Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ettermontere Gabrielsen?

Startet av Elbil-entusiast, onsdag 02. januar 2019, klokken 20:06

« forrige - neste »

Elbil-entusiast

Er det egentlig noe poeng i å vente på hengerfeste?
Kan ikke dette bare ettermonteres når eventuell typegodkjenning foreligger?
Er det i så fall noen ulemper med ettermontering?
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Carkub

Selger har bekreftet at det er mulig å montere krok/hengerfeste for sykkelstativ med kontakt også på First Edition bilene.

Om det blir mulig å ettermontere «ordentlig» hengerfeste og få dette godkjent er det vel «ingen» som vet ennå.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

jkirkebo

Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 02. januar 2019, klokken 20:06
Er det egentlig noe poeng i å vente på hengerfeste?
Kan ikke dette bare ettermonteres når eventuell typegodkjenning foreligger?

Bare om hengervekt er oppført i vognkortet eller at importør godkjenner endring i vognkortet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

Sitat fra: Carkub på onsdag 02. januar 2019, klokken 20:12
Selger har bekreftet at det er mulig å montere krok/hengerfeste for sykkelstativ med kontakt også på First Edition bilene.

Om det blir mulig å ettermontere «ordentlig» hengerfeste og få dette godkjent er det vel «ingen» som vet5 ennå.

Fikk du det her skriftlig? Eller bare en selger kasta ut i forbifarten? Trenger kun sykkelstativ så veldig aktuelt får  meg:)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Carkub

Sitat fra: svingen på onsdag 02. januar 2019, klokken 23:38
Sitat fra: Carkub på onsdag 02. januar 2019, klokken 20:12
Selger har bekreftet at det er mulig å montere krok/hengerfeste for sykkelstativ med kontakt også på First Edition bilene.

Om det blir mulig å ettermontere «ordentlig» hengerfeste og få dette godkjent er det vel «ingen» som vet5 ennå.

Fikk du det her skriftlig? Eller bare en selger kasta ut i forbifarten? Trenger kun sykkelstativ så veldig aktuelt får  meg:)
Muntlig fra to forskjellige selgere på Rud, der den ene «sjekket det opp» og kom tilbake med svaret dagen etter. Men skal ha det skriftlig før jeg inngår kontrakt ja!
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Counterpointer

Sitat fra: svingen på onsdag 02. januar 2019, klokken 23:38
Sitat fra: Carkub på onsdag 02. januar 2019, klokken 20:12
Selger har bekreftet at det er mulig å montere krok/hengerfeste for sykkelstativ med kontakt også på First Edition bilene.

Om det blir mulig å ettermontere «ordentlig» hengerfeste og få dette godkjent er det vel «ingen» som vet5 ennå.

Fikk du det her skriftlig? Eller bare en selger kasta ut i forbifarten? Trenger kun sykkelstativ så veldig aktuelt får  meg:)
Sykkelstativ(for hengerfeste) kan settes på alle biler, så det er ikke så viktig å ha skriftlig

svingen

@Knut joa teknisk det kan man det men det er noen som faktisk må lage det. Til zoe er det ikke kommet noe enda. Vil og gjerne att importør gjør det her så man har garanti. Fint om man ikke må gjøre store inngrep i bilen får å få det til osv. Når jeg sjekket under bilen virka det ikke som er 100% lik fosilbil utgaven så er ikke bare og skru på et fra en slik bil eller.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cabrius

Off-topic (beklager!) og muligens et dumt spørsmål, men jeg drister meg til det likevel: hvorfor kaller man her på forumet hengerfeste for "Gabrielsen"?

Counterpointer

Sitat fra: svingen på torsdag 03. januar 2019, klokken 06:37
@Knut joa teknisk det kan man det men det er noen som faktisk må lage det. Til zoe er det ikke kommet noe enda. Vil og gjerne att importør gjør det her så man har garanti. Fint om man ikke må gjøre store inngrep i bilen får å få det til osv. Når jeg sjekket under bilen virka det ikke som er 100% lik fosilbil utgaven så er ikke bare og skru på et fra en slik bil eller.
Hvis du vil ha originalt så kan jeg forstå det. Men uorginalt får en til de fleste biler. Var jo til og med en som fikk godkjent en Zoe importert fra Tyskland med hengerfeste for tilhenger (hengergodkjenningen ble trykket tilbake, men går fint med sykkelstativ).

Counterpointer

Sitat fra: cabrius på torsdag 03. januar 2019, klokken 09:19
Off-topic (beklager!) og muligens et dumt spørsmål, men jeg drister meg til det likevel: hvorfor kaller man her på forumet hengerfeste for "Gabrielsen"?
Kort forklart, fordi det er alltid spørsmål om hengerfeste på elbiler og noen blir så lei av dette at de klager på dette fokuset. En artig bruker lagde da pseudonymet Gabrielsen som kodeord for hengerfeste. Dette ble veldig populært

Kårepåsporet

Jeg heier på Gabrielsen.
Det som er dumt er hvis en inngår avtale med Kia hvor en implementerer Gabrielsen før endelig godkjenning av Gabrielsen sine egenskaper, så har en gjerne betalt det samme som de som inngår avtale på et senere tidspunkt, men de første får ikke fullt utbygge av Gabrielsen.
Jeg sliter nå om dagen, skal jeg droppe hele Kia en gang for alle, eller skal jeg fortsette å vurdere min andre og siste Kia.....
Hadde jeg blitt oppringt og fått spørsmålet:
«Vil du nå bestille e-Niro med Gabrielsen godkjent for 1000+kg» så hadde jeg slått til nå. Men det kan ta tid....

Øyvind.h

#11
På min Kia side kan jeg huke av for at jeg ønsker å vente på hengerfeste.
Er hengerfeste viktig bør man gjøre det så importøren ser omfanget.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe bil uten typegodkjenning for hengerfeste om det var viktig. Tvilsomt at hengerfeste blir ettermontert lovlig og vognkort endret.

Feste for sykkelstativ er noe annet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lirekassa

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. januar 2019, klokken 17:10
På min Kia side kan jeg huke av for at jeg ønsker å vente på hengerfeste.
Er hengerfeste viktig bør man gjøre det så importøren ser omfanget.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe bil uten typegodkjenning for hengerfeste om det var viktig. Tvilsomt at hengerfeste blir ettermontert lovlig og vognkort endret.

Feste for sykkelstativ er noe annet.

Venter heller til de tar kontakt før jeg endrer noe på reservasjonen. Må vite hva det i praksis betyr...

geear

Samme her. Og selv om jeg har køplass på lavt hundretall har de fortsatt ikke tatt kontakt, så drar visst ut dette. Plutselig er det mars.

svingen

Snakka med forhandler på Lørenskog.
Det kommer   Gabrielsen til sykkel på alle bilene. (Med en pigg som gjør att du ikke får bruke henger)
Det jobbes med og få vanlig Gabrielsen men det her er ukjent.
Anbefalt og bare vente uten og stille seg i "Gabrielsen kø" da mulig det her er i orden til kontrakt signering.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA