Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Rapidgate blitt løst???

Startet av mdeekay, onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

ThomasEL

Men blir tullete av å prøve å forstå HVA i softwarebildene man skal sjekke. Når Bjørn har stresmet nå, så sammenfaller jo stort sett parametrene på softwarebildene hans med parametrene som Electric Swede viste fra en «gammel» bil..!!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Oppdaget nå at filmen viser VIN-nr til bilen Bjørn tester (som har Rapidgate fix)

Det må da bety at jeg og andre som har HØYERE Vin-nummer enn denne har biler som er produsert ETTER Bjørns testbil...! Og følgelig har fixen..?

Eller kan ikke VIN-nummer tolkes slik?? (Dess høyere nr, jo senere produsert)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Løve

Det er jo bare å sjekke versjonen på programvaren i bilen din. Tre trykk på «map», to trykk på volum knappen, ett trykk på «map». Husk at audio ikke kan stå på blåtann. Resten finner du frem til i menyen.

ThomasEL

#18
Sitat fra: Løve på torsdag 03. januar 2019, klokken 23:39
Det er jo bare å sjekke versjonen på programvaren i bilen din. Tre trykk på «map», to trykk på volum knappen, ett trykk på «map». Husk at audio ikke kan stå på blåtann. Resten finner du frem til i menyen.

DET har jeg gjort for lenge siden! Men ingen har jo foreløpig kunnet si noe om HVILKE av parametrene man skal sammenlikne. Jeg har f eks TCU software HØYERE enn i Bjørns testbil, mens jeg har «itm part number» som virker å være lavere..... Men så har jeg samme som Electric swede. Så ikke lett å bli klok på..!

Men det med VIN-nr bør jo være en sikker indikasjon vel?? Bjørn har 0030xxx i sin bil med fixen, mens jeg har 0035xxx
Så da MÅ jo min bil være produsert etter Bjørns, og dermed ha fixen...? Skulle man tro.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: snakkesalig på fredag 04. januar 2019, klokken 10:19
Kan noen oppsummere hva Bjørn kom fram til?

Kortversjonen er at den lader med til dels betydelig høyere ladeeffekt ved høyere temperatur. Ser ut til å følge grafen Leafnor linket til på forrige side.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Den store fordelen er når man kun trenger to ladinger. Før var dette bortimot håpløst. Nå får man to greie.

mizzle

Ringte til mobile for oppgradering av programvaren til min Leaf LE fra Juni 2018, det var ikke sluppet noen oppdateringer fra Nissan så det kunne de ikke gjøre. Tydelig at dette er noe Nissan tester i det "stille" på nyere modeller. Ganske motsatt av hvordan Tesla opererer med oppdateringer altså :)

Joltus

Ja de visste ikke noe hos Ålgård auto heller. Ingen mulige oppgraderingen mot min bil....

Sense

Merkelig at Nissan i Norge er så fraværende i kommunikasjonen med norske forbrukere om den store elefanten i Leaf-rommet, "Rapidgate".
De er dessuten i overkant vage på sin nettside også. Ikke så lett å forstå at teksten nedenfor egentlig prøver å si at ladehastigheten begrenses ved hurtiglading, hvis man ikke har lest seg opp på rapidgate på forhånd.

FRA 20 % TIL 80 % PÅ CA 60 MINUTTER
*Estimatet gjelder for ett 40 kWt batteri. Tid avhenger av ladeforhold, inkludert type av hurtiglader og dens tilstand, batteritemperatur og – kapasitet såvel som omgivelsestemperatur under lading. Indikerte hurtigladetider er basert på bruk av CHAdeMO hurtiglader. Nissan LEAF er designet for å passe de fleste reiser i dagliglivet, og er utstyrt med sikkerhetsanordninger som beskytter batteriet ved gjentatte hurtigladinger innenfor korte tidsintervaller. Sikkerhetsanordningene kan øke ladetidene etter gjentatte hurtigladinger.


Den norske Leaf-forbrukeren ønsker seg åpenbart tydeligere info om hva man kan gjøre med ladehastigheten ved gjentatt hurtiglading.
For min del, så er det ikke et tema siden vi kun bruker bilen til nærkjøring. Og den dagen jeg skal selge bilen, så burde det være en kvalitetsikring at vårt batteri ikke har vært utsatt for høye temperaturer under lading. Med andre ord, er jeg ikke sikker på om jeg ønsker en sw-oppdatering, så lenge det er usikkerhet om batteriet degraderes mer av endringen.


Joltus

Den første infoen i brosjyrene var jo ladetid til 80 på 40 minutter....

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på fredag 04. januar 2019, klokken 19:52
Ja de visste ikke noe hos Ålgård auto heller. Ingen mulige oppgraderingen mot min bil....

Dette viser vel at Nissan foreløpig ikke har en ferdigsnekret plan for hvordan masseoppdattere de "gamle" bilene. Det er vel derfor de heller ikke gjorde noe nummer ut av at de endret/fikset konfigurasjonen i nye biler fra ca august måned. De håpte vel det skulle være stille og ro omkring det lengst mulig :( 8) Ikke engang ansatte hos Nissan i Norge har fått vite noe.
- Men nå er katta ute av sekken, så nå MÅ de komme opp med en relativt rask løsning også for de bilene som er levert med Rapidgate. (Og ting tyder vel på at de er i gang med å gjøre tester med oppdatering på de eldre, men ingen fiks ferdig "over disk løsning" foreløpig som verkstedene selv kan installere)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Hvis denne fixen kommer til min bil vil eg aldri få rapidgate.

Det er digg! De få gangene eg trenger mer enn en hurtiglading blir det maks to og da vil eg at det skal gå fort!

Driter i batteritemp de få gangene.

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på fredag 04. januar 2019, klokken 23:02
Hvis denne fixen kommer til min bil vil eg aldri få rapidgate.

Det er digg! De få gangene eg trenger mer enn en hurtiglading blir det maks to og da vil eg at det skal gå fort!

Driter i batteritemp de få gangene.

Ja, tror ditt (og for så vidt mitt) bruksmønster er representativt for ganske mange i så måte:
- I det daglige hurtiglader man ikke i det hele tatt
- Man hurtiglader kanskje 1-4 ganger i måneden, som oftest kun ei gang på en dag
- Man har av og til behov for to hurtigladinger, men neppe oftere enn månedlig
- Man hurtiglader svært sjeldent mer enn to ganger på rad, kanskje ei gang eller to i året

Og da er Rapidgate så godt som en sagablott med denne endringen :+1:

Jeg er også enig i at noen få grader ekstra på batteriet ei sjelden gang har lite å si. Det er på det jevne som er viktigst.

(Så er jeg selvsagt klar over at dette bruksmønsteret ikke gjelder for alle!!)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Hei.

Bjørn Nyland har gjort sin testtur, og bl.a lagt ut på FB-gruppe ladeeffekt/tempkurve basert på de data han har fra turen.
Og de bekrefter den opprinnelige kurve for fix fra i sommer som "lakk" ut i Japan.

Ser at det lures på hva det betyr for batteritemperaturen. Og jeg har analysert det før, men gjort det igjen.
Vedlagte graf viser teoretisk hva sluttemperatur i batteriet vil bli om det lades 50% SOC. Dvs en lader fra 10-15% til 60-65% som er der lading går fra konstant strøm, til konstant spenningslading.

Oppvarmingen er kvadratisk med ladestrømmen, men ladetiden er liner med effekten. Så temperaturøkningen blir lineær med forholdet i ladeeffekten før og nå med ny software.
Størst forhold mellom før og nå er det på 40 grader batteri, som teoretisk vil gi 3,4 grader større økning. Sluttemp blir 50,7 mot 47,3 grad.
Men man vil begynne å kjøre tidligere så temp kan synke, og den totale kjøretiden vil også være tilsvarende kortere, gå tiden en har forhøyet temp er kortere. Alt i alt vil det ha svært lite å si på batterilevetiden.

Forøvrig, her er posten på den dansken jeg nevnte tidligere som har fått oppdatert sin bil (Etter å ha klaget mye på Rapidgate):
https://www.speakev.com/threads/leaf-40-software-upgrade.124948/page-5?fbclid=IwAR0SNa-Dut2N41njd-ISMaW_mHQIiCeZ1nU--oOiPuD_dm4vDT6XlsFn6IA
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jman76

#29
Har booket service for min Leaf, levert i mars. Det var foreløpig ikke registrert noen kampanjer på bilen.

Blir litt overrasket om ikke Nissan har en plan klar når den store hopen av biler kommer inn til førstegangsservice i løpet av våren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA