Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Rapidgate blitt løst???

Startet av mdeekay, onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

oprytz

Er ikke imponert over BNH og Nisssan så langt:

SitatEr bilen din berørt vil du bli innkalt med brev i posten fra Nissan.

SitatJeg synes jo ikke det er bra nok. Vi vet at det finnes en fiks for dette problemet, og jeg vil vite når jeg får den. Jeg forventer faktisk av dere (BNH) at dere har en aktiv dialog med Nissan om slike ting på vegne av kundene deres, og ikke bare sitter passiv og venter!

SitatBeklager, jeg må forholde meg til instruksene vi har.   
Per nå er det ingen tilbakekallinger fra fabrikk til EKxxxxx.

Nissan har så langt ikke svart hverken på meldinger via Facebook eller henvendelse via nettsidene deres...

jman76

Fra Stavanger Aftenblad;

"Nissan har imidlertid fått en del kritikk for at dagens 40 kwh-batteriet blir varmt ved gjentatte hurtigladinger, med det resultat at ladehastigheten strupes og ladetiden øker. Et fenomen som er blitt omtalt som #rapidgate, og som settes i sammenheng med at Nissan Leaft ikke har et aktivt kjølesystem av batteriet.

Det har derfor vært spekulert i at det nye 62 kWt-batteriet vil få et aktivt og mer effektivt batterikjølesystem.

Informasjonssjef Marcussen forteller at det fortsatt er snakk om et passivt og luftbasert kjølesystem, men at modifikasjoner har gjort det mer effektivt.

– Mer luftgjennomstrømming skal gi bedre kjøling, og det større batteriet er mindre utsatt for varmegang. Større batteri gir også mindre behov for flere hurtigladinger på samme dag, og 99 prosent av kundene våre lader uansett bare én gang om dagen. De fleste lader stort sett hjemme og på jobb.

Marcussen kan også bekrefte at Nissan har gjort programvareendringer som gjør at dagens 40 kWt utgave skal takle gjentatte hurtigladinger bedre. Nissan jobber med å informere forhandlerne sine om hvordan dette skal håndteres."


jkirkebo

47kW hurtiglading (det er det meste jeg har sett på Leafen vår) er 1,17C for 40kWh batteriet og 0,76C for 62kWh-batteriet. Så det er nok liten tvil om at varmeutviklingen blir mye lavere på 62kWh-batteriet både under kjøring og under lading på 50kW-hurtigladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-FTW

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:49
47kW hurtiglading (det er det meste jeg har sett på Leafen vår) er 1,17C for 40kWh batteriet og 0,76C for 62kWh-batteriet. Så det er nok liten tvil om at varmeutviklingen blir mye lavere på 62kWh-batteriet både under kjøring og under lading på 50kW-hurtigladere.

Og det fine er jo at siden Nissan kjører Chademo, vil man ikke på 62kWh oppleve mer enn 50KW hurtiglading, så da blir jo problemet minimalt. Annet enn at man må ha god tid til det som ikke lengre er  hurtiglading!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

thomas_ja27

Har sendt mail til forhandler (Høylandet Auto) med en del spørmål rundt dette, spent på om det kommer noe svar.
Tesla Model 3 LR m/HF, HW3 og FSD
Nissan Leaf Tekna 2018 (solgt mai 2019)
Peugeot ION 2015

jman76

Forhandlerne er de siste som får vite noe, tydeligvis.

Tror ikke de skal vente veldig mange uker før de kommuniserer utbedring av fiksen tydelig til eksisterende kunder. Dette blir en støyete sak hvis de ikke tar affære.

Ikke veldig viktig i hverdagen, men utbedringen bidrar trolig til at bilen litt enklere kan kjøres på et par langturer i året. Det bør biler uten fiks klare litt bedre enn de gjør i dag.

Joltus

Var innom på batteritest. Som forventet, alt ok.

Fikk mange spørsmål om hva mine forventninger var. Hva som skulle gjøre at vi ble fornøyde.

Endte igrunn med at om det stemmer at det er en fix så vil dette gjøre bilen slik eg forventet.

Men siden de ikke vet noe så må eg bare vente. Blir jo da litt paff når eg leser på Facebook om folk som akkurat i dag har vært inne og fått oppdatering.

Og enda mer paff når vedkommende får opplyst at Nissan ikke anser rapidgate som en feil, og dermed må få godkjenning for å oppgradere eldre biler. Skulle tro de bare hadde et visst antall oppdateringer. Skulle tro det ville være til Nissan beste å få denne flause ut av verden.

Masse spørsmål om hurtiglading og greier. Tok en test etterpå, og 26kw vitner om at min bil hvertfall ikke har fått noen oppdatering

Joltus

Siste fra Facebook er at vedkommende ikke fikk oppdatering. Ikke fordi den ikke fantes men fordi ingen får den før det blir en kampanje på yngre biler (regner med han mener eldre?) og det var faktisk ikke sikkert dette kom til å skje.

Hvis Nissan sitter med løsningen på det største problemet på denne bilen, men ikke "gidder" kjøre oppdateringen.... Ja da tar eg av meg hatten for den gjengen!

Løve

Keg ser på dette som en feil Nissan skal løse kostnadsfritt.

leafnor

Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 16:12
Siste fra Facebook er at vedkommende ikke fikk oppdatering. Ikke fordi den ikke fantes men fordi ingen får den før det blir en kampanje på yngre biler (regner med han mener eldre?) og det var faktisk ikke sikkert dette kom til å skje.
Hvis Nissan sitter med løsningen på det største problemet på denne bilen, men ikke "gidder" kjøre oppdateringen.... Ja da tar eg av meg hatten for den gjengen!
Målløs!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Kommer til å bli fryktelig mye bråk om de kjører den tilsynelatende linjen her nå.

Skjønner mer og mer av spørsmålene på verksted i dag. De fisket om eg hurtiglader mye for å avfeie behovet mitt.

Problemet er jo bare det at vi kutter ut å bruke leafen på de lange turene, fordi vi orker ikke med den ladingen.

Skal hvertfall få jobbe hardt skal de nekte meg dette.

Og eg fatter ikke hva Nissan har å tjene på å ikke la folk få denne som ønsker det. Trenger jo ikke ta alle. Kun de som ønsker. Alle vil jo kunne bli litt dyrt, siden da skal nok verkstedene ha ekstra betalt av Nissan.

automat

Sitat fra: Joltus på fredag 11. januar 2019, klokken 17:45


Og eg fatter ikke hva Nissan har å tjene på å ikke la folk få denne som ønsker det. Trenger jo ikke ta alle. Kun de som ønsker. Alle vil jo kunne bli litt dyrt, siden da skal nok verkstedene ha ekstra betalt av Nissan.

Det kan koste Nissan noe i form av garantireparasjoner på batteri.

Det er ingen tvil om at høyere temperatur går ut over levetid. Spørsmålet er hvor mye det vil utgjøre her.

Nissans bekymringer slutter samtidig med batterigarantien, deretter blir det bileierens.

Og man kan ikke utelukke at en «ladeplombert» 40kwh Leaf har høyere verdi på bruktmarkedet om noen år. Pga mindre risiko for batteridegenerering.

Det skal bli interessant å se utviklingen på 30kwh Leaf i så måte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ThomasEL

Hvordan kan Nissan være så utrolig arrogante..?

Hvis de hadde vært imøtekommende og beklaget at det dessverre kan gå et par måneder før oppdateringen er klar, så helt i orden!

Men dette....!! Hvor i systemet er det svikten skjer? Nissan Norge? Europa? Eller er det rett og slett toppledelsen i Japan?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Det er ting som tyder på at hvorvidt man har fixen eller ikke beror på en bokstav på ei bestemt linje i ECU, koder som kan leses av med Leaf Spy Pro.

På linjen med HV Battery så tror man at det står 5SH3A eller 5SH3B hos de som har Rapidegate, mens det står 5SH3C hos de/vi som har fixen.

Er det noen med biler levert før juli-august som har sjekket sine kode?? Og ekstra interessant om noen i tillegg har erfart at de enten HAR rapidgate, eller med sikkerhet har erfart at de IKKE har (altså har fixen)...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Eg har definitivt rapidgate og om noen minutter skal eg sjekke med leafspy. April LE.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA