP 50K for den billigste varianten. Ønsker du en billigere bil, så vent til bomprisene øker for elbiler og momsfordelene tynnes ut. Da blir du som gjerrig kunde mer attraktiv. Men det kan også potensielt slå i din disfavør
Vi tok utgangspunkt i en nøye avgrenset minimumspek til 710.000, med en kanskje-liste i lomma og budsjett-tak som var diskutert i heimen innen vi dro. Jeg må si meg positivt overrasket at Møller-selger la lista til diskusjonen på det vi hadde spekket opp og som smarte tilvalg når man ønsker å ikke blinge. Ikke ut ifra at han skulle nå en provisjonsbasert bonus

Annet oppgulp:

  • Bil er ikke en økonomisk fornuftig investering! Du SPARER deg ikke RIK ved å kjøpe en dyr bil. Du får ikke tilgang til den hemmelige klubben med viplosje på landskamper og operaen. Derimot kan et abbonnement på aftenposten, medlemsskap i kunstforeningen eller innsats på dugnad hjelpe ;)
  • El-bil har ikke bare fordeler. Særlig i forhold til reisevaner. Som ny i Audi-owners FB-gruppa ble jeg introdusert til "en ny vennekrets" der forhold til blinklys fikk en helt ny mening. Tilsvarende antar jeg at elbilisme har mye rariteter som nødaggregat basert på strikk, binders og kobberspoler på tur over finnmarksvidda, etikk i ladekø, diskusjon over forbruk i nysnø i lett driv i hekken fremfor kram og hardpakket.
  • Ikke tro at du redder regnskogen og søte pandaer ved å bytte ut en golf eller prius med 2 og et halvt tonns beist. Ja, det gjør en LITEN forskjell. Helt klart i et makro-perspektiv; at Norge, USA og Kina får en 10% reduksjon i fossil-forbruk. I tillegg til CO2 og NOx forurenser også partikler (svevestøv) fra asfalten, veisalt, bremsene, støy, høyt stressnivå og mangel på mosjon i befolkningen, kollisjon- og personskade. Hvis i snitt ca 15% færre tar bilen i rushtiden, oppleves køen som mer flytende for alle. FLERE BILER I TRAFIKKEN HJELPER IKKE! Om de er fossilbiler eller kjører på enhjørningbæsj. Hvis du vil gjøre en forskjell, så bruk sykkel oftere. Ta toget. Krev at barna skal komme seg til fritidsaktiviteter selv uten at du må kjøre dem dit!

Gitzern

Syns det gikk helt fint å spekke den opp fra bunn, online er bare retningsgivende. Du får finspekket den med selger. Noe henger sammen med andre ting, f eks BO anlegg betyr at du må ha ambiente belysning pga lyset går gjennom anlegget, men droppet flerfarget. Det som henger sammen har nok en logisk/ teknisk årsak.

Trond.m

Ingen som bestiller bilen med stoffseter ? Komforten med stoffseter er jo utvilsomt bedre enn skinn, og det er vel grunnen til at de færreste har skinnsofa hjemme i stua. Har hatt A4 med stoffseter tidligere, og kvaliteten på de var det ingenting å si på. Slitestyrke kan heller ikke være noe problem med den kvaliteten Audi har på sine stoffseter.  100.000 km tilsvarer vel ca 1500 timer, og det jo minimal brukstid i forhold til en sofa. Er det mulig å bestille sportsseter i stoff ?

Håvar

 :+1:
Personlig liker jeg også stoffseter best med tanke på komfort, men desverre får en som regel ikke sport-/komfortseter i annet enn skinn eller alcantara. Er det én ting fremfor alt annet som må være bra i en bil er det setet. Sitter en ikke godt er det ikke vits i å ha all verdens duppeditter og ekstrautstyr, bilen er kjip uansett. Derfor blir det som regel oppgraderte seter og sjelden stofftrukket.

I konfiguratoren forsvinner stoff som option når en klikker på sportsseter, så antar de ikke leverer disse i e-tron uten skinn/alcantara. Men jeg har ikke forhørt meg med Møller.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA